|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (15.09.2019)
U tohoto předmětu je možný opakovaný zápis předmětu podle čl. 9 Pravidel pro organizaci studia na FF UK v Praze, která byla schválena AS FF UK v Praze dne 13. 5. 2010 a AS UK v Praze dne 28. 5. 2010 s účinností od prvního dne akademického roku 2010/2011. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (20.09.2019)
Seznámit studenty se základními obecně pedagogickými a obecně didaktickými principy a přimět je k zamyšlení o propojení těchto obecných zásad se specifickou situací při vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (21.09.2018)
Zápočet: Aktivní účast v semináři a na exkurzích (účast min. 75 %), účast na pedagogických výstupech, plnění průběžně zadávaných úkolů, úspěch u zápočtového testu. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2019)
ANDERLOVÁ, J. Multikulturní vzdělávání: informace o lidech s vadou sluchu a o lidech se zdravotním postižením obecně v učebních dokumentech a ve vybraných učebnicích pro první stupeň základní školy. [Bakalářská práce] Praha: FF UK, 2009. CARLGREN, F. Výchova ke svobodě: Pedagogika Rudolfa Steinera. Praha: Baltazar, 1991. CERNEY, J. Deaf education in America: voices of children from inclusion settings. Washington, D.C.: Gallaudet University Press, 2009. Cestou necestou s Transitním programem. Metodika transtiního programu Asistence, o. p. s. Praha: Asistence, 2014. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1993. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. FABER, A., MAZLISH, E. Jak mluvit, aby nás děti poslouchaly, jak naslouchat, aby nám děti důvěřovaly. Brno: CPres, 2013. [nebo jiné publikace těchto autorek] FENSTERMACHER, G.D., SOLTIS, J.F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. FEŘTEK, T. Co je nového ve vzdělávání. Praha: Nová Beseda, 2015. GARDOŠOVÁ, J., DUJKOVÁ, L. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál, 2003. GRAY, P. Svoboda učení. Praha: PeopeComm, 2016. HAVLÍNOVÁ, M. Zdravá mateřská škola. Praha: Portál, 1995. HODGKINSON, T. Líný rodič. JOTA, 2011. HUDÁKOVÁ, A. (ed.) Neslyšící pedagogové. 1. pololetí školního roku 2011/2012. Přehled. Praha: FF UK, Ústav jazyků a komunikace neslyšících, 2012. [text, na kterém se podílelo 12 studentů oboru Čeština v komunikaci neslyšících, připraven k publikaci ve formě digitálního dokumentu na webu http://ujkn.ff.cuni.cz] CHVÁTALOVÁ, P. Několik poznámek k uplatnění neslyšících pedagogů v procesu bilingvální výchovy a vzdělávání neslyšících žáků. Čeština doma a ve světě, 2002, roč. 10, č. 2-3, s. 234-236. JANOTOVÁ, N., SVOBODOVÁ, K. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. Praha: Septima, 1996. JUNGOVÁ, V. Inkluze a integrace dětí se sluchovým postižením v ZŠ hlavního vzdělávacího proudu - vývoj situace v ČR v posledních 30 letech. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2014. KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. KASTNEROVÁ, E. Pohled slyšících vedoucích pracovníků na zaměstnávání neslyšících pedagogů na školách pro sluchově postižené. [Bakalářská práce] Olomouc: UPOL, 2015. KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha: Grada Publishing, 2009. KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J. NEVOLOVÁ, D., KOPŘIVOVÁ, T. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2008. KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J. Školní hodnocení žáků se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál, 2012. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. LIŠKOVÁ, V. (ed.) Jaká je škola u mě doma. Praha: META, 2015. MAKOVSKÁ, L. Rozumí neslyšící žáci učebním textům? [Diplomová práce] Praha: FF UK, 2013. MAŇÁK, J., KNECHT, P. Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007. MAŇÁK, J., KNECHT, P. Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. MONTESSORI, M. Absorbující mysl. Vývoj a výchova dítěte od narození do šesti let. Praha: SPS - nakladatelství světových pedagogických směrů, 2003. MOORES, D. F., MEADOOW-ORLANS, K. P. Educational and Developmental Aspects of Deafness. Washington, D.C.: Gallaudet University Press, 1990. MUKNŠNÁBLOVÁ, M. Péče o dítě s postižením sluchu. Praha: Grada, 2014. NEILL, A.S. Summerhill. Praha: PeopeComm, 2013. Obsahová analýza učebnic pro základní školy: Závěrečná zpráva. Praha: Člověk v tísni, 2002. PÁNEK, P. Komunikace učitelů ve středních školách pro sluchově postižené v ČR. [Diplomová práce] Praha: UK, 2014. POL, M. Waldorfské školy: izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy? Brno: Masarykova univerzita, 1995. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2004. PRŮCHA, J. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno : Paido, 1998. PRŮCHA, J., KOŤÁTKOVÁ, S. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Praha: Portál, 2013. TITĚROVÁ, K. a kol. Vzdělávání a začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem. Systémová doporučení. Praha: META, 2014. TITĚROVÁ, K. (ed.) Hledá se dvojjazyčný asistent. Zkušenosti s dojjazyčnými asistenty v českých školách a inkluzí žáků s odlišným mateřským jazykem. Praha: META, 2014. Učím s radostí. Praha: Kritické myšlení, o. s., a Step by Step v Agentuře Strom, 2003 . VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2010. VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. VÁVROVÁ, P. a kol. Přístup k začleňovíní žáků s odlišným mateřským jazykem. Komparace národních politik. Praha: META, 2015. VOJTOVÁ, M. Asistent pedagoga ve školách pro sluchově postižené v České republice. [Bakalářská práce] Praha: FF UK, 2011. VYBÍRALOVÁ, M. Společné působení několika pedagogů v jedné třídě: východiska, cíle, kompetence. [Bakalářská práce] Praha: FF UK, 2014. WAUTERS, L., KNOORS, H. Social Integration of Deaf Children in Inclusive Settings. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, roč. 13, 2008, č. 1, s. 21-36. WENKE, H., RÖHER, R. Ať žije škola. Daltonská výuka v praxi. Brno: Paido, 2000. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ZELINKOVÁ, O. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997. ZVONEK, A. Sluchově postižený pedagog. [Diplomová práce] Brno: PedF MU, 2001.
Další zdroje informací: webové stránky škol pro sluchově postižené, články, studentské práce (zejm. bakalářské, diplomové a disertační), legislativní normy související s probíranými tématy, časopisy (zejm. Gong, Infozpravodaj/Dětská sluch, Unie, Speciální pedagogika, Sign Language Studies, Sign Language & Linguistics nebo American Annals of the Deaf, Journal of Deaf Studies and Education), vzdělávací programy, učebnice a učební pomůcky, počítačové programy, webové stránky (www.rvp.cz, www.inkluzivniskola.cz, www.eduin.cz, inkluze.upol.cz atd.) aj. Literatura zde uvedená je literaturou doporučenou.
K předmětu je založen kurz v Moodlu (www.dl1.cuni.cz), kde jsou průběžně vyvěšovány aktuální informace, další studijní texty a pokyny pro práci v semináři. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (20.09.2018)
Předmět navazuje na většinu oborových předmětů vyučovaných v prvním a druhém ročníku bakalářského studia oboru Čeština v komunikaci neslyšících (zejm. na předměty Výchova a vzdělávání neslyšících a Komunikační přístupy ve vzdělávání neslyšících a Modul pedagogický 1) a zároveň je druhým ze třech předmětů Modulu pedagogického. V semináři jsou studenti – na základě poznatků obecně pedagogických – konfrontováni s vybranými problémy didaktiky výchovy a vzdělávání Neslyšících (a obecněji dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením). V tomto procesu je činných mnoho proměnných (u dětí a žáků se sluchovým postižením obecně více než u žáků bez sluchového postižení). Proto jsou studenti v rámci seminárních diskusí vedeni ke kritické práci s texty a materiály; cílem přitom je směřování k efektivnímu a pro neslyšící dítě, žáka či studenta přínosnému výchovně vzdělávacímu procesu. Součástí předmětu jsou: a) exkurze do škol pro sluchově postižené v České republice, které studenti v rámci svého dosavadního studia oboru Čeština v komunikaci neslyšících ještě nenavštívili, a jejich následná reflexe, b) vlastní pedagogické výstupy (v rámci tzv. dětské univerzity FF UK apod.) a jejich následná reflexe.
Základní tematické okruhy (okruhy se vzájemně prolínají) - základní obecně pedagogické a obecně didaktické poznatky, principy a zásady a jejich aplikace do vzdělávání Neslyšících (obecněji dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením) - moderní vs. tradiční pedagogické přístupy - transmisivní vs. konstruktivní vyučování - tzv. alternativní pedagogické směry, domácí vzdělávání, komunitní školy apod. - učební styly a strategie - osobnost učitele - vyučovací styly učitele - obecné a speciální didaktické zásady - výukové cíle - organizace vzdělávání/výuky - organizační formy výuky - příprava a struktura vyučovací jednotky - pedagogické hodnocení - učebnice a učební pomůcky - spolupráce učitele s tlumočníkem, asistentem pedagoga nebo osobním asistentem - práce v týmu - spolupráce školy a rodičů |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (20.09.2019)
Kurz je určen pro studenty 3. a vyšších ročníků bakalářského studia, popř. pro studenty navazujícího magisterského studia, kteří nemají jako hlavní modul tzv. Modul pedagogický. |