PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Populární hudba v paradigmatu literární vědy - ABO700783
Anglický název: Popular Music in the Paradigm of Literature
Zajišťuje: Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 12 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Martin Simota
Vyučující: Mgr. Martin Simota
Třída: A – Mezioborová nabídka VP: Literatura
A – Mezioborová nabídka VP: Uměnovědy
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Ivan Kafka (27.06.2023)
Cílem semináře je na vybraných literárně-kulturních konceptech ukázat nejen možnosti pojetí populární hudby jakožto předmětu v rámci literárněvědného paradigmatu, ale také toto paradigma zahrnout do širších interdisciplinárních perspektiv a otevřít tak prostor pro vzájemně produktivní mezioborový dialog nad materiálem, který se nachází na hranicích několika samostatných kulturních okruhů. Úvodní část programu semináře bude věnována problematice pozice písňového textu v rámci literárních žánrů (žánr mimoliterární x lyrický x specifický žánr básnické produkce – literárně-dramatický žánr podmíněný performativní stránkou), otázce literárnosti této produkce v podobě samostatného (textového) díla vzniklého mediální redukcí písňového textu jako samostatného (vstupového) kódu (struktura, poetika, sémantika, narativita) a problematice kritické teorie, která bude východiskem pro většinu témat v navazujících setkáních (kulturní diferenciace, sociální kontext, koncept reprezentace).
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ivan Kafka (27.06.2023)

Podmínkou atestace bude aktivní účast v semináři, průběžné plnění dílčích úkolů (čtení vybraných textů a aplikování jejich tezí na praktických příkladech) a závěrečné zamyšlení nad některým z diskutovaných diskursů v podobě krátkého esejistického textu.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ivan Kafka (27.06.2023)

Literatura k tématu:

Povinná literatura

ADORNO, Theodor W. Úvod do sociologie hudby: dvanáct teoretických přednášek. Praha: Filosofia, 2015, 236 s. (vybrané kapitoly)

BARTHES, Roland. Image, Music, Text: Essays.  Ed. S. Heath. London: Fontana, 1977, 226 s.

BÍLEK, Petr A. „Estetická hodnota děl populární kultury v pragmatickém  pojetí Richarda Shustermana.“ In  BÍLEK, Petr A. et kol. Kontext v pohybu: (neo)pragmatické úvahy o literatuře a kultuře. Praha: Akropolis, 2018.

CULLER, Jonathan D. Teorie lyriky. Přel. M. Pokorný. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2020, 459 s.  (vybrané pasáže).

DYER, Richard. Stars. Bloombury Publishing: 2019, 256 s. (vybrané pasáže)

ECKSTEIN, Lars. Reading Song Lyrics. Amsterdam – New York: Rodopi, 2010, 210 s.  („Introduction“).

ECO, Umberto. Skeptikové a těšitelé.  Přel. Z. Frýbort. Praha: Argo, 2007, 367 s. (úvod + vybrané pasáže z kapitoly „Zvuky a obrazy“).

FISKE, John. Jak rozumět populární kultuře. Přel. Petr A. Bílek. Praha: Akropolis, 2017, 315 s. („Jak vymezit to, co se stává populárním;“ „Produktivní požitky.“).

FRITH, Simon (ed.). Popular music: critical concepts in media and cultural studies. Volume I, Music and society. London: Routledge, 2004, 411 s. („Introduction,“ + vybraný text)

HOFFMAN, Bohuslav. „Dialog textu a hudby aneb zlaté desetiletí české zpívané poezie.“ In  HOFFMANNOVÁ, Jana; HOFFMANN, Bohuslav. Dialogické interpretace. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Karolinum; 2015

MARTÍNEK, Libor. Literatura a hudba. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2009, 77 s. („Vztah literatury a moderní světové populární hudby;“ „Vztah literatury a moderní české populární hudby“).

MAZIERSKA, Ewa (ed.).  Popular music in Eastern Europe: breaking the Cold War paradigm. London: Palgrave Macmillan, edition: Pop Music, Culture and Identity, 2016, 311 s.  (vybrané kapitoly)

MIDLLETON, Richard (ed.). Reading Pop: Approaches to textual analysis in popular music. Oxford: Oxford University Press, 2000. 388 s. („Introduction“)

MOORE, Allan F., ed. Analyzing popular music. Cambridge: Cambridge University Press, 2003, 270 s.  (vybrané texty)

PLASKETES, George, ed. Play it again: cover songs in popular music. London: Routledge, 2016, 267 s. (vybrané texty)

SHUKER, Roy. Understanding Popular Music. 2nd Edition. London, New York: Routledge, 2001, 286 s. (vybrané pasáže)

https://www.advojka.cz/archiv/2018/13/pop-je-vsechno

 

Doplňující literatura

ADORNO, Theodor W. Schéma masové kultury. Praha: OIKOYMENH, 2009., 62 s. 

ANG, Ien. Divákem Dallasu: soap opera a melodramatická imaginace. Přel. L. Kořínková. Praha: Akropolis, 2018, 185 s.

ANTHROPY, A. Rise of the Videogame Zinesters: How Freaks, Normals, Amateurs, Artists, Dreamers, Drop-outs, Queers, Housewives, and People Like You Are Taking Back an Art Form. New York: Seven Stories Press, 2012

BARTHES, Roland. Mytologie. Přel. J. Fulka. Praha: Dokořán, 2004, 170 s.

BENNETT, Tony (ed.). Rock and popular music: politics, policies, institutions. London: Routledge, 1993. xiv, 306 s.

BORN, Georgina; HESMONDHALGH, David (eds.). Western music and its others: difference, representation, and appropriation in music [online]. Berkeley: University of California Press, 2000 [cit. 2022-03-07]. Dostupné z: https://ebookcentral.proquest.com/lib/natl-ebooks/detail.action?docID=223029

CARPENTIER, N. The Discursive-Material Knot: Cyprus in Conflict and Community Media Participation. New York: Peter Lang Publishing, 2017

DANIEL, O. ed. Kultura svépomoci: Ekonomické a politické rozměry v českém subkulturním prostředí pozdního státního socialismu a postsocialismu. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016

DEUZE, M. Život v médiích. Praha: Karolinum Press, 2016

DORŮŽKA, Lubomír. Hudba amerických černochů. Praha: Ústř. dům lid. tvořivosti, 1958, 84 s. Metodický materiál pro vedoucí a členy tanečních a estrádních orchestrů.

DOUBRAVOVÁ, Jarmila. Sémiotika v teorii a praxi. Praha: Portál, 2008, 159 s.

DOWNING, J. D. H. Radical Media: Rebellious Communication and Social Movements. London: SAGE, 2001

DUNCOMBE, S. Notes from Underground: Zines and the Politics of Alternative Culture. Portland: Microcosm Publishing, 2008

ECO, Umberto. Dějiny ošklivosti. Přel.  I. Adámková, J. Vacek, J. Pelán et kol. Praha: Argo, 2015. 455 s.

ECO, Umberto. Otevřené dílo: forma a neurčenost v současných poetikách. Přel. Z. Obstová. Praha: Argo, 2015, 295 s.

ECO, Umberto. Teorie sémiotiky. Přel. M. Sedláček. Praha: Argo, 2009, 440 s. 

EICHHORN, K. Adjusted Margin: Xerography, Art, and Activism in the Late Twentieth Century. Cambridge, MA: MIT Press, 2016

FRIEDMAN, Jonathan C. (ed.). The Routledge history of social protest in popular music. New York: Routledge, 2013, 412 s. 

FRITH, S. Performing Rites: On the Value of Popular Music. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1998

FRITH, Simon (ed.).  Popular music: critical concepts in media and cultural studies. Volume IV, Music and identity. London: Routledge, 2004, 382 s.

FRITH, Simon (ed.). Popular music: critical concepts in media and cultural studies. Volume III, Popular music analysis. London: Routledge, 2004, 409 s.

FRITH, Simon (ed.). Popular music: critical concepts in media and cultural studies. Volume II, The rock era. London: Routledge, 2004, 430 s.

FUCHS, C. Alternative Media as Critical Media. European Journal of Social Theory [online]. 13(2): 173-192, 2010

FUCHS, F. Kytary a řev aneb co bylo za zdí.  Brno: Papagájův hlasatel, 2002

FUKAČ, Jiří. Mýtus a skutečnost hudby. Traktát o dobrodružstvích a oklikách poznání.  Praha: Panteon, 1989, 262 s.

GEFFEN, S. Glitter Up The Dark: How Pop Music Broke the Binary. Austin, TA: University of Texas press.

GILROY, P. (The Black Atlantic: Modernity and Double Consciousness. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1993.

GUNDERLOY, M. How to Publish a Fanzine. Washington: Loompanics Unlimited, 1988

HALL, S. & JEFFERSON, T. Resistance through Rituals: Youth Subcultures in Post-war Britain. London: Routledge.

HALL, Stuart (ed.). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London: Open University Press, 2003, 400 s.

HEBDIGE, D. Subkultura a styl. Praha: Dauphin / Volvox Globator, 2012

HEŘMAN, Zdeněk. Malé divadlo hudby. Praha: Mladá fronta, 1964, 123 s.

HOPPER, J. (2015) The First Collection of Criticism by a Living Female Rock Critic. Chicago, ILL: Featherproof Books.

HOUDA, Přemysl. Folk jako společenský fenomén v čase tzv. normalizace. Praha, 2011. Dizertační práce. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav politologie. Vedoucí práce Vaněk, Miroslav.

HROCH, M. Křičím: "To jsem já." Příběhy českého fanzinu od 80.let po současnost. Praha: Page Five, 2017

HROCH, M. Vystřihni – nalep. Jak post-digitální tisk a ziny vzkřísily papírová média. Praha: Akropolis, 2022

JAMES, M. Sonic Intimacy: Reggae Sound Systems, Jungle Pirate Radio and Grime YouTube Music Videos. London: Bloomsbury, 2021,

JANOUŠEK, Pavel (ed.). Dějiny české literatury 1945–1989. Praha: Academia, 2007–2008, 4 sv.

JENKINS, H. - ITO, M - DANAH, B. Participatory Culture in a Networked Era. Cambridge: Polity Press, 2016

JENKINS, H. Pytláci textu: Televizní fanoušci a participativní kultura. Praha: Akropolis, 2019

JOHNS, A. Pirátství – Boje o duševní vlastnictví od Gutenberga po Gatese. Brno: Host, 2013

KOŽMÍN, Zdeněk; TRÁVNÍČEK, Jiří. Na tvrdém loži z psího vína: česká poezie od 40. let do současnosti. Brno: Books, 1998, 318 s.

KRACIUK, Jan. The Concept Album as a Formo f Intermediality. Lublin: Katolicki Universytet Lubelski Jana Pawla II – Wydzial nauk humanistycznych instytut filologii angielskiel, praca magisterska, 2013, 72 s.

KRISTEVA, Julia. Slovo, dialog a román: texty o sémiotice. Přel. J. Fulka, Praha: Pastelka, 1999, 81 s.

LACHMANN, Renate. Memoria fantastika. Ed. T. Glanc, Praha: Hermann a synové, 2002, 287 s.

LUDOVICO, A. Post-Digital Print. The Mutation of Publishing since 1894. Eindhoven: Onomatopee, 2012

MARCUS, G. (1975) Images of America in Rock & Roll Music. Boston. MA: E. P. Dutton.

MIDLLETON, Richard. Studying popular music. Philadelphia: Open University Press, 2002..

MICHELA, M., LOMÍČEK, J. & ŠÍMA, K. Dělej něco! České a slovenské fanziny a budování alternativních scén. Praha: Grada, 2021

MUKAŘOVSKÝ, Jan: Vítězslav Hálek. Slovo a slovesnost, 1, č. 2, 1935, s. 73–87.

NEGUS, Keith. Popular Music Theory: An Introduction. Cambridge: Polity Press, 2012, 243 s.

NEŠPOR, Zdeněk R. Děkuji za bolest--: náboženské prvky v české folkové hudbě 60.-80. let. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2006, 383 s.

OSOLSOBĚ, Ivo. Divadlo, které mluví, zpívá a tančí: teorie jedné komunikační formy. Praha: Supraphon, 1974, 242 s.

PARIKKA, J. Geologie médií. Praha: Karolinum, 2020

PARIKKA, J. The Anthroboscene. Minnesota: University of Minnesota Press, 2014

PIEPMEIER, A. “Why Zines Matter: Materiality and the Creation of Embodied Community,” American Periodicals, 18(2): 213-238, 2008

POHORSKÝ, Miloš (ed.). Dějiny české literatury. Díl III. Literatura druhé poloviny 19. století. Praha: Nakladatelství ČSAV, 1961, 631 s.

POLEDŇÁK, Ivan a kol. Proměny hudby v měnícím se světě. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 352 s. 

REYNOLDS, S. Retromania: Popculture’s Addiction to its Own Past. London: Faber& Faber, 2012

REYNOLDS, Simon. Roztrhej to a začni znova: post punk 1978-84. Přel. P. Czeczotka. Praha: Volvox Globator, 2021, 550 s.

ROSE, T. (1994) Black Noise: Rap Music and Black Culture in Contemporary America. Middletown, Connecticut: Wesleyan University Press.

SAVAGE, J. Teenage: The Creation of Youth Culture. London: Pimlico, 2008

SHUKER, Roy. Popular music: the key concepts. London: Routledge, 2005..

SPENCER, A. The Rise of Lo-fi Culture. London: Marion Boyars Publishers, 2008

STANLEY, B.  Let's Do It: The Birth of Pop Music. London: Faber & Faber, 2022

STANLEY, B. Yeah Yeah Yeah: The Story of Modern Pop. London: Faber & Faber, 2008

STOREY, John. Cultural studies and the study of popular culture: theories and methods. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1996..

STOREY, John. Cultural Theory and Popular Culture: An Introduction. Fifth Edition. London: Pearson Education, 2009, 265 s.

STOREY, John. Inventing Popular Culture. Oxford: Blackwell Publishing, 2003, 148 s.

ŠEBEK, Josef. Literatura a sociálno: Bourdieu, Williams a jejich pokračovatelé. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2019, 270 s.

THE SUBCULTURES NETWORK (eds.) (2018). Ripped, Torn and Cut: Pop, Politics and Punk Fanzines from 1976. Manchester: Manchester University Press.

THOMPSON, Derek. Hitmakeři. Tajemství popularity v éře rozptylování. Brno: Jan Melvil Publishing, 2017, 343 s.

THORNTON, S. Club Cultures: Music, Media and Subcultural Capital. Cambridge: Polity, 1995

VESELÝ, K. (2022) Hudba ohně: Radikální černá hudba od jazzu po hip hop a dále. Praha: Paseka.

VESELÝ, K. & HROCH, M. (2020) Všechny kočky jsou šedé: Hudba úzkosti. Praha: Paseka.

VODIČKA, Felix (ed.). Dějiny české literatury. Díl II. Literatura národního obrození. Praha: Nakladatelství ČSAV, 1960, 684 s.

WARK, M. (2020) Sensoria: Thinkers for the Twentieth-first Century. London: Verso Books.

WILLIS, E. (2014) The Essential Ellen Willis. Minneapolis, MIN: University of Minnesota Press.

ZEMANOVÁ, Zuzana. Jak se dá číst rock. Pět studií o československm rockovém textu [online]. Olomouc, 2017 [cit. 2023-01-17]. Dostupné z: https://theses.cz/id/sy2xyu/. Rigorózní práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta.

ZEMANOVÁ, Zuzana. Písničky pro (ne)všední den: písňové texty v české populární hudbě 60. let. Olomouc: Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, 2015, 234 s.

https://www.advojka.cz/o-nas/autori/milos-hroch

 

 

 

 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Martin Simota (02.10.2023)

  • 4.10. 2023: Úvodní seminář

1.       ECHARD, W.:  FKA twigs and popular music signification The challenge of fluid clarity (in: https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781351237536-21/fka-twigs-popular-music-signification-william-echard)

2.       https://www.advojka.cz/archiv/2018/13/pop-je-vsechno

 

 

  • 11.10. 2023 / 18.10. 2023 / 25.10. 2023: Problematika písňového textu v paradigmatu literatury

1.       Kramář, V.  Work of Music – Musical-Aesthetic and Legal Conception: On the Protection of the Copyright for a Work of Music in Dependence upon Transformation of the Musical Paradigma and Shifts in Terminology:  https://musicologica.upol.cz/pdfs/mus/2009/01/06.pdf + Aleš Opekar, Populární hudba jako předmět výzkumu, in: Igor Jelínek (ed.), Současná ruská a polská zpívaná poezie I, Ostrava 2015, s. 37–57

2.       MIDLLETON, Richard (ed.). Reading Pop: Approaches to textual analysis in popular music. Oxford: Oxford University Press, 2000. 388 s. („Introduction“)

3.       CULLER, Jonathan D. Teorie lyriky. Přel. M. Pokorný. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2020, 459 s.  (Úvod / Induktivní přístup / Lyrika jako žánr / Lyrika a společnost).

4.       ECKSTEIN, Lars. Reading Song Lyrics. Amsterdam – New York: Rodopi, 2010, 210 s.  („Introduction“).

5.       FRITH, Simon (ed.). Popular music: critical concepts in media and cultural studies. Volume I, Music and society. London: Routledge, 2004, 411 s. („Introduction,“ + vybraný text)

6.       MOORE, Allan F., ed. Analyzing popular music. Cambridge: Cambridge University Press, 2003, 270 s.  (Introduction + D. Griffiths: From lyric to anti-lyric: analyzing the words in pop song

7.       SHUKER, Roy. Understanding Popular Music. 2nd Edition. London, New York: Routledge, 2001, 286 s.: https://hugoribeiro.com.br/area-restrita/Shuker-Understand_Popular_Music.pdf  ( What’s goin’on? Popular culture, popular music, and media literacy  // Message Understood. Musicology and Genre.  // Sweet dreams (are made of this). Musical texts. Chapter 9

8.       Simon Frith: Why do songs have words (Frith, vol. III): https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/07494468900640551

9.       TRÁVNÍČEK, Jiří: O českém folku a písničkářích, Česká literatura číslo 51, 6/2003, str. 769-772 +  Králíková, Andrea: Author´s not dead! Tvář, gesto, životní postoj napříč literaturou a hudbou na příkladu hudebníka Petra Fialy a kapely Mňága &Žďorp. In Skalický; D., Wiendl, J. (eds.): Protřepat, nemíchat!: Mezi literární vědou a kulturálními studii. K 60. narozeninám Petra A. Bílka. Praha, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy 2022, s. 130–14

 

  • 1.11. 2023 / 8.11. 2023 ­- Písňový text v perspektivách strukturalismu a literární historie (zhudebněná poezie, intertextualita: literární vlivy na písňovou tvorbu, dialogičnost)

1.       PROKEŠ, Josef. Česká folková píseň: v kontextu 60.-80. let 20. století. Vyd. 2. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 168 s.

2.       JANOUŠEK, Pavel, ed. a ČORNEJ, Petr, ed. Dějiny české literatury 1945-1989. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007-2008. 4 sv

3.       BÍLEK, Petr A. „Estetická hodnota děl populární kultury v pragmatickém  pojetí Richarda Shustermana.“ In  BÍLEK, Petr A. et kol. Kontext v pohybu: (neo)pragmatické úvahy o literatuře a kultuře. Praha: Akropolis, 2018.

4.       HOFFMAN, Bohuslav. „Dialog textu a hudby aneb zlaté desetiletí české zpívané poezie.“ In  HOFFMANNOVÁ, Jana; HOFFMANN, Bohuslav. Dialogické interpretace. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Karolinum; 2015

5.       MARTÍNEK, Libor. Literatura a hudba. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2009, 77 s. („Vztah literatury a moderní světové populární hudby;“ „Vztah literatury a moderní české populární hudby“).

 

  • 15.11. 2023 22.11. 2023   Úvod do kritické teorie (populární a elitní kultura, masová kultura; T. Adorno; J. Fiske: požitky ad.).
    1. ADORNO, Theodor W. Úvod do sociologie hudby: dvanáct teoretických přednášek. Praha: Filosofia, 2015, 236 s. (Lehká hudba)
    2. FISKE, John. Jak rozumět populární kultuře. Přel. Petr A. Bílek. Praha: Akropolis, 2017, 315 s. („Jak vymezit to, co se stává populárním;“ „Produktivní požitky.“).

     

     

    • 29.11. 2023 / 6.12. 2023 / 13.12. 2023  Sociologické a sémiotické přístupy k písňovým textům (T. Adorno, J. Shepherd, P. Wicke, P. Gilroy; píseň jako zrcadlo doby; koncept reprezentace; role posluchače; protestsong).

    1.       ECO, Umberto. Skeptikové a těšitelé.  Přel. Z. Frýbort. Praha: Argo, 2007, 367 s. (úvod + vybrané pasáže z kapitoly „Zvuky a obrazy“).

    2.       Milan Tesař: ANGAŽOVANÝ PÍSŇOVÝ TEXT JAKO ZRCADLO SOUČASNÉ ROZECHVĚLÉ SPOLEČNOSTI (in Od folkloru k world music 2017)

    3.       FRIEDMAN, Jonathan. The Routledge history of social protest in popular music [online]. New York: Routledge, 2013 [cit. 2023-08-30]. Dostupné z: https://ebookcentral.proquest.com/lib/natl-ebooks/detail.action?docID=1251037 (Introduction)

     

     

    • 20.12. 2023 Interpretační seminář

     

    • 3.1. 2024  „Zrnitost hlasu“ (R. Barthes) a teorie cover verzí.

    1.       PLASKETES, George, ed. Play it again: cover songs in popular music. London: Routledge, 2016, 267 s. (G. Plasketes. Further Reflections on The Cover Age: A Collage and Chronicle //   D. Weisntein: Appreciating Cover Songs: Stereophony

    2.       BARTHES, Roland a HEATH, Stephen, ed. Image, music, text. London: Fontana Press, 1997. 220, Dostupné z: https://monoskop.org/images/0/0a/Barthes_Roland_Image-Music-Text.pdf (The Grain of the voice)

     

    • 10.1. 2024: Star theory (R. Dyer)

    1.       DYER, Richard. Stars. Bloombury Publishing: 2019, 256 s. (Introduction + Part One)

    2.       MAZIERSKA, Ewa (ed.).  Popular music in Eastern Europe: breaking the Cold War paradigm. London: Palgrave Macmillan, edition: Pop Music, Culture and Identity, 2016, 311 s.  (vybrané kapitoly: domluvou)

    3.       Narativ medailonového psaní v produkci magazínů a časopisů (např. Mladý svět, Bravo,….)

     
    Univerzita Karlova | Informační systém UK