PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Lexikální sémantika - ACC110027
Anglický název: Lexical Semantics
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 22 / 22 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Vyučující: PaedDr. Ilona Starý Kořánová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PaedDr. Ilona Starý Kořánová, Ph.D. (18.02.2024)
Od 80. let XX. století se v rámci uvažování o jazyce výrazněji začal prosazovat kognitivistický přístup. Podíváme se na lexikální problematiku z hlediska kognitivní lingvistiky. Představíme si některá základními témata tohoto přístupu a budeme je cíleně uvádět do jazykové praxe naší multikulturní skupiny.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Ilona Starý Kořánová, Ph.D. (18.02.2024)

Cílem kurzu je rozvíjet teoretické i praktické znalosti lexikální sémantiky češtiny pro jinojazyčné mluvčí na úrovni B2 až C1 na základě kognitivní lingvistiky.

Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Ilona Starý Kořánová, Ph.D. (18.02.2024)

Struktura kurzu

Kurz je organizován kolem následujících témat:

Jazyk a kategorizace

Tzv. klasická kategorie

Prototypový efekt a prototypová kategorie

Kategorie základní úrovně (BLC)

Radiální kategorie

Centrum a periferie, vágnost

Konceptuální metafora (CMT – Conceptual Metaphor Theory)

Metonymie

Vztah metafory a metonymie

Metafora a metonymie jako prostředky extenze kategorie

Metafora a metonymie lexikalizovaná (neaktuální) a „nová“, aktuální

Hyponyma a hyperonyma

Synonyma 

Antonyma

Víceznačnost - rozdíl polysémie a homonymie

Kolokace

Příznakové vrstvy slov - neutrální a příznakové

Rozlišení jazykového původu slov (cizí x domácí)

Ustálená víceslovná pojmenování - rozdíl od volných spojení slov

Slovníky - práce s výkladovými slovníky: jak pracovat s výkladem významu

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Ilona Starý Kořánová, Ph.D. (18.02.2024)

Student získá atestaci, pokud v závěrečném písemném testu dosáhne minimálně 75% správných odpovědí.

Test se skládá z teoretické části, která bude obsahovat odpovědi na otázky, které v kurzu probíráme, a praktické části, což je analýza lexikálního materiálu na základě znalostí teorie.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Ilona Starý Kořánová, Ph.D. (18.02.2024)

G. Lakoff & M. Turner, 1980, Metaphors We Live By, Chicago University Press. [ex. český překlad]

E. Rosch, 1978, Principles of Categorization, University of California, Berkeley

I.R.Taylor, 2089, Linguisic Categorization: Prototypes  in Linguistic Theory. Oxford Clarendon Press. 

F. Ungerer & H-J. Schmid, 2006, An Introduction to Cognitive Linguistics, 2nd edition

F. Čermák, 2010, Lexikon a sémantika, Praha, NLN

Příruční slovník jazyka českého. Academia, Praha 1957.

Slovník spisovného jazyka českého. Academia, Praha 1989.

Slovník české frazeologie a idiomatiky I až IV. Leda, Praha 2009.

Dalším zdrojem materiálu, se kterým pracujeme, je Český národní korpus.

https://www.korpus.cz/kontext/query

Metody výuky
Poslední úprava: PaedDr. Ilona Starý Kořánová, Ph.D. (18.02.2024)

Kurz probíhá prezenčně.

Součástí kurzu jsou přednášky, jejich obsah najdete zde:

https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=4613

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK