PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Korpusová analýza žákovských textů - ACC500140
Anglický název: Corpus analysis of learner texts
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 11 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Adrian Jan Zasina, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Adrian Jan Zasina, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Antoni Ludwicki (19.06.2023)
Seminář je určen studentům, kteří mají zájem o korpusovou analýzu žákovských textů. Cílem kurzu je poskytnout účastníkům základní informace o žákovských korpusech a způsobu jejich vzniku, naučit je, jak pracovat s žákovskými daty v prostředí KonText a TEITOK a v neposlední řádně pomoct studentům při zpracování vlastních žákovských dat. Podstatnou složkou kurzu je i samotná analýza vlastních žákovských textů, která by měla být prezentována ve formě konferenčního příspěvku.

Kurz je vypisován jednou ročně pouze v zimním semestru.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Adrian Jan Zasina, Ph.D. (15.09.2023)

Cílem předmětu je poskytnout studentům informace, jakým způsobem analyzovat žákovské texty.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Adrian Jan Zasina, Ph.D. (25.09.2023)

Požadavky kzápočtu jsou následující: 

  • pravidelná docházka (20 %) 

  • zpracování vlastních žákovských textů (20 %), 

  • prezentace projektu v podobě příspěvku (20 %) 

  • řešení domácích úkolů (20 %) 

  • zápočtový úkol (20 %).

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Antoni Ludwicki (19.06.2023)

Základní:

Janssen, M. (2016). TEITOK: Text-faithful annotated corpora. In N. Calzolari et al. (Ed.), Proceedings of the Tenth International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC’16) (s. 4037–4043). ELRA.

Rosen, A., Hana, J., Hladká, B., Jelínek, T., Škodová, S., & Štindlová, B. (2020). Compiling and annotating a learner corpus for a morphologically rich language—CzeSL, a corpus of non-native Czech. Karolinum.

 

Doporučená:

Šebesta, K, & Škodová, S. (Eds.). (2012). Čeština – cílový jazyk a korpusy. Technická univerzita v Liberci.

Štindlová, B. (2013). Žákovský korpus češtiny a evaluace jeho chybové anotace. Filozofická fakulta, Univerzita Karlova.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Adrian Jan Zasina, Ph.D. (04.10.2023)

  1.  Úvod – žákovské korpusy, vznik a jejich využití   
  2. Akviziční korpusy českého jazyka 

  3. Korpus CZeSLpráce s daty v KonTextu 

  4. Korpus CZeSL-SGT – chybová analýza a její statistika, řešení příkladového problému 

  5. TEITOK a KonText 

  6. Práce v prostředí TEITOK – přesně do půlky semestru musejí studenti nasbírat nějaké texty k vlastní analýze 

  7. Projekt – studenti zpracovávají vlastní texty 

  8. Přidávání metainformací a morfosyntaktických značek 

  9. Vyhledávání ve vlastních datech; provedení příkladové analýzy 

  10. Prezentace vlastních výsledků – diskuze mezi účastníky kurzu 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK