Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
Tato praxe se realizuje pod vedením vyškoleného spolupracujícího učitele z fakultní školy a jedná se o komplexní přípravu studenta na učitelskou profesi.
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
This practice is carried out under the guidance of a trained cooperating teacher from the faculty school and is a comprehensive preparation of the student for the teaching profession.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
Cílem souvislé praxe je rozvinout klíčové učitelské kompetence v oblasti plánování, realizace a reflexe výuky a naučit se při vlastní výuce pod dohledem fakultního učitele aplikovat poznatky získané v předcházejících typech praxí (tj. praxe náslechové a praxí průběžných) a v předmětech oborových didaktik, pedagogiky a psychologie. Všechny materiály, které student v průběhu praxe zpracovává, se stávají součástí učitelského portfolia.
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
The goal of continuous practice is to develop key teaching competencies in the area of planning, implementation and reflection of teaching and to learn to apply the knowledge gained in previous types of practice (i.e. listening practice and continuous practice) and in courses in branch didactics, pedagogy and psychology. All materials that the student processes during practice become part of the teacher's portfolio.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
Realizace praxe v rozsahu min. 52 hodin strávených na fakultní škole, z toho 36 hodin přímé výuky. Předložení deníku z praxe, který obsahuje reflexe náslechových hodin, přípravy do vlastních výstupů a reflexe vlastních odučených hodin.
Kladné hodnocení provázejícího učitele.
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
Realization of practice in the scope of min. 52 hours spent at the faculty school, of which 36 hours of direct teaching. Submission of a diary from practice, which contains reflections on listening lessons, preparations for own outputs and reflections on lessons learned.
Positive evaluation of the faculty teacher.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
Základní literatura:
Čapek, R. (2001) Pedagogická praxe pro studenty: od hospitace k souvislé praxi. Hradec Králové: Gaudeamus.
Doporučená literatura:
Bailey, K. M. (2006) Language teacher supervision. A case-based approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Bitljanová, V. & Edwards, S. & Pekařová, I. (2000) Práce se studenty na praxi ve škole. Příručka pro mentory. Liberec.
Malderez, A. & C. Bodóczky. (1999) Mentor courses. Cambridge: Cambridge University Press.
Mason, J. (2002) Researching your own practice. London: Routledge.
Machalová, M. (1997) Mikrovyučování jako specifické situační učení. Pedagogická orientace 4, Brno.
Wajnryb, R. (1992) Classroom observation tasks: A resource book for language teachers and trainers. Cambridge: Cambridge University Press.
Walker, R. & C. Adelman (2005) A guide to classroom observation. London: Routledge.
Wragg, E.C. (1999) An Introduction to Classroom Observation. London: Routledge
Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
Účast na náslechových hodinách v rozsahu min. 2h u každé třídy, kde následně bude praktikant vyučovat.
Příprava a přímá účast na výuce.
Reflexe náslechů i vlastních výstupů (s provázajícím učitelem i vlastní)
V případě přechodu fakultních škol do distanční výuky přímý podíl na přípravě a realizaci on-line hodin ve stejném rozsahu jako je předepsána výuka prézenční.
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
Participation in listening classes in the range of min. 2 hours for each class, where the intern will subsequently teach.
Preparation and direct participation in teaching.
Reflection of hearings and own outputs (with accompanying teacher and own)
In the case of the transition of faculty schools to distance learning, direct participation in the preparation and implementation of online classes to the same extent as prescribed face-to-face teaching.
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
Souvislá praxe má tyto klíčové složky:
1) 2 náslechy v každé třídě, v níž posléze budou učit;
2) příprava na vlastní vyučování – vypracování plánů hodin a jejich rozbor s provázejícím učitelem;
3) vyučování v celkové délce 36 hodin pod dohledem provázejícího učitele;
4) rozbor odučených hodin s provázejícím učitelem;
5) reflexe v deníku z praxe;
6) účast na běhu školy (dozory, pedagogické porady, rodičovské schůzky atp.);
7) instruktážní (před začátkem) a rozborový (po ukončení) seminář vedený vedoucím praxe.
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
Continuous practice has these key components:
1) 2 hearings in each class in which they will later teach;
2) preparation for own teaching – drawing up lesson plans and their analysis with the faculty teacher;
3) teaching for a total of 36 hours under the supervision of a faculty teacher;
4) analysis of learned lessons with a faculty teacher;
5) reflection in a diary from practice;
6) participation in the running of the school (supervisions, pedagogical meetings, parent meetings, etc.);
7) instructional (before the start) and debriefing (after completion) seminar led by the head of practice.