PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Lingvistická analýza pro učitele (UČDJ) - ABO900214
Anglický název: Linguistic Analysis for Teachers
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022 do 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 12 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Václav Paštěka (25.10.2023)
Seminář se zaměřuje na praktický nácvik práce s textem ve výuce češtiny jako druhého jazyka.
Cílem je rozvoj dovednosti komplexního rozboru jazykových jevů v textu, schopnosti je rozeznat, analyzovat, systematizovat, zobecnit, na základě těchto zobecnění text zhodnotit. Poznatky z analýzy pomůžou studentům vhodně vybírat učivo a cíleně s texty pracovat ve výuce. Seminář primárně pracuje s materiály určenými nerodilým mluvčím.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. (31.08.2022)

- aktivní práce v semináři

- prezentace autorského pracovního listu

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. (31.08.2022)

ADAM, R., a kol. (2019): Gramatické rozbory češtiny (výklad a cvičení s řešeními). Praha: Karolinum.

ČECHOVÁ, M., a kol. (2011): Čeština - řeč a jazyk. Praha: SPN.

Pravidla českého pravopisu. Praha: Fortuna, 2005 (nebo jiné vydání od roku 1994 z nakladatelství Academia nebo Fortuna).

Internetová jazyková příručka (2008-2018) [online]. .

+ učebnice češtiny pro nerodilé mluvčí

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Ivan Kafka (10.02.2021)

V semináři se budeme teoreticky, ale zejména prakticky zabývat komplexním rozborem českých textů. Studenti budou na praktických cvičeních zlepšovat své schopnosti nacházet v textu určité jazykové jevy, lingvisticky analyzovat žákovské výstupy a připravovat vhodná cvičení ke konkrétním lingvistickým tématům, učit se formulovat otázky k textům, ale zejména jazykové jevy z různých rovin analyzovat, zařazovat a zobecňovat.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK