PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Neslyšící a gramotnost - ACN105006
Anglický název: Deafness and literacy
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Kamila Homolková, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: ACN350382
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Kamila Homolková, Ph.D. (07.02.2024)
Předmět se zabývá gramotností u dětí i dospělých se sluchovým postižením v širším smyslu. Východiska přitom budou 1) teoretická, opírající se o tradiční i moderní výzkumy čtení a čtenářské a funkční gramotnosti, ale také 2) praktická, která studentům umožní usouvztažnit si poznatky již osvojené a zároveň vyzkoušet a analyzovat dostupné materiály (učebnice, testové baterie aj.).

Předmět je součástí specializačního Modulu 5: Vzdělávání neslyšících.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Kamila Homolková, Ph.D. (07.02.2024)

Předmět má dva cíle:

(1) Vést studenty ke stále kvalifikovanějšímu a systematičtějšímu pohledu na problematiku gramotnosti u Neslyšících (a obecněji osob se sluchovým postižením). Navazuje přitom nejen na ostatní předměty specializačního modulu Vzdělávání neslyšících, ale i na předměty Psaná čeština českých neslyšících, Úvod do psycholingvistiky aj. Poznatky a dovednosti ze všech těchto předmětů integruje, usouvztažňuje a prohlubuje.

(2) Propojení teoretické výuky s praktickými zkušenostmi z exkurzí a vlastních pedagogických výstupů směřuje soustavně k tomu, aby studenti vstupovali do vzdělávacího procesu stále uvědoměleji a s rozmyslem, aby věděli, jaké jsou jejich vzdělávací cíle (při vědomí možností a limitů daných konkrétní situací), jakými způsoby jich chtějí dosáhnout a proč zvolili právě tyto cíle a postupy.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Kamila Homolková, Ph.D. (07.02.2024)

Aktivní účast v semináři a na případných exkurzích (účast min. 75 %), plnění průběžně zadávaných úkolů, úspěch u zápočtového testu.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Kamila Homolková, Ph.D. (07.02.2024)

Základní povinná literatura a zdroje:

DAŇOVÁ, M. Metodika úpravy textů. Praha: Grada, 2008. 

HUDÁKOVÁ, A. Čeština ve vzdělávání žáků s vadou sluchu. Disertační práce. Praha: FF Univerzita Karlova v Praze, 2008.

KUCHARSKÁ, A., MÁLKOVÁ, G. Čtenářská gramotnost - předpoklady rozvoje, počáteční gramotnost. Pedagogika, 2012, 62, 1-2, s. 1-9.

MACUROVÁ, A. Lingvistika a cesty ke gramotnosti neslyšících. Speciální pedagogika, 2007, 17, č. 1–2, s. 49–61.

SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2002.

Další doporučená literatura a zdroje:

ANDERSON, J. Deaf Student Mis-Writing, Teacher Mis-Reading English Education and the Deaf College Student. Burtonsville, MD: Linstok Press, 1993.

ANDREJSEK, J. Maturitní zkouška z českého jazyka v úpravě pro neslyšící ve světle testování češtiny jako cizího jazyka. Diplomová práce. Praha: FF UK, 2015.

ANDREJSEK, J. Státní maturitní zkouška z českého jazyka pro neslyšící studenty. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2010.

BENEDIKTOVÁ, D. Pracovní návody z hlediska porozumění textu. Diplomová práce. Praha: FF UK, 2013.

CARTER, R., LONG, M. N. Teaching Literature. New York. Longmann Publishing, 1991.

Celé Česko čte dětem. [online; cit. 2019-01-22]. Dostupné z: .

ČERVINKOVÁ, I. Některé možnosti úprav textů pro neslyšící čtenáře. Čeština doma a ve světě, 2002, roč. 10, č. 2–3, s. 187–190.

 ČERVINKOVÁ, I. Předjetí hluchoty v úpravách českého učebního textu. Diplomová práce. Praha: FF Univerzita Karlova v Praze, 2001.

Čeština ve výuce neslyšících – elektronický sborník (Soubor článků sebraných k příležitosti ukončení lektorského kurzu pro pedagogy.) Praha: Jazykové centrum Ulita, 2011.

ČŠI. Česká školní inspekce. [online]. [cit. 2018-01-06]. Dostupné z WWW: < http://www.csicr.cz>. [informace o projektech PISA, PIRLS, TIMSS, ICILS, TALIS, NIQES, Kompetence I a Kompetence II]

Čtenářská gramotnost a jazykové vyučování. [online; cit. 2019-01-22]. Dostupné z: .

Čtení pomáhá. [online; cit. 2019-01-22]. Dostupné z: .

Čtením a psaním ke kritickému myšlení. [online; cit. 2019-01-22]. Dostupné z: .

FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J., NOVOTNÁ, M. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999.

FALTÍNOVÁ, R. Upravený Čapek. Čeština doma a ve světě, 2002, roč. 10, č. 2–3, s. 196–200.

GARDNER, P. S. New Directions. Reading, Writing, and Critical Thinking. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.

GAVORA, P. Žiak a text. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel´stvo, 1992.

HUDÁKOVÁ, A. Čtení s porozuměním vyžaduje znalost jazyka. In Červenková, A. (ed). Co a jak číst se sluchově postiženým dítětem. Praha: FRPSP, 1999, s. 25–27.

HUDÁKOVÁ, A. Obrázkové příběhy & čtení a psaní. In Heterogennost v komunikaci, v textu a v jazyce. Opera linguae bohemicae studentium, 1. Praha: UK FF, 1999, s. 45–53.

KERN, R. Literacy and Language Teaching. New York: Oxford University Press, 2000.

KŘIVÁNEK, Z. Mimotřídní práce v počátečním čtení. Metodická příručka. Praha: PedF UK, 1997.

KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ R. a kol. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: PedF UK, 1998.

KŘUPALOVÁ, M. Systém výuky čtení ve speciálních školách pro sluchově postižené v Ivančicích. Speciální pedagogika, 2000, roč. 10, č. 1, s. 20–24.

KUCHLER, K., VELEHRADSKÁ, O. Průzkum čtenářských dovedností na školách pro děti s vadami sluchu. InfoZpravodaj, 1998, roč. 6, č. 1, s. 22–23.

KYLOUŠKOVÁ, H. Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků. Brno: PedF MU, 2007.

MACUROVÁ, A. Předpoklady čtení. In Šmídová, M. (ed.) Četba sluchově postižených. Praha: FRPSP, 2000, s. 35–42.

MAKOVSKÁ, L. Rozumí neslyšící žáci učebním textům? Diplomová práce. Praha: FF UK, 2013.

Metodika vzdělávání neslyšících žáků-uživatelů českého znakového jazyka: čeština, český znakový jazyk. Praha: NÚV, 2018 a dále. [online; cit. 2019-01-21]. Dostupné z: a z dalších – postupně doplňovaných – zdrojů.

MLČÁKOVÁ, R. Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada, 2009.

Nová závěrečná zkouška [online]. c2011–2018 [cit. 2018-01-06]. Dostupné z WWW: <http://www.nuv.cz/t/nzz>.

PAVLOVÁ, H. České učebnice prvopočátečního čtení pro neslyšící žáky – od 19. do 21. století. Diplomová práce. Praha: FF UK, 2014.

POLÁKOVÁ, M. Čtení s porozuměním a čeští neslyšící. Speciální pedagogika, 2001, roč. 11, č. 4, s. 207–219.

POLÁKOVÁ, M. Čtení s porozuměním? (Čeští neslyšící a české texty). Diplomová práce. Praha: FF UK, 2000.

POLÁKOVÁ, M. Specifické strategie využívané neslyšícími respondenty v testech čtenářských dovedností. Čeština doma a ve světě, 2002, roč. 10, č. 2–3, s. 168–173.

PTÁČKOVÁ, K. Čtenářství u neslyšících dětí a problematika upravovaných textů. Praha: UK, 2013. 

RÁDLOVÁ, E. Percepce psaného textu recipienty se sluchovým postižením. Disertační práce. Olomouc: PedF UK, 2005.

RÁDLOVÁ, E. Začínající čtenář se sluchovým postižením a pohádky. Čeština doma a ve světě, 2002, roč. 10, č. 2–3, s. 193–196.

Rosteme s knihou. Kampaň na podporu četby knih. [online; cit. 2019-01-22]. Dostupné z: .

SCHIRMER, B. B. Language and Literacy Development in Children Who are Deaf. New York: 1994.

SIKOVÁ, K. Předčtenářská gramotnost u dětí se sluchovým postižením. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2014.

SILBERSTEIN, S. Techniques and Resources in Teaching Reading. New York: Oxford University Press, 1994.

SOURALOVÁ, E. Úpravy textů pro čtení s porozuměním. Čeština doma a ve světě, 2002, roč. 10, č. 2–3, s. 190–193.

STAŇKOVÁ, V. Rozvoj čtenářských dovedností neslyšících žáků a v souladu s referenční úrovní A2. Bakalářská práce. Praha: ÚČJTK, 2012.

STRAKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V. Mezinárodní studie čtenářské gramotnosti a její realizace v České republice. Praha: UIV, 1995. [a další obdobné studie]

ŠEBKOVÁ, H. Psaná čeština českých neslyšících v internetové komunikaci. Diplomová práce, Praha: FF UK, 2008. 

VANĚČKOVÁ, V. Příprava na čtení sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1996.

Včelka. Procvičujte s dětmi čtení každý den. [online; cit. 2019-01-22]. Dostupné z: .

WHITE, R., ARNDT, V. Process Writing. New York. Longmann Publishing, 1991.

 

Další odborná literatura, zejm. vybrané studie z časopisů Sign Language Studies, Sign Language & Linguistics, American Annals of the Deaf, Journal of Deaf Studies and Education, Cizí jazyky, Čeština doma a ve světě, Studie z aplikované lingvistiky, Speciální pedagogika, Dětský sluch (InfoZpravodaj), Časopis pro moderní filologii, Český jazyk a literatura aj., příspěvky z portálu Učitelů češtiny jako cizího jazyka, portálu RVP apod., bakalářské a diplomové práce a legislativní normy související s probíranými tématy, relevantní webové stránky a elektronické zdroje; různé (zahraniční i české) materiály, knihy, aplikace atd. určené neslyšícím dětem-uživatelům znakových jazyků a/nebo jejich rodičům a pedagogům.

 

K předmětu je založen kurz v Moodlu (www.dl1.cuni.cz), kde jsou průběžně doplňovány aktuální informace, další studijní texty a pokyny pro práci v semináři.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Kamila Homolková, Ph.D. (07.02.2024)

Základní tematické okruhy (okruhy se vzájemně prolínají):

- Gramotnost, funkční gramotnost, textová gramotnost, čtenářská gramotnost, předčtenářská gramotnost, rozvíjení funkční gramotnosti

Učebnice: komplexní rozbor (obsahový, jazykový, metodický, didaktický…) vzhledem k jazykové situaci neslyšících žáků (a obecněji žáků se sluchovým postižením), vztah mezi gramotností a učebnicemi/učebními materiály a pomůckami a způsobem práce s nimi

- Tzv. upravené texty: filozofie a metodika úprav, jejich užívání

- Čtenářské dílny

- Testy a testování čtenářské gramotnosti

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Kamila Homolková, Ph.D. (07.02.2024)

Předmět je určen pouze pro studující 3. ročníku bakalářského studijního programu Jazyky a komunikace neslyšících, kteří navštěvují předměty specializačního modulu 5: Vzdělávání a neslyšící. Ostatní studenti jej mohou navštěvovat pouze v případě volné kapacity a po konzultaci s vyučující.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK