PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Co s poezií ve škole? - ABO700645
Anglický název: How to work with poetry at school?
Zajišťuje: Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 12 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Klára Čermochová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Klára Čermochová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Klára Čermochová, Ph.D. (05.02.2024)
Seminář je zacílen především na studenty učitelských oborů magisterského stupně, u nichž se už předpokládá určitá zkušenost s výukou nebo její brzké zahájení, aby bylo možné přelít zkušenosti ze semináře co nejdříve do praxe. Předmět má dvě roviny, které se budou v průběhu semestru prolínat:

1) Projdeme základy teorie verše a osvěžíme základy poetiky, kterou by měli studenti už mít za sebou. Tyto znalosti budeme ověřovat a upevňovat teoreticky i prakticky, grafikou, poslechem, hlasitým přednesem i vlastní tvorbou. Pobavíme se i o tom, které z těchto věcí se ve školách reálně učí a zda jsou to právě ty, které si myslíme, že by naši žáci měli skutečně vědět.

2) Představíme si postupně širokou škálu možností, jak se dá pracovat s poezií ve škole - poslech, doplňování, vlastní tvorba, rekonstrukce textů, vizuální opora, spojení s hudbou, grafikou, vlastní kresbou a výsvarným uměním, pohybová opora, zvýraznění rytmu, komika, šok a další. Důraz bude kladen na rozdíly mezi jednotlivými texty i mezi cílovými skupinami studentů, zejména co se věku týče. Každý by měl na konci mít k dispozici paletu aktivit a textů, které mu sedí a s nimiž je skutečně schopen ve výuce pracovat.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Klára Čermochová, Ph.D. (28.01.2024)

Povzbudit budoucí učitele, aby s poezií ve škole pracovali, aby se nebáli s ní experimentovat a používat ji rozličnými způsoby - nejen k hledání motivů, analýze rýmových schémat a odpovídání na otázu "Co tím chtěl básník říci?". Dát jim do ruky rozmanité nástroje, vhodné pro různé druhy poetických textů i pro různě staré žáky.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Klára Čermochová, Ph.D. (17.03.2024)

Vzorná docházka (po druhé absenci už výstražně zvedám prst), aktivita v hodinách, pečlivá domácí příprava na hodiny.

Na konci písemné zamyšlení - shrnutí, co ze znalostí a aktivit si já osobně beru do praxe.

---

Doporučená literatura:

 

Poetický slovník / Tibor Žilka

- jeden z vícero poetických slovníků. Nemám je pročtené, nedoporučím vám konkrétní...

Nástin dějin evropského verše / Michail Leonovič Gasparov ; [překlad Robert Ibrahim, Alena Machoninová].

- úctyhodný pokus zmapovat historický vývoj a souvislosti jednotlivých národních veršových tradic. Zdařile přeloženo. Často k ní sahám, když potřebuji něco o anglickém, ruském atd. verši. Už jen popis sylabotónických revolucí v jednotlivých národních literaturách.

ZPÍVANÁ pOEZIE : úvaha vzniklá za pochodu v letech 1982-84 / Vladimír Merta, 1990.

- drobné dílo skutečního textaře z praxe na téma "píseň není báseň", tak přestaňte písňový text jako báseň hodnotit. Velmi praktická, současně vhled do české undergroundové folkové scény.

Kapitoly o českém verši / Miroslav Červenka ; k vydání připravili Květa Sgallová a Jiří Holý.

- odkaz nejslavnějšího moderního versologa, Miroslava Červenky, který pracoval dlouhou dobu s Květou Sgallovou. 40 let bádání nahuštěné v knize, která je hutná, ale nezatížená zbytečnými čísly, tabulkami a grafy. Hodně se věnuje metrům. Doporučuji přečíst alespoň předmluvu.

O českém verši / Květa Sgallová, 2015.

- sebrané texty Květy Sgallové za její dlouhou kariéru. Průkopnice automatické analýzy verše v době prvních PC, v jistém smyslu na ni navazuje Versologický tým z Akademie věd. Věnovala se hodně rýmu a sémantice meter.

Úvod do teorie verše / Robert Ibrahim (= Robert Kolár), Petr Plecháč, Jakub Říha, 2013.

- nejnovější příručka o českém verši. Moderní, exaktní, spíše heslovitá encyklopedie.

Úvod do teorie verše / Josef Hrabák, vyšla mnohokrát od 50. do 80. let.

- asi první česká komplexní kniha o českém verši, považovaná za zastaralou, ale v řadě témat vysvětluje lépe a v souvislostech témata totožná s novější knihou. Novější Úvod výše byl napsán jako náhrada této, mně se ale osvědčilo používat obě. Hrabáka na souvislé čtení a knihu od kolektivu autorů z roku 2013 pro hledání jednotlivých pojmů.

 

E-zdroje:

www.versologie. cz

www.rymy.cz

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Klára Čermochová, Ph.D. (28.01.2024)

Není třeba žádných vstupních znalostí, předpokládá se ovšem ochota tyto znalosti nabýt, a to i za cenu větší náročnosti předmětu - na hodinách se vyžaduje co největší přítomnost tělem i duchem, v týdnu pak svědomitá příprava. Předpokladem (ne úplně nezbytným, ale praktickým) je absolvování předmětu Poetika poezie, prózy a dramatu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK