PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Reprezentace české společnosti v českém hraném filmu od roku 1989 - ABO700557
Anglický název: Representation of Czech Society in Czech Feature films made since the fall of communism in 1989
Zajišťuje: Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
Garant: Jan Čulík, Dr.
Třída: A – Mezioborová nabídka VP: Literatura
A – Mezioborová nabídka VP: Uměnovědy
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Ivan Kafka (10.01.2022)
Seminář bude analyzovat hodnotový systém a reprezentace české společnosti, jak je konstruuje český hraný film
od pádu komunismu r. 1989. Seminář zdokumentuje, jak se český hraný film vyrovnává s historickými i
současnými traumaty české společnosti, a pokusí se definovat, jakým způsobem se český film tyto problémy snaží
řešit.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ivan Kafka (02.04.2023)

Vypracujte prosím seminární práci o délce 2000 slov, v níž analyzujete buď jeden, anebo srovnáte dva filmy z tohoto kurzu. Seminární práce by měla rozebrat to, co film divákovi sděluje, a definovat konkrétní motivy, jejichž prostřednictvím svůj semantický význam sděluje. Ukázkou, jak lze dělat strukturalistický rozbor uměleckého díla, najdete například ve studiích Jana Mukařovského (Cestami poetiky a estetiky, Kapitoly z české poetiky I-III). Seminární práci zašlete do 30.6, 2023 na adresu culik@blisty.cz

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ivan Kafka (10.01.2022)

Jan Čulík, Jací jsme: Český hraný film devadesátých a nultých let. Host, Brno, 2007.

Jan Čulík, A Society in Distress: The Image of the Czech Republic in Contemporary Czech Feature Film. Sussex Academic Press, Brighton and Toronto, 2013.

Peter Hames, Czech and Slovak Cinema. Theme and Tradition. Edinburgh University Press 2009.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Ivan Kafka (17.02.2023)

1A. Hodnotový systém českého postkomunistického filmu. - Úzkostná zkušenost z komunistické éry.  Byli jsme to my? (režie Antonín Máša, 1990) Kouř (režie Tomáš Vorel, 1990)

1B. Tak jsme si to úplně nepředstavovali. Jízda, (režie Jan Svěrák, 1994) Konec básníků v Čechách (režie Dušan Klein, 1993) Playgirls 1,2 (režie Vít Olmer1995)

2A. Lidový obraz společnosti.Od Hoštic po Kameňákov (Slunce, seno, erotika, režie Zdeněk Troška, 1991, Kameňák 1-3, režie Zdeněk Troška 2003-2005)

2B. Jan Hřebejk jako apoštol národa . Musíme si pomáhat (2000) Horem pádem (2004), Kawasakiho růže (2009), U mě dobrý (2008)

3A Život jako boj proti entropii I. Bohdan Sláma: Divoké včely (2001), Štěstí (2005), Čtyři slunce (2012)

3B Život jako boj proti entropii II. Alice Nellis: Ene Bene (2000), Výlet (2002), Tajnosti (2007)

4A Vážnost skrze komedii. Klusák a Remunda, Český mír (2010), Vladimír Morávek, Nuda v Brně, 2003)

4B. Experimenty, které vyšly. Petr Marek: Láska shora, (2002), Nebýt dnešní (2004), Nic proti ničemu (2011). Jan Švankmajer:Otesánek (2000), Šílení (2005) - Shrnutí a závěr.


 
Univerzita Karlova | Informační systém UK