|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Julie Koblížková Wittlichová (27.01.2020)
Označení konkrétní poezie zahrnuje širokou škálu experimentálních básnických forem, které se v literatuře objevovaly převážně v padesátých a šedesátých letech. Ze světových básníků patří mezi nejznámější autory např. Eugen Gomringer, Henri Chopin, Ernst Jandl nebo skupina Noigrades, z českých Josef Hiršal a Bohumila Grögerová, Ladislav Novák nebo Jiří Kolář. V semináři se budeme konkrétní poezii zabývat na dvou rovinách: jednak teoretické, tzn. bude nás zajímat, jak je báseň vytvořena, jednak historické, tzn. pokusíme se pochopit pozici konkrétní poezie na poli umění šedesátých let. Cílem semináře je seznámit se s rozmanitými formami konkrétní poezie a zároveň otevřít obecné teoretické problémy spojené např. s intermedialitou, konceptualismem nebo neoavantgardou. Většina povinných textů bude v angličtině. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Julie Koblížková Wittlichová (27.01.2020)
Docházka; pravidelná příprava na seminář; účast v diskusi |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Julie Koblížková Wittlichová (06.02.2020)
Povinná literatura k semináři: Clüver, Claus. "Reflections on verbivocovisual ideograms." Poetics Today 3.3 (1982): 137–148. Culler, Jonathan. "Theory of the Lyric." Nordisk poesi 2.02 (2015): 119–133. Danto, Arthur. "The artworld." The journal of philosophy 61.19 (1964): 571–584. Fish, Stanley. "Literature in the reader: Affective stylistics." New literary history 2.1 (1970): 123–162. Foucault, Michel. This is not a pipe. No. 24. Univ of California Press, 1983. Goldsmith, Kenneth. Uncreative writing: managing language in the digital age. Columbia University Press, 2011. Grögerová, Bohumila – Hiršal, Josef, eds. Slovo, písmo, akce, hlas: K estetice kultury technického věku: Výběr z esejů, manifestů a uměleckých programů druhé poloviny 20. století. Československý spisovatel, 1967. Higgins, Dick and Hannah Higgins. "Intermedia." Leonardo, vol. 34 no. 1, 2001, p. 49-54. Project MUSE muse.jhu.edu/article/19618. Milota, Karel, Vzorec řeči. Torst, 2011. Pospiszyl, Tomáš, ed. Před obrazem: antologie americké výtvarné teorie a kritiky. OSVU, 1998. Solt, Mary Ellen, ed. Concrete poetry: a world view. Indiana University Press, 1970.
Primární literatura (antologie):
Způsob práce s primárními texty bude vysvětlen na prvním semináři.
Solt, Mary Ellen, ed. Concrete poetry: a world view. Indiana University Press, 1970. Hiršal, Josef – Grögerová, Bohumila, eds. "Vrh kostek." Česká experimentální poezie. Torst, 1993. Hiršal, Josef – Grögerová, Bohumila, eds. Experimentální poezie. Odeon, 1967. Emmett, Williams, ed. An Anthology of concrete poetry. Something Else Press,1967. Bann, Stephen, ed. Concrete poetry: An international anthology. Vol. 13. London Magazine, 1967. Gomringer, Eugen, ed. Konkrete Poesie: deutschsprachige Autoren: Anthologie. Reclam, 1972. Gomringer, Eugen, ed. Visuelle Poesie: Anthologie. Reclam, 1996. Gomringer, Eugen et al. Konstellationen: ideogramme; stundenbuch. Reclam, 1977. Novotný, Pavel – Mizerová, Nikola. Wiener Gruppe. Rubato, 2015. Ubuweb: http://www.ubu.com/ Light & Dust Anthology of Poetry: http://www.thing.net/~grist/l&d/lighthom.htm Eclipse Archive: http://eclipsearchive.org/index.html Electroni Literature Collection: http://collection.eliterature.org/ |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Julie Koblížková Wittlichová (06.02.2020)
Na každý seminář budeme číst zpravidla jeden teoretický text, samotné básně průběžně. 4. 3. úvod do tématu; představení struktury seminářů; přehled literatury 11. 3. Mezinárodní hnutí: Mary Ellen Solt, Concrete poetry: a world view (vybrané části) 18. 3. Teoretické texty a manifesty: Eugen Gomringer, „Od verše ke konstelaci“; Helmut Heissenbüttel, „Předpoklady“; Abraham A. Moles, „První manifest permutacionálního umění“; Niikuni – Garnier, „Třetí manifest prostorového umění: za nadnárodní poezii“; Jiří Kolář, „Snad nic, snad něco“; „plano piloto para poesia concreta“ 25. 3. Povaha experimentu: Karel Milota, „Vzorec řeči a řeč vzorce“ 1. 4. Formy konkrétní poezie: Claus Clüver, „Reflexions on verbivocovisual ideograms“; Karel Milota, „Vzorec řeči a řeč vzorce“ 8. 4. Teritorium textu a teritorium obrazu: Michel Foucault, This is not a pipe 15. 4. Exkurz k experimentům se zvukem v konkrétní poezii 22. 4. Experimentální poezie a lyrika: Jonathan Culler, "Theory of the Lyric" 29. 4. Čtení konkrétní poezie: Stanley Fish, "Literature in the reader: Affective stylistics" 6. 5. Čistota média vs. intermediální tendence: Clement Greenberg, „Modernistická malba“; Dick Higgins, „Intermedia“ 13. 5. Co je to umění? Arthur Danto, „The Artworld“ 20. 5. Digitální poezie a konceptuální psaní: Kenneth Goldsmith, „Parsing the New Illegibility“ |