|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Zuzana Kříhová, Ph.D. (31.01.2024)
Cyklus bude rozdělen na tři bloky, gramatický, konverzační a praktický procvičovací, pod vedením tří lektorů. V gramatickém bloku budou studenti seznamováni s pokročilejšími gramatickými jevy – na konci hodiny jevy krátce procvičíme. K zevrubnějšímu procvičení a četbě relevantních textů bude docházet v praktickém bloku, ve kterém se též zaměříme na specifický frazeologický/idiomatický jev a jeho analýzu. V konverzačním bloku budou studenti diskutovat pod vedením lektorky na dané konverzační témata, rozšiřovat si slovní zásobu určenou k porozumění běžným každodenním situacím a seznamovat se s terminologií užívanou ve společenském a kulturním kontextu Íránu. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Zuzana Kříhová, Ph.D. (31.01.2024)
1) docházka (max. 2 absence), aktivní účast na hodinách 2) pravidelné vypracovávání zadaných úkolů (úkoly v kratším formátu připravovány na každý ze tří boků (gramatika, konverzace, praktické procvičování) každý týden - nahrání do moodle 3)Písemná kompozice 4) Prezentace v perštině na dané konverzační téma 5) 1 midterm test 6) Závěrečná atestace: Písemný gramatický test Ústní zkouška - pohovor na vybrané konverzační téma
Písemná kompozice (2 NS) na zadané téma - témata budou přidělena v úvodní hodině konverzace dle stanovených témat. Každý student odevzdá svou práci po prezentaci tématu na hodině (případně nahraje do moodlu) a dostane od vyučující zpětnou vazbu.
Prezentace v perštině na dané konverzační téma. Student si dle svého výběru tématu připraví prezentaci na 10 min - cílem je dovést studenty k sebevědomému projevu v perštině, proto dílčí poznámky k náhledu povoleny, nikoliv ovšem toliko přečtení vypracovaného textu. Student bude následně odpovídat na dotazy vyučující.
1 midterm test z probrané gramatiky/slovní zásoby (v případě omluvené absence lze nahradit). Test proběhne na hodině praktického bloku. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Zuzana Kříhová, Ph.D. (31.01.2024)
Základní literatura Sutoo, Silvia. Současná hovorová perština. Agolada, 2017. Jadidi, Pouneh – Brookshaw, Dominic Parviz. The Routledge introductory Persian course: farsi shirin ast. London: Routledge, 2010. Yousef, Saeed; Torabi, Hayedeh. Basic Persian. A Grammar and Workbook. Abingdon, Oxon – New York: Routledge, 2020. Yousef, Saeed; Torabi, Hayedeh. Intermediate Persian. A Grammar and Workbook. Abingdon, Oxon – New York: Routledge, 2014. Púrnámdárján, Taqí. Persian Lessons for Foreigners, Teherán: Institute for Humanities and Central Studies, 1997. Moqadam Ahmad Saffár, Zabán-e fársí (Perský jazyk, I-II),Teherán: Šúráj-e gostareš-e zabán-o-adabiját-e fársí 2007.
Další odborná literatura Vystrčilová, Darina. Česko-perský slovník. Farhang-e čekí–fársí. Praha: vlastním nákladem, 2017. Vystrčilová Darina, Příruční slovník persko-český, Praha: PCHE 2002. Haim Solejman, The Larger English-Persian Dictionary, Teherán, Farhang Moaser Publisher 2000. Emami Karim, Farhang moaser KIMIA (Persko-anglický slovník), Teherán, Farhang Moaser Publisher, 2006. Sádeqiján Džalíl Banán, Fársí bará-je ghejrfársízabán (Perština pro cizince), Teherán: Šúrá-je gostareš-e zabán-e fársí 1999. Šakí Mansúr, Moderní perská frazeologie a konverzace, Praha: Státní pedagogické nakladatelství 1963. Moshiri Leyla, Colloquial Persian, London: RoutledgeCourson 1999. Osvald Jiří, Teheránská hovorová perština, Praha: Academia 1972. Yousef, Saeed; Torabi, Hayedeh. Persian. A Comprehensive Grammar . Abingdon, Oxon – New York: Routledge, 2018. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Mona Khademi (19.02.2024)
Sylabus: Průběh semestru: 1. Gramatický jev: Optativ. Slovesa vájstádan; nešastan a chábídan a jejich rozlišení mezi činností a stavem. Konverzační téma: Írán Idiomy/fráze/jevy k procvičení: Fyzické stavy a zájmena (sardame; tešnate...)
2. Gramatický jev: Tvoření výrazů pomocí předpon/přípon. Zdrobněliny Konverzační téma: Idiomy/fráze/jevy k procvičení: Slovesné vazby s předložkou az I
3. Gramatický jev: Slovesa boland šodan; diráz kešídan; cháb búdan Konverzační téma: Idiomy/fráze/jevy k procvičení: Slovesné vazby s předložkou az II
4. Gramatický jev: Souvětí souřadná Konverzační téma: Osobnost a povahové rysy. Fyzické a psychické vlastnosti osob. Idiomy/fráze/jevy k procvičení: Slovesné vazby s předložkou az III
5. Gramatický jev: Souvětí podřadná Konverzační téma: Sport Idiomy/fráze/jevy k procvičení:
6. Gramatický jev: Opakování Konverzační téma: Prumysl Idiomy/fráze/jevy k procvičení:
7. Gramatický jev: MID TERM TEST Konverzační téma: Idiomy/fráze/jevy k procvičení:
8. Gramatický jev: Souslednost časů. Věty časové Konverzační téma: Životní prostředí Idiomy/fráze/jevy k procvičení:
9. Gramatický jev: Nepřímá řeč Konverzační téma: Turismus Idiomy/fráze/jevy k procvičení:
10. Gramatický jev: Rozšíření slovesa – kausativ a optativ Konverzační téma: Technologie Idiomy/fráze/jevy k procvičení:
11. Gramatický jev: Rozšíření složených sloves Konverzační téma: Idiomy/fráze/jevy k procvičení:
12. Gramatický jev: Trpný rod (pasivum) Konverzační téma: Idiomy/fráze/jevy k procvičení:
13. Gramatický jev: Opakování Konverzační téma: Idiomy/fráze/jevy k procvičení: |