PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Aktuální trendy ve výzkumu jazyka a jeho užívání - ABO700633
Anglický název: Current Trends in Research on Language and Its Use
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 6
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 8 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. Jan Chromý, Ph.D.
Vyučující: doc. Mgr. Jan Chromý, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. Mgr. Jan Chromý, Ph.D. (05.02.2024)
Předmět bude založen na podrobném čtení studií z časopisů Trends in Cognitive Sciences a Annual Review of Linguistics z posledních pěti let (tj. od roku 2019). Pozornost budeme klást nejenom na samotný obsah těchto textů, ale také na třídění informací z hlediska jejich podstatnosti a následné sdělování obsahu těchto studií dále, a to formou prezentací.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. Mgr. Jan Chromý, Ph.D. (05.02.2024)

Základním cílem předmětu je to, aby se studenti seznámili s aktuálními trendy ve výzkumu jazyka a jeho užíváním z posledních pěti let (2019-2024). Zároveň bude důraz kladen na schopnosti sdělovat poznatky z přečtených studií dále, a to formou ústních prezentací.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. Mgr. Jan Chromý, Ph.D. (05.02.2024)

1. Přednesení prezentace ke zvolenému textu.

2. Čtení ostatních textů, vypracovávání odpovědí k nim.

3. Aktivní účast na semináři (max. 2 absence)

Sylabus
Poslední úprava: doc. Mgr. Jan Chromý, Ph.D. (05.02.2024)

Předmět bude spočívat ve čtení a prezentování aktuálních studií pojednávajících o trendech ve výzkumu jazyka a jeho užívání. Na začátku semestru dojde k rozdělení textů k prezentacím. Předběžně se počítá s jedním až dvěma prezentacemi na každý seminář (v závislosti na finálním počtu zapsaných). Každý text si pro prezentaci připraví dva studenti, ostatní si ho však přečtou rovněž a budou mít za úkol předem odevzdat odpovědi na otázky k němu. Začátek semestru bude věnován tomu, jak nejlépe prezentovat, jaké nástroje pro tyto účely využívat apod. 

Texty budou vybrány na základě preferencí studentů z tohoto okruhu:

Bernstein Ratner, N., & Brundage, S. B. (2024). Advances in Understanding Stuttering as a Disorder of Language Encoding. Annual Review of Linguistics10(1), 127-143.

De la Cruz-Pavía, I., Marino, C., & Gervain, J. (2021). Learning word order: early beginnings. Trends in Cognitive Sciences25(9), 802-812.

Dhami, M. K., & Mandel, D. R. (2022). Communicating uncertainty using words and numbers. Trends in Cognitive Sciences26(6), 514-526.

Dingemanse, M. (2024). Interjections at the Heart of Language. Annual Review of Linguistics10(1), 257-277.

Dingemanse, M., & Enfield, N. J. Interactive repair and the foundations of language. Trends in cognitive sciences, S1364-6613.

Fernyhough, C., & Borghi, A. M. (2023). Inner speech as language process and cognitive tool. Trends in Cognitive Sciences, S1364-6613.

Fuchs, S., & Rochet-Capellan, A. (2021). The Respiratory Foundations of Spoken Language. Annual Review of Linguistics7(1), 13-30.

Gibson, E., Futrell, R., Piantadosi, S. P., Dautriche, I., Mahowald, K., Bergen, L., & Levy, R. (2019). How efficiency shapes human language. Trends in cognitive sciences23(5), 389-407.

Goldberg, A. E., & Ferreira, F. (2022). Good-enough language production. Trends in Cognitive Sciences26(4), 300-311.

Holler, J., & Levinson, S. C. (2019). Multimodal language processing in human communication. Trends in Cognitive Sciences23(8), 639-652.

Hopp, H. (2022). Second language sentence processing. Annual Review of Linguistics8, 235-256.

Huettig, F., & Pickering, M. J. (2019). Literacy advantages beyond reading: Prediction of spoken language. Trends in cognitive sciences23(6), 464-475.

Kapnoula, E., Jevtović, M., & Magnuson, J. S. (2024). Spoken Word Recognition: A Focus on Plasticity. Annual Review of Linguistics10(1), 233-256.

Keough, M., Derrick, D., & Gick, B. (2019). Cross-modal effects in speech perception. Annual review of linguistics5, 49-66.

Kidd, E., & Donnelly, S. (2020). Individual differences in first language acquisition. Annual Review of Linguistics6, 319-340.

Liao, S., Yu, L., Kruger, J. L., & Reichle, E. D. (2024). Dynamic reading in a digital age: new insights on cognition. Trends in Cognitive Sciences28(1), 43-55.

Lupyan, G., Rahman, R. A., Boroditsky, L., & Clark, A. (2020). Effects of language on visual perception. Trends in cognitive sciences24(11), 930-944.

Majid, A. (2021). Human olfaction at the intersection of language, culture, and biology. Trends in Cognitive Sciences25(2), 111-123.

Raviv, L., Lupyan, G., & Green, S. C. (2022). How variability shapes learning and generalization. Trends in cognitive sciences26(6), 462-483.

Ryskin, R., & Nieuwland, M. S. (2023). Prediction during language comprehension: What is next?. Trends in Cognitive Sciences27(11), 1032-1052.

Wulff, D. U., De Deyne, S., Jones, M. N., & Mata, R. (2019). New perspectives on the aging lexicon. Trends in cognitive sciences23(8), 686-698.

Požadavky k zápisu
Poslední úprava: doc. Mgr. Jan Chromý, Ph.D. (05.02.2024)

1. Schopnost číst odborné texty v angličtině.

2. Dobrá orientace v lingvistice, ideálně absolvování předmětů Interdisciplinary Approaches to Language and Its Use, Current Approaches in Linguistics, Empirické metody v lingvistice, případně předmětů s podobnou náplní. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK