PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Čtení rychlé a čtení pomalé - ABO700793
Anglický název: Reading fast and reading slow
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 12 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
Vyučující: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
Třída: A - Mezioborová nabídka VP: Lingvistika
Anotace
Poslední úprava: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. (01.09.2023)
Semináře je zaměřen:
a) na seznámení s Kahnemanovou teorií dvojího myšlení, rychlého a pomalého,
b) návazně na seznámení s nově rozpracovávanou teorií dvojího čtení, rychlého a pomalého (resp. intuitivního a reflektujícího),
c) hledání možností jejího promítnutí do praktické výuky.
Jádrem práce v semináři bude (po teoretickém úvodu) příprava krátké modelové hodiny zaměřené na rozvoj pomalého čtení, tedy výběr vhodného textu pro výuku, jeho zpracování a příprava výuky, její realizace, následná společná diskuse.
Cíl předmětu
Poslední úprava: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. (01.09.2023)

Cílem předmětu je seznámit se s teorií myšlení rychlého a pomalého a teorií rychlého a pomalého čtení a získat přímou zkušenost s přípravou učebních materiálů pro výuku zaměřenou na výuku pomalého čtení a s realizací takové výuky.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. (01.09.2023)

Splnění zadaného úkolu na odpovídající úrovni, aktivní účast v semináři.

Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. (01.09.2023)

Literatura základní: 

Kahneman, Daniel. Myšlení rychlé a pomalé. Jan Melvil Publishing, s. n. 

Mercier, Hugo; Sperber, Dan. Záhada rozumu. Brno 2019. 

 

Literatura podpůrná a rozvíjející:

Jelínek, Milan & Švandová, Blažena a kol. Argumentace a umění komunikovat. Brno, 1999. 

Kintsch, Walter and Rawson, Katherine A. Comprehension. In: M. J. Snowling and Ch. Hulme (eds.), The Science of Reading: A Handbook, str. 209–226. Blackwell Publishing, 2005. 

Szymanek, Krzysztof. Umění argumentace. Terminologický slovník. UP Olomouc, 2003 

Šebesta, Karel & Hedin, Tora. Od kompetencí k obsahům. Studie z aplikované lingvistiky/Studies in Applied Linguistics, 2019, č. 2. str. 115-122. 

Šebesta, Karel & Hedin, Tora. (2019/2020). Čtenářská gramotnost a umění číst. Český jazyk a literatura, 2019-2020, č. 1, str. 19–24. 

Sylabus
Poslední úprava: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. (01.09.2023)

Hlavní aktivity:  

Studium odborné literatury. 

Výběr textu, jeho zpracování pro potřeby výuky zaměřené na rozvoj pomalého čtení, realizace modelové vyučovací hodiny, následná diskuse. 

Aktivní sledování prezentací na semináři, účast v diskusích. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK