PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Analýza přepisů dětské komunikace - ABO700291
Anglický název: Analysis of child communication transcripts
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Anna Chromá
doc. PhDr. Filip Smolík, Ph.D.
Třída: A - Mezioborová nabídka VP: Lingvistika
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: SMOLIKFI (28.01.2020)
Anotace: Seminář demonstruje na praktickém materiálu postupy a metody využívané při analýze dětského jazyka a jazykového vývoje. Soustředí se na analýzu přepisů spontánní nebo elicitované jazykové komunikace za využití existujících korpusů dětské češtiny. Seminář bude mít projektový charakter, na začátku budou zadány otázky a jevy, které budou studenti v korpusech vyhledávat a analyzovat. Budou demonstrovány technické pomůcky pro analýzu přepisů (volně dostupné textové editory, využití regulárních výrazů).
Cíl předmětu
Poslední úprava: SMOLIKFI (28.01.2020)

Témata:

Z předchozího semestru máme rozpracované dva projekty:

1.      Analýza zájmenných a slovesných tvarů v longitudinálním projektu z laboratoře: v dětské produkci zachycené v přepisech ve dvou časových bodech (29 a 43 měsíců) je třeba vyhledat a kódovat výskyt sloves v 1. a 2. osobě a stanovit u nich subjekt + vyhledat případné reference k sobě nebo k adresátovi (matce) pomocí jmen namísto zájmen

2.      Analýza chybějících slov v longitudinálním domácím korpusu: v dětské produkci zachycené v tomto korpusu je třeba vyhledávat výpovědi, v nichž zjevně nebo pravděpodobně chybí některá slova, zejména předložky, zvratná zájmena, sloveso být a obligatorní větné členy; tato chybějící slova budou následně anotována přímo v korpusu

Novým tématem bude:

3.      Všeobecná analýza slovesných tvarů v longitudinálním domácím korpusu: v dětské produkci zachycené v tomto korpusu budeme anotovat všechny slovesné tvary pomocí vybraných gramatických kategorií; v průběhu semestru společně postupně precizujeme postup a výběr kategorií

Literatura
Poslední úprava: SMOLIKFI (28.01.2020)

McDaniel, D., Cairns, H. S., &McKee, C. (Eds.). (1998). Methods for assessing children's syntax. Mit Press.

MacWhinney, B. (2014). The CHILDES project: Tools for analyzing talk (zejm. vol. 1). Psychology Press.

Brown, R. (1973). A first language: The early stages. Harvard U. Press.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: SMOLIKFI (28.01.2020)

Plnění úkolů během semestru: nejprve samostatný přepis dvou krátkých nahrávek dětské komunikace, poté během celého semestru průběžná práce na vybraném výzkumném tématu. Podle aktuálního postupu cca v polovině semestru stanovíme konečný objem dat, které bude potřeba zpracovat pro úspěšné zakončení semináře.

Sylabus
Poslední úprava: SMOLIKFI (28.01.2020)

Sylabus:

1.      hodina: všeobecné představení korpusů dětského jazyka

2.      hodina: stručné představení CHATu (kódovacího systému pro přepis nahrávek dětské komunikace) a představení Notepadu++ jako nástroje pro prohledávání přepisů (pomocí regulárních výrazů)

3.      hodina: podrobné provedení CHATem; zadání úkolu na přepis

4.      hodina: společná kontrola přepisů, které studenti odevzdají před touto hodinou, + představení a rozdělení témat

5.      – 13. hodina: průběžná práce na výzkumných tématech doma nebo na seminářích, konzultace

 

Přesné rozvržení hodin na začátku semestru se může upravit podle podílu studentů, kteří již absolvovali seminář v ZS.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK