|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (25.09.2020)
Informace k formě výuky: https://ujkn.ff.cuni.cz/cs/2020/09/24/rijnova-distancni-vyuka/ |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (14.01.2017)
Cílem předmětu je získat základní orientaci v sociolingvistických tématech, jejich vztahu k ostatním disciplínám, v metodách a směrech současných sociolingvistických zkoumání. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (25.09.2020)
Aktivní účast, průběžná práce v semináři a závěrečný test. Generální dodatek k povinné účasti na výuce v zimním semestru 2020/2021: Vzhledem ke kovidové situaci nelze vyžadovat povinnou účast na prezenční či distanční (zejm. online) výuce. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, jak je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji a nejefektivněji zapojili. Pokud se student nemůže prezenční či distanční výuky (ať už online výuky, nebo průběžného plnění zadaných úkolů) z vážných důvodů zapojit, žádáme, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu svého zapojení do výuky tak, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jakub Jehlička, Ph.D. (15.01.2018)
Výběrově: HOMOLÁČ, Jiří. Komunikace neslyšících: sociolingvistika. Praha: Univerzita Karlova, 1998. CHROMÝ, Jan. Základy sociolingvistiky. Učební materiál pro studenty oboru český jazyk a literatura [online]. 2013. Dostupné z: < http://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2919>. LANE, Harlan. Pod maskou benevolence. Zneschopňování neslyšící komunity. Praha: Karolinum, 2014. MILROYOVÁ, Lesley - GORDON, Matthew. Sociolingvistika: metody a interpretace. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2125-8. PILLER, Ingrid. Language Diversity and Social Justice. Oxford: Oxford University Press, 2011. TRUDGILL, Peter. Sociolinguistic Typology. Social Determinants of Linguistic Complexity. Oxford: Oxford University Press, 2011. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Mgr. Jakub Jehlička, Ph.D. (07.08.2020)
Kurzpředstavuje základní oblasti studia vztahu jazyka a společnosti. Účastníci předmětu získají představu o sociolingvistice jako jednom z přístupů k jazyku a jeho užívání, o jejích základních směrech a tématech. Prezenční výuka Přednášky a semináře budou probíhat v 90minutových blocích (s tlumočnickou přestávkou v polovině) ob týden. Semináře navazují na témata přednášek a mají formu a) diskuse nad texty, b) společné práce s daty/materiálem, c) diskuse nad průběžnými úkoly. Prezentace, zadání úkolů a veškeré doplňující materiály budou k dispozici v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5191 Distanční výuka V případě nutnosti distanční výuky zůstane zachována struktura prezenčního kurzu. Přednášky budou k dispozici jako videozáznamy v Moodlu podle původního harmonogramu. Semináře proběhnou formou aktivit/cvičení v Moodlu. Závěrečný test je v obou scénářích (prezenčním/distančním) distanční (v Moodlu). Plán semestru:
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (25.09.2020)
Kurz je určen pro studenty oboru Čeština v komunikaci neslyšících, u nichž je součástí povinného studijního plánu. Ostatní studenti jej mohou navštěvovat pouze v případě volné kapacity a po konzultaci s vyučujícím. |