PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Komunikace v jazykové třídě - ABO500768
Anglický název: Communication within language courses
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Jarmila Valková, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Jarmila Valková, Ph.D. (25.01.2021)
Cílem semináře je seznámit studenty s problematikou komunikace ve vyučování nemateřského jazyka a přispět k rozvoji jejich komunikační kompetence v rámci pedagogického působení.
Dílčí teoretická témata, probraná formou studia odborné literatury a diskuse o ní, směřují k praktickému využití formou modelových cvičení.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Jarmila Valková, Ph.D. (25.01.2021)

BRUMFIT, Ch.: Communicative Methodology in Language Teaching. The Roles of Fluency and Accuracy. Cambridge: Cambridge University Press 1984.

McCROSKEY, J., C – RICHMOND, V., P. – McCROSKEY, L., L.: An Introduction to Communication in the Classroom: The Role of Communication in Teaching and Training. Boston: Pearson 2006.

EK van, J. A.: Objectives for Foreign Language Learning. Strasbourg, Council of Europe Publishing 1987.

ELLIS, R.: Task-based Learning and Teaching. Oxford, Oxford University Press 2003.

HÁNKOVÁ, D.: Mění nový obsah a metody jazykového vyučování roli učitele? In: Hlínová, K. (ed.): Sborník asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Praha, Akropolis 2009, s. 95–104.

HARMER, J.: English Language Teaching. Longman, Pearson 2001.

LYNCH, T.: Communication in the Language Classroom. 1. vyd. Oxford, Oxford, University Press 1996.

LITTLEWOOD, W.: Communicative Language Teaching. Cambridge, Cambridge University Press 1990.

JOHNSON, K.: Understanding Communication in Second Language Classrooms. 2. vyd. Cambridge: Cambridge University Press 1996.

KIRBY, D., L. – DARREN C.: Inside Out: Strategies for Teaching Writing. 4. vyd. Portsmouth, Heinemann 2012.

LARSEN-FREEMAN, D.: Techniques and Principles in Language Teaching. 2. vyd. Oxford, Oxford University Press 2000.

NUNAN, D.: Designing Tasks for the Communicative Classroom. Cambridge, Cambridge University Press 1989.

RICHARDS, J. C. – RODGERS, T. S.: Approaches and Methods in Language Teaching. A Description and Analysis. 3. vyd. Cambridge, Cambridge University Press 1986.

SCRIVENER, J.: Learning Teaching. Oxford, Macmillan Education 2011.

THORNBURY, S.: How to Teach Speaking. Harlow, Longman 2005.

VALKOVÁ, J.: Komunikační přístup a učebnice češtiny pro nerodilé mluvčí. Praha, Karolinum 2014.

WALSH, S.: Talking the talk of the ELT classroom. ELT Journal, Vol. 60/2 2006.

WIDDOWSON, H. G.: Aspects of Language Teaching. Oxford, Oxford University Press 1990.

 

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Jarmila Valková, Ph.D. (25.01.2021)

Průběžná aktivní práce v semináři, ústní presentace vybraného tématu s použitím odborné literatury, závěrečný test

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jarmila Valková, Ph.D. (25.01.2021)

Téma 1: Komunikační přístup k vyučování druhého jazyka a jeho principy projevující se v komunikačních aktivitách

Receptivní dovednosti: Typy aktivit a jejich vedení

Produktivní dovednosti: Typy aktivit a jejich vedení

Zásady úkolového učení (task-based learning). Komunikace v rámci úkolu 

 

Téma 2: Úloha a mluva učitele v komunikačním přístupu  

Role učitele a typy interakce ve vyučování 

Poměr mluvení učitele a studujícího

Zaměření na plynulost versus správnost

Zpětná vazba a práce s chybou

 

Téma 3: Komunikace učebního textu s uživatelem

Typy a postupy zadávání aktivit

Vysvětlující texty

Heuristické komponenty a proces řízeného objevování

 

Téma 4: Komunikace a sebereflexe studenta ve vyučování

Rozvíjení autonomie studujícího

Maximalisace mluvních příležitostí

Nástroje k sebereflexi pokroku

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK