PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Umělecká kritika mezi literaturou a filmem - ABO700786
Anglický název: Artistic Criticism between Literature and Film
Zajišťuje: Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. Marek Vajchr
Vyučující: doc. Mgr. Marek Vajchr
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Ivan Kafka (04.09.2023)
Seminář praktické kritiky si klade za cíl prověřit hypotézy o současném postavení, smyslu a roli umělecké kritiky promýšlením cizích a tvorbou vlastních kritických textů.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ivan Kafka (04.09.2023)

Příprava na hodiny četbou a promýšlením zadaných textů, resp. zhlédnutím a promýšlením vybraných audiovizuálních děl. Schopnost aktivně se v hodinách na jejich základě účastnit skupinové debaty. Vypracování kritických textů podle aktuálního zadání a jejich obhajoba v skupinové debatě.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ivan Kafka (04.09.2023)

FILA, Kamil: Nekrolog(y) za Jiřího Cieslara, Cinepur, Editorial č. 44, online: http://cinepur.cz/article.php?article=1009

GREBENÍČKOVÁ, Růžena: Kritika a samaritánství, Literární noviny 15, 1966, č. 30, 23. 7., str. 4, přetištěno in R. G. Literatura a fiktivní světy I (Praha: Český spisovatel, 1995), str. 455--457.

STANKOVIČ, Andrej: Co dělat, když Kolja vítězí, Kritická Příloha Revolver Revue, 1997, č. 7. s. 165–169, přetištěno in A. S., Praha: Triáda 2008, s. 144-151.

VAŠÍČEK, Zdeněk: Místo pro kritiku!, Kritický sborník 13, 1993, č. 4, str. 5-15, přetištěno in Z. V. Přijetí podmínek (Praha: Torst, 1996), str. 117.

Vedle těchto ikonických textů k tématu budou k průběžné k četbě a promýšlení zadávány starší a zejména aktuální výkony české literární a filmové kritiky.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Ivan Kafka (04.09.2023)

Vzhledem k praktickému záměru semináře lze předpokládat průběžné dynamické rozvíjení osnovných témat.

1)      Tradiční výměry umělecké kritiky a jejich aktualizace. Co kritika je a není – a čím by měla a neměla být? K čemu kritika v minulých dekádách byla / dnes je na světě – a je vůbec co k čemu?

2)      Teoretický fundus a kritická praxe, teoretický rozmysl a kritický pohled – jak spolu mohou vycházet?

3)      Styl kritiky a kritika stylem. Dramaturgie kritického textu. Rewriting.

4)      Specifika umělecké kritiky podle zaměření – literární, filmová, případně výtvarná kritika. Exkurz: špatný scénář jako zmatený evergreen české filmové kritiky.

5)      Kritici, blogeři a youtubeři. Přežijí nástup AI?

6)      Kritika metakritikou.

7)      Etické kolíky kritikova hřiště. Argumentační fauly.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK