PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Praxe průběžná II. (UČSŠ) - ABO900701
Anglický název: Internship
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 12 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
Mgr. Andrea Králíková, Ph.D.
Mgr. Ondřej Vojtíšek, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Andrea Králíková, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Andrea Králíková, Ph.D. (29.01.2024)
Cílem kurzu je vytvořit podmínky pro propojení teoretické a praktické přípravy budoucích učitelů formou pedagogických pozorování na vybrané střední škole. Z nich (a z jejich rozborů) budou plynout diskuse o klíčových tématech učitelské praxe (jako jsou např. příprava na vyučování, hodnocení, výběr a adaptace materiálů, třídní management, individualizace výuky, spolupráce s rodiči, začínající učitel aj.) či didaktiky jazyka a literatury (např. konkrétní metody a formy výuky či hodnocení, problematika výběru textů a práce s ním, kladení otázek, vedení diskuse atd.).
Kurz bude probíhat BLOKOVĚ.
Jádrem kurzu budou dvě blokové observace hodin českého jazyka a literatury na středních školách a jejich následná detailní kritická reflexe.
Před Průběžnou praxí II. student absolvuje kurz Průběžné praxe I.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Andrea Králíková, Ph.D. (29.01.2024)

Cíle a výstupy předmětu:

- praktické využití poznatků získaných v oborových didaktikách a konfrontace vybrané didaktické problematiky s realizací v praxi,

- prohloubení poznatků o technikách observace, reflexe učebního procesu i sebereflexe v rámci výuky,

- vedení diskuse s vyučujícími o koncepci a průběhu výuky.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Andrea Králíková, Ph.D. (29.01.2024)

a) Účast na dvou blokových observacích vyučovacích hodin,

b) účast na rozboru a reflexi těchto hodin s vyučujícími,

c) účast na diskusi o koncepci české a zahraniční výuky,

d) aktivní účast na závěrečném setkání: reflexe celého kurzu, každý student si zvolí jednu otázky či problém (týkající se průběhu kurzu, observací či diskusí) a stručně ji na závěrečném setkání představí.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Vojtíšek, Ph.D. (20.01.2023)

Bailey, K. M. (2006): Language teacher supervision: A case-based approach. Cambridge: Cambridge University Press.

Bitljanová, V. – Edwards, S. – Pekařová, I. (2000): Práce se studenty na praxi ve škole. Příručka pro mentory. Liberec.

Čapek, R. (2001): Pedagogická praxe pro studenty: od hospitace k souvislé praxi. Hradec Králové: Gaudeamus.

Malderez, A. – Bodóczky C. (1999): Mentor courses: A resource book for mentor trainers. Cambridge: Cambridge University Press.

Mason, J. (2002): Researching your own practice. London: Routledge.

Pánková, V. (2021): Kam směřuje dnešní výuka literární výchovy? In Marie Čechová – Martina Spěváčková (eds.): Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině II. Plzeň: Západočeská univerzita, 2021, s. 333–362.

Saginor, N. (2008): Diagnostic classroom observation. Thousand Oaks: SAGE. Corwin Press.

Wajnryb, R. (1992): Classroom observation tasks: A resource book for language teachers and trainers. Cambridge: Cambridge University Press.

Walker, R. – Adelman C. (2005): A guide to classroom observation. London: Routledge.

Wragg, E. C. (1999): An Introduction to Classroom Observation. London: Routledge.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Andrea Králíková, Ph.D. (29.01.2024)

Kurz tvoří blokové observace vyučovacích hodin, následný rozbor a společná diskuse s vedoucí semináři i spolupracujícími vyučujícími.

Součástí kurzu je vedle této povinnosti i účast na diskusi organizované v rámci semináře a na závěrečné společné reflexi kurzu.

Kurz je vypsán v rozvrhu na středu od 9. 10 - 10. 40. (Bloky se uskuteční také ve středu).

Uskuteční se v těchto termínech (uvedené termíny jsou zatím předběžné):

1. Úvodní setkání: 21. 2. 2024 (v čase semináře)

2. První bloková observace: středa 28. 2. 2024 (1. blok: na zvolené SŠ proběhne observace i následná reflexe, je třeba počítat s časem delším než je čas semináře, konkrétní časy a místa budou upřesněny na úvodním setkání)

3. 6. 3. 2024 (v čase semináře, středa 9. 10 - 10. 40). Diskuse o rozdílech mezi českou a zahraniční koncepcí výuky mateřského jazyka a literatury (L1), zahraniční host.

4. Druhá bloková observace: středa 13. 3. 2024 (2. blok: na zvolené SŠ proběhne observace i následná reflexe, je třeba počítat s časem delším než je čas semináře, konkrétní časy a místa budou upřesněny na úvodním setkání)

5. Tematická diskuse

6. Závěrečné setkání 20. 3. 2024 (termín bude potvrzen, uskuteční se v čase semináře, středa 9. 10 - 10. 40)

Konkrétní časy observací, místa a organizace celého kurzu bude upřesněna na úvodním setkání semináře v 1. týdnu letního semestru.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK