PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do literární teorie: teoretické myšlení o literatuře a umění 19. a 20. století - ACC500107
Anglický název: Introduction to Literary Theory: Theoretical Thought about Literature and Art in 19th and 20th centuries
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 22 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Tomáš Vučka
Vyučující: PhDr. Tomáš Vučka
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Vučka (25.01.2021)
Cílem tohoto kurzu je seznámit studenty se základními pilíři literárně-historického a estetického bádání, tj. se základními teoretickými koncepty 19. a 20. století. Pro jejich pochopení v náležitém kontextu literárně-vědném,filozofickém a šířeji kulturním se kurz rovněž ve svém úvodu dotkne fundamentálních tezí a konceptů, které se váží k chápání a promýšlení literatury, literárnosti a písemnictví v antickém světě, středověku, renesanci a klasicismu. Tento počáteční exkurz chápeme jako nezbytný pro vytvoření kontextového rámce, na jehož podkladě budou prezentovány problémy a koncepty literární historie a estetiky 19. a 20. století.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Vučka (02.02.2023)

Abrams, M. H.: Zrcadlo a lampa. Praha, Triáda 2001.

Bauer, M. (ed.): Automatická madona. Praha, Akropolis 2012.

Breton, A.: Manifesty surrealismu. Praha, Herrmann a synové 2005.

Carrouges, M.: André Breton a základy surrealismu. Praha, Malvern 2015.

Eco, Umberto: Skeptikové a těšitelé. Praha, Argo 2006.

Gasset, J. O.: Eseje o umení. Bratislava, Archa 1994.

Chalupecký, J.: O dada, surrealismu a českém umění. Jazzová sekce 1980.

Iser, W.: "Apelová struktura textů". In: Sedmidubský, M., Červenka, M., Vízdalová, I. (eds.): Čtenář jako výzva: Výbor zu prací kostnické školy recepční estetiky. Brno, Host 2001.

Jauss, H. R.: "Dějiny literatury jako výzva literární vědě". In: Sedmidubský, M., Červenka, M., Vízdalová, I. (eds.): Čtenář jako výzva: Výbor zu prací kostnické školy recepční estetiky. Brno, Host 2001.

Lachmannová, R.: "Intertextualita a dialogičnosti". In: Sedmidubský, M., Červenka, M., Vízdalová, I. (eds.): Čtenář jako výzva: Výbor zu prací kostnické školy recepční estetiky. Brno, Host 2001.

Mathauser, Z.: Estetické alternativy. Praha, GRYF 1994.

Morpurgo-Tagliabue: Současná estetika. Praha, Odeon 1985.

Nadeau, M.: Dějiny surrealismu. Olomouc, Votobia 1994.

Perniola, M.: Estetika 20. století. Praha, Karolinum 2000.

Striedter, J.: "Český strukturalismus a současná diskuze o estetické hodnotě". In: Sedmidubský, M., Červenka, M., Vízdalová, I. (eds.): Čtenář jako výzva: Výbor zu prací kostnické školy recepční estetiky. Brno, Host 2001.

Teige, K.: Nový směrem. In: Avantgarda známá a neznámá, sv. I., ed. Štěpán Vlašín a kol. Praha, Svoboda 1971.

Teige, K.: Obrazy a předobrazy. In: Avantgarda známá a neznámá, sv. I., ed. Štěpán Vlašín a kol. Praha, Svoboda 1971.

Teige, K.: Poetismus. In: Avantgarda známá a neznámá, sv. I., ed. Štěpán Vlašín a kol. Praha, Svoboda 1971.

Teige, K.: O expresionismu. In: Avantgarda známá a neznámá, sv. I., ed. Štěpán Vlašín a kol. Praha, Svoboda 1971.

Tzara, T.: Paměť člověka. Praha, Odeon 1966.

Wolker, J.: Proletářské umění. In: Avantgarda známá a neznámá, sv. I., ed. Štěpán Vlašín a kol. Praha, Svoboda 1971.

Zuska, V.: Estetika: úvod do současnosti tradiční discdiplíny. Praha, Triton 2001.

Zuska, V.: Mimésis - fikce - distance. K estetice XX. století. Praha, Triton 2002.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Vučka (25.01.2021)

Standardní výuka bude probíhat prezenčně, kdy s látkou předmětu (jednotlivými tematickými okruhy) budou studenti seznamováni formou přednášek či seminářů. Výklad bude doplněn využitím primární a sekundární literatury, naskenovanými texty (studenti dostanou potřebné vytištěné texty tak, aby s nimi mohli v průběhu výukové hodiny pracovat) a názornými prezentacemi v power-pointu. V případě distanční výuky budou přednášky a semináře nahrazeny on-line výukou (výuka v programu zoom). Studentům budou rovněž zaslány potřebné studijní podklady a materiály (přednášky a semináře v power-pointu, naskenované texty apod.).

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Vučka (07.11.2022)

Předmět je zakončen zkouškou. Jeho forma bude závislá na formě studia, tedy nabízejí se dvě možnosti:

a) prezenční studium: ústí zkouška (pohovor nad probranou látkou, nad diskutovanými tématy, pohovor nad prostudovanou literaturou)

b) distanční studium: ústí zkouška formou pohovoru prostřednictvím programu ZOOM (pohovor nad probranou látkou, nad diskutovanými tématy, pohovor nad prostudovanou literaturou)

 

Student před započetím samotné zkoušky (týká se to obou jejích forem!) předloží (v případě distanční ústní zkoušky pošle předem mailem v dostatečném časovém předstihu) reprezentativní seznam prostudované primární a sekundární literatury. Bez tohoto seznamu nebude student připuštěn ke zkoušce. Zkouška je závěrečnou atestací celého dvousemestrálního předmětu (!!!), což znamená, že se zaměří na probíranou látku obou semestrů!!! To platí i pro seznam literatury!

Opakovaný zápis předmětu je povolen.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Vučka (02.02.2023)

Tématické bloky:

1. Moderna v české a světové literatuře: modernismus a modernistické pohledy na umění. Dekadence, symbolismus, impresionismus.

2. Přelom 19. a 20. století: secese a art deco v české literatuře a českém umění.

3. Avantgarda a její esteticko-filosofická východiska: kubismus, futurismus, civilismus.

4. Nová krása: Bauhaus a estetika geometrických tvarů. Konstruktivismus, purismus, funkcionalismus.

5. Filosofie dadaismu: revoluční avantgarda.

6. Surrealistická revoluce: surrealismus jako popření klasického umění a umělecké tradice.

7. Nová funkce avantgardy: proletářské umění a revoluční poezie. Umění ve službách ideologie.

8. Český poetismus v umění i teoretických úvahách.

9. Český surrealismus a jeho specifika.

10. Meziválečné postsurrealistické intermezzo: Skupina Ra

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK