|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Kamila Homolková, Ph.D. (07.02.2024)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Kamila Homolková, Ph.D. (07.02.2024)
Cílem kurzu je jednak pochopit zásadní vliv vzdělávání a jeho organizace na život neslyšících lidí jako jednotlivců a komunity Neslyšících jako celku (nejen v současnosti, ale i historicky; nejen u nás, ale obecně), jednak orientovat se v současném systému vzdělávání Neslyšících (resp. obecněji vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením) u nás. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Kamila Homolková, Ph.D. (07.02.2024)
Hybridní forma výuky. Studující budou předmět plnit 1) prezenčně, 2) online nebo 3) přes záznam. Žádáme studující, aby ideálně dávali vyučující vědět, jakou formou se lekcí chtějí zúčastnit. Průběžné plnění úkolů zadávaných do Moodlu, úspěch u zápočtového testu a rozprava nad seznamem prostudované literatury (osobně či formou online rozhovoru).
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Kamila Homolková, Ph.D. (29.04.2023)
Základní povinná literatura a zdroje: KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. Metodika vzdělávání neslyšících žáků-uživatelů českého znakového jazyka: čeština, český znakový jazyk. Praha: NÚV, 2018 a dále. [online; cit. 2023-01-01]. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=16167. VALIŠOVÁ, A. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. Další doporučená literatura a zdroje: ČERNÝ, V. Historický vývoj vzdělání a výchovy hluchoněmých. České Budějovice, Svaz spolků učitelů hluchoněmých, 1934. EDWARDS, A. R. Words Made Flesh: Nineteenth-Century Deaf Education and the Growth of Deaf Culture (History of Disability). New York: NYU Press, 2014. FULKA, J. Když ruce mluví. Gesto a znakový jazyk v dějinách západního myšlení. Praha: FF UK, 2017. GREGORY, S. a kol. (eds) Problémy vzdělávání sluchově postižených. Praha: UK, 2001. HÁDKOVÁ, K., ŠIŠKA, J., ZHANG XIUYANG. Komparace přístupů uplatňovaných ve vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením v Číně, Nizozemí a Velké Británii. Speciální pedagogika, roč. 17, 2007, č. 4, s. 249-261. HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení. Úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. HRUBÝ. J. Úvod do výchovy a vzdělávání sluchově postižených: Část 1. [DVD ROM] Praha: Tiché učení, 2011. HRUBÝ. J. Úvod do výchovy a vzdělávání sluchově postižených: Část 1. Praha: Tiché učení, 2011. HUDÁKOVÁ, A. (ed.) Neslyšící pedagogové. 1. pololetí školního roku 2011/2012. Přehled. Praha: FF UK, Ústav jazyků a komunikace neslyšících, 2012. [text, na kterém se podílelo 12 studentů oboru Čeština v komunikaci neslyšících, připraven k publikaci ve formě digitálního dokumentu na webu http://ujkn.ff.cuni.cz] HUDÁKOVÁ, A. (ed.) Ve světě sluchového postižení. Praha: FRPSP-Tamtam, 2005. HUDÁKOVÁ, A. De-Sign Bilingual. Gong, 44, 2016, č. 10-12, s. 37. HUDÁKOVÁ, A. Děti s vadou sluchu v základní škole a v nižších ročnících víceletého gymnázia. In Mertin, M., Ciprová, J., Budínská, M. (eds) Pedagogická a psychologická diagnostika pro učitele na ZŠ. 11. aktualizace. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2007, s. 1-37 (kap. C 3.4). HUDÁKOVÁ, A., Filippová E. Vývoj sociální kognice českých neslyšících dětí - uživatelů českého znakového jazyka a uživatelů mluvené češtiny: adaptace testové baterie. Studie z aplikované lingvistiky, 8, 2017, s. 53-64. HUDÁKOVÁ, A. Inkluze v překladu ztracená. Unie, 22, 2018, č. 7-8, s. 18-19. HUDÁKOVÁ, A. Kdyby tak bylo více jablíček. The Best Woman, 3, 2011, č. 3, s. 42-43. HUDÁKOVÁ, A. Milánský kongres: podrobnosti, souvislosti. InfoZpravodaj - Magazín informačního centra o hluchotě, 2012, roč. 20, č. 3, s. 7-10. HUDÁKOVÁ, A. Neslyším, studuji vysokou školu. Unie, 21, 2017, s. 12. HUDÁKOVÁ, A. Potřebujeme CEFR pro český znakový jazyk? Gong, 44, 2016, č. 10-12, s. 6. HUDÁKOVÁ, A. Potřebují miminka český znakový jazyk? Unie, 22, 2018, č. 9-10, s. 8-9. HUDÁKOVÁ, A. Veřejná ochránkyně práv a vzdělávání neslyšících. Gong, 44, 2016, č. 7-9, s. 11. HUDÁKOVÁ, A. Čeština ve vzdělávání dětí s vadou sluchu. Disertační práce. Praha: UK, 2008. Hudáková, A., Holubová, K. FF UK v Praze: Už 20 let Deaf Friendly. In Elektronický sborník z konference INSPO 2018. Praha: Křižovatka.cz a BMI. Příspěvek přednesen 8. 4. 2018. Text ve formátu pdf přístupný na www: HUDÁKOVÁ, A., NOVÁKOVÁ, R. Společný evropský referenční rámec pro jazyky a český znakový jazyk. Studie z aplikované lingvistiky, 7, 2016, č. 2, s. 115-125. JANOTOVÁ, N. Kapitoly o integraci sluchově postižených dětí. Praha: Septima, 1998. JANOTOVÁ, N., ŘEHÁKOVÁ, K. Surdopedie. Komunikace sluchově postižených I. Praha: SPN, 1990. JUNGOVÁ, V. Inkluze a integrace dětí se sluchovým postižením v ZŠ hlavního vzdělávacího proudu - vývoj situace v ČR v posledních 30 letech. Bakalářská práce. Praha: UK, 2014. kol. autorů. Péče o sluchově postižené v Československé socialistické republice. Praha: Čes. svaz sluchově postižených, 1971. KOLÁŘ, J. Sto let vyučování hluchoněmých na Moravě: Zvláštní otisk z Obzoru hluchoněmých. České Budějovice, vl. nákladem, 1933. KOLÁŘ, J. První český ústav pro hluchoněmé v Čechách: Zvláštní otisk z časopisu Obzor hluchoněmých. České Budějovice: K. Fiala, 1926. KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002. LANE, H. Pod maskou benevolence. Praha: Karolinum, 2013. LANE, H. When the Mind Hears: A History of the Deaf. Suffolk: Richard Clay Ltd., 1984. MARSCHARJ, M., SPENCER, P. E. (eds) Oxford Handbook of Deaf Studies, Language, and Education. New York: Oxford University Press, 2003. MÁZEROVÁ, R. Kultura komunity neslyšících v České republice: nástin vývoje komunity neslyšících do roku 1938. Budapešť: Open Society Institute, 1999. NAJMANOVÁ, M. Státní maturita pro sluchově postižené studenty. Diplomová práce. Praha: UK, 2008. PODESZWOVÁ, K. Služby pro neslyšící, nedoslýchavé a ohluchlé studenty na vysokých školách v České republice. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2015. POTMĚŠIL, M. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: UP, 2012. (nebo jiná publikace tohoto autora) POUL, J. Nástin vývoje vyučování neslyšících. Brno: MU, 1996. PULDA, M. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno: MU, 1994. PULDA, M. Surdopedie. Olomouc: UP, 1992. SEDLÁČEK, J. Hluchoněmý: jeho výchova a vzdělání. 1. díl. Praha: Svaz spolků učitelů hluchoněmých v R.Č.S., 1934. SEDLÁČEK, J. Hluchoněmý: jeho výchova a vzdělání. 2. díl. Praha: Svaz spolků učitelů hluchoněmých v R.Č.S., 1937. SOBOLEVSKÁ, Š. Profesní orientace neslyšících žáků. Bakalářská práce. Praha: UK, 2017. SOLOVJEV, I. M. a kol. Psychologie neslyšících dětí. Praha, SPN, 1977. SOVÁK, M. a kol. Logopedie: Metodika a didaktika. Praha: SPN, 1987. SOVÁK, M. Nárys speciální pedagogiky. Praha: SPN, 1986. STRNADOVÁ, V. Potom ti to povíme. Praha: ČUN, 1994. UHERÍK, A. Hluchota, reč, poznanie. Martin: Osveta, 1990. ZVONEK, A. Sluchově postižený pedagog. Diplomová práce. Brno: PedF MU, 2001. Další odborná literatura, zejm. vybrané studie z časopisů Sign Language Studies, Sign Language & Linguistics, American Annals of the Deaf, Journal of Deaf Studies and Education, Studie z aplikované lingvistiky, Speciální pedagogika, Dětský sluch (InfoZpravodaj), Speciální pedagogika, portálu RVP, idetskysluch.cz apod., bakalářské a diplomové práce a legislativní normy související s probíranými tématy. K předmětu je založen kurz v Moodlu, kde jsou průběžně vyvěšovány aktuální informace, další studijní texty a pokyny pro práci v semináři. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Kamila Homolková, Ph.D. (07.02.2024)
Během semináře by studující měli, na základě kritické práce s informacemi (včetně textů legislativní povahy), získat komplexní systémový - a zároveň relativně detailní - přehled o současné podobě vzdělávání Neslyšících. Poznatky o domácí situaci jsou usouvztažněny s širším kontextem mezinárodním; do převažujícího synchronního úhlu pohledu je včleněna i perspektiva diachronní. Tento předmět přímo navazuje předmět Vzdělávání a neslyšící 1, jehož součástí jsou exkurze do dvou ze čtyř pražských škol pro sluchově postižené, jejich následná reflexe a propojení postřehů z exkurzí se znalostmi z tematických okruhů společných pro oba tyto předměty. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (09.02.2022)
Kurz je určen studentům samostatného studia studijního programu Jazyky a komunikace neslyšících. Ostatní zájemci jej mohou navštěvovat po domluvě s vyučující. |