PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
4, 5 Kapitoly z kognitivní a kulturní lingvistiky - ACCE00166
Anglický název: 4, 5 Chapters in Cognitive and Cultural Linguistics
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / 13 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Milan Hrdlička, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (09.02.2024)

Studenti by si měli osvojit teoretické a metodologické základy probíraných přístupů, tak aby porozuměli jejich specifičnosti a aby mohli sami na jejich základě interpretovat vybrané výseky obrazu světa (sémantické okruhy), a to i ve srovnávacím aspektu.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (09.02.2024)

Pravidelná účast ve výuce s přípravou (domácí četba, úkoly) + zkouška, složená ze dvou částí:

1) seminární práce realizovaná prostřednictvím power-pointové prezentace na atestačním semináři (uplatnění metodologie kognitivní / kulturní lingvistiky, nejlépe ve srovnávacím aspektu – čeština + rodný jazyk)

2) písemný test ověřující znalost probírané látky a schopnost její aplikace na konkrétní jazykový materiál

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (08.02.2024)

 

Literatura (výběr)


BARTMIŃSKI, J. Jazyk v kontextu kultury. Dvanáct statí z lublinské kognitivní etnolingvistiky. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2016.  

DIRVEN, R. - M. VERSPOOR, M. (eds.) Cognitive Exploration of Language and Linguistics. Amsterodam, Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 1998.

GŁAZ, A. Lingusitic Worldview(s). Approaches and Applications. New York and London: Routledge: 2022.
IMAIOVÁ, M. Jazyk a myšlení. Praha: Karolinum, 2017. 
LAKOFF, G. - JOHNSON, M. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2002.
LAKOFF, G. Ženy, oheň a nebezpečné věci. Co kategorie vypovídají o naší mysli. Praha: Triáda, 2006.
PAJDZIŃSKA, A. Kategorie strukturující jazykový obraz světa: antropocentrismus a opozice "vlastní" - "cizí". In: Saicová Římalová, L. (ed.), Čítanka textů z kognitivní lingvistiky II. Praha: FF UK, 2007, s. 27 – 44.
TURNER, M. Literární mysl. O původu myšlení a jazyka. Brno: Host 2005.
VAŇKOVÁ, I. Ježíšek jako pojmový konstrukt a klíčové slovo české kultury. Etnolingvistická studie. Jazykovedný časopis, 2018, 69, 1, s. 51-77. ISSN 1337-6853 (tištěné vydání), 1337-9569 (online). Dostupné na: https://www.juls.savba.sk/ediela/jc/2018/1/jc18-01.pdf
VAŇKOVÁ, I. Základy kognitivní lingvistiky. Elektronická příručka přístupná v systému Moodle UK.
VAŇKOVÁ, I. - NEBESKÁ, I. - SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L. - ŠLÉDROVÁ, J. Co na srdci, to na jazyku. Kapitoly z kognitivní lingvistiky. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2005.
WIERZBICKA, A. Understanding Cultures through Their Keywords. English, Russian, Polish, German, and Japanese. Oxford - New York: Oxford University Press, 1997.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (09.02.2024)

Kurz má přiblížit základy kognitivní a kulturní lingvistiky, tedy přístupů k jazyku akcentujících poznávací a kulturní aspekty jazyka, jeho spjatost s kognicí a zároveň s kulturou určitého společenství. V centru pozornosti bude jazyk jako obraz světa, resp. interpretace světa, která je v jazyce uložena v podobě zkušenostně ukotvených konceptualizací, resp. významů. Pozornost bude věnována

a)     výchozím principům a tématům kognitivní lingvistiky, jako je tělesná zkušenost promítající se do jazyka, konceptualizační mechanismy jako metafora, metonymie a blend (konceptuální integrace), kategorizace aj. (G. Lakoff, M. Johnson, M. Turner…)

b)     směrům označovaným jako kulturní lingvistika, (kognitivní) etnolingvistika, příp. antropolingvistika, v jejichž centru je jazyk v kontextu kultury a které zkoumají – s ohledem na kognitivně podstatné souvislosti – stereotypy a hodnoty sdílené společenstvím (J. Bartmiński), tzv. mezikulturní sémantiku nebo kulturně klíčová slova (A. Wierzbicka) apod., též ve srovnávacím aspektu.

Práce v semináři bude uzpůsobena možnostem, založení a zájmu studentů.  Část výuky bude věnována průhledům do české kultury prostřednictvím vybraných literárních textů a textů populárních písní, které ilustrují některé aspekty českého obrazu světa.

Tematické okruhy (realizované s ohledem na možnosti a zájmy studentů): 

1. Principy kognitivní a kulturní lingvistiky; kognitivní a kulturní přístup k jazyku vs. přístup strukturní a komunikační. Lingvistika kulturní, antropologická. (Kognitivní) etnolingvistika

2. Jazykový obraz světa. Antropocentrismus a opozice vlastní – cizí. Stereotypy a hodnoty v jazykovém obrazu světa. 

3. Teorie konceptuální metafory; typy metafor; metonymie. Konceptuální integrace (blend). "Literární mysl": příběh a parabola. Narativita jazyka a narativita významu.

4. Tělesnost a představová schémata (image schemas) jako základ konceptuálního systému.

5. Kategorizace: tradiční přístup vs. přístup kognitivistický. Prototyp a stereotyp.

6. Mezikulturní sémantika. Kulturní konceptualizace. Kulturně klíčová slova.

7. Význam / konceptualizace. Přístupy k významu a zkoumání konotací.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK