PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Texty skrze obrazy - ABO500387
Anglický název: Texts through Images
Zajišťuje: Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 12 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. et Mgr. Blanka Činátlová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Blanka Činátlová, Ph.D.
Třída: A – Mezioborová nabídka VP: Literatura
Anotace
Poslední úprava: VANKB4AF (03.10.2023)
TEXTY SKRZE OBRAZY
Vyučuje: Mgr. Blanka Činátlová

Požadavky pro získání atestace: pro udělení zápočtu aktivní práce v semináři, vypracování diskusního příspěvku, průběžná četba zadaných textů, krátký esejistický text

Charakteristika kurzu:
Smyslem je „ohledávání“ vztahu vizuality a textuality. Nejpozději od osmdesátých let dochází v humanitních vědách k tzv. obratu k obrazu, na což reagují především kulturální či vizuální studia nebo vizuální antropologie. V letním semestru jsme se zaměřili na hledání různých podob vizuálních reprezentací v textu. Prostřednictvím analýzy konkrétních literárních textů jsme si kladli otázky, zda a jakým způsobem mění „obraz“ verbální reprezentaci, a zajímalo nás, lze-li vysvětlit vizuální zkušenost na základě textuality a jak se změní čtenářova interakce s textem v souvislosti s vizuální zkušeností a různými praktikami pozorování. Jeden z teoretiků vizuální kultury W. J. T. Mitchell konstatoval, že běžně aplikujeme literární přístupy i na čtení obrazů, mluvíme o jejich textualitě, vyprávění, pokoušíme se je číst… Obráceně to však neplatí. Čili východiskem tohoto kurzu nebude analýza primárních literárních textů, jež nějakým způsobem pracují s vizuální reprezentací, ale seznámení s vybranými teoretickými a metodologickými koncepty z okruhu vizuálních studií (vizuální antropologie, teorie filmu a fotografie) a pokus je následně použít pro analýzu, „pozorování“ konkrétních literárních textů. V první části semináře tedy bude dominovat četba teoretických textů a analýza vizuálního materiálu, ve druhé pak interpretace textů uměleckých.

Tematické okruhy:

1) Mitchellova teorie obrazu, Panofského ikonologie a ikonografie
2) Myšlení obrazem (Petříček, Deleueze)
3) Konstruování obrazu „druhého“ a „jiného“ (etnografický film, etnofikce – Jean Rouch, antropologický sběr dat – Meadová, Bateson)
4) Formy diváctví a pozorování (dohlížení, šmírování, zevlování,…)
5) Etnografická dokumentárnost a autenticita jako analogie pornografického vyprávění
6) Obrazy moci, dozírání, veřejný obraz
7) Obraz – paměť – emblematizace vzpomínání
8) Tvář milovaného – obraz a fotografie v milostném diskursu
9) Katalogy melancholie – filosofie fotografie podle Barthese a Sontagové
10) Obraz a text jako ornament, arte terapie – art brut

19/10
W.J.T Mitchell: Teorie obrazu. In Teorie obrazu: Eseje o verbální a vizuální reprezentaci. Praha: Karolinum, 2017, s. 24-120.
26/10
Roland Barthes: Rétorika obrazu, Světlá komora
2/11
David Summers: Reálná metafora (In Kesner, Ladislav (ed.): Vizuální teorie. H & H 2005, s. 121- 155)
Michael Podro: Znázornění a zlaté tele (In Kesner, Ladislav (ed.): Vizuální teorie. H & H 2005, s. 91-121)
9/11
Hans Belting: Introduction. In Likeness and Presence. A History of the Image before the Era of Art. The University of Chicago Press, Chicago 1996. s. 1-17.
Pavel Florenskij: Ikonostas
23/11
André Bazin: Ontologie filmového obrazu
Sergej Ejzenštejn: Dickens, Griffith a my
Deleuze: Obraz pohyb
+ Chris Marker: Rampa
30/11
Marcus Banks: Obraz, objekt a interpretace (In Burzová, Petra; Hirt, Tomáš; Lupták, Ĺubomír (eds.): Vizuální antropologie: Klíčové studie a texty. Západočeská univerzita v Plzni, Plzeň 2015. s. 57–70)
Malcolm Collier: Fotografické zkoumání sociální a kulturní zkušenosti (In Burzová, Petra; Hirt, Tomáš; Lupták, Ĺubomír (eds.): Vizuální antropologie: Klíčové studie a texty. Západočeská univerzita v Plzni, Plzeň 2015. s. 97–114)
Alberto Manguel: Obraz jako nepřítomnost, Obraz jako paměť
7/12
Hansen, Needhamová, Nichols: Pornografie, etnografie a diskurzy moci (In Čeněk, David, Porybná, Tereza (eds.): Vizuální antropologie – kultura žitá a viděná. Praha: Pavel Mervart 2016, s. 147-189
+
Šílení mistři, Sochy také ožívají
14/12
W.J.T Mitchell: Obrazy a moc. Iluze: Hledíce na hledící zvířata. In Teorie obrazu: Eseje o verbální a vizuální reprezentaci. Praha: Karolinum, 2017, s. 338-355.
John Berger: Proč se dívat na zvířata. In O pohledu. . Praha: Fra, 2009, s. 11 – 39.
Mieke Bal: Dead Flesh, or the Smell of Painting. In Bryson, Norman et al. (eds.) Visual Culture. Image and Interpretations. University Press of New England, Hanover NH, 1994, s. 365-384.
21/12
4/1
11/1
Holis Frampton: Nostalgia


Doporučená literatura

BANKS, M. - MORPHY, H. (eds.): Rethinking Visual Anthropology. Yale University Press, 1999.
BARTHES, R.: Světlá komora - poznámky k fotografii. Praha: Fra, 2005. <br>
BERGER, J.: Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016. <br>
BERGER, J.: O pohledu. Praha: Fra, 2009. <br>
COLLIER, J. - COLLIER, M.: Visual Anthropology: Photography as a Research Method. University of New Mexico Press, 1986. <br>
ČENĚK, D., PORYBNÁ, T. (eds.): Vizuální antropologie: Kultura žitá a viděná. Praha: Pavel Mervart, 2016. (kap. Pornografie, etnografie a diskurzy moci, s. 147-189) <br>
ČINÁTLOVÁ, B.: Odradky. Příbram: Pistorius a Olšanská, 2015. <br>
DVOŘÁK, T. a kol.: Fotografie, socha, objekt. Akademie múzických v Praze, 2017. <br>
El GUINDI, F.:Visual Anthropology: Essential Method and Theory. AltaMira Press, 2004. <br>
ELKINS, J. : Proč lidé pláčou před obrazy. Praha: Academia, 2007. <br>
FEDROVÁ, S., JEDLIČKOVÁ, A.: Viditelné popisy. Vizualita, sugestivita a intermedialita literární deskripce, Praha: Akropolis, 2016. <br>
FILIPOVÁ M, RAMPLEY, M. : Možnosti vizuálních studií. Brno, Barrister a Principal, 2007. <br>
FOUCAULT, Michel. Slova a věci. Brno: Computer Press, a.s., 2007. <br>
FOUCAULT, M.: Toto nie je fajka. Bratislava: Kalligram, 2010. <br>
HOCKINGS, P. : Principles of Visual Anthropology. Walter de Gruyter, 2003 <br>
JIRSA, T.: Fyziognomie psaní: V záhybech literárního ornamentu. Filozofická fakulta UK v Praze, 2013. <br>
KESNER, L. : Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Praha, H+H., 1997. <br>
KONEČNÝ, L.: Mezi obrazem a textem. Miscellanea z historie emblematiky. Praha: Národní knihovna, 2002. <br>
KRTILOVÁ, K.:, SVATOŇOVÁ, K. (eds.): Medienwissenschaft: Východiska a aktuální pozice německé filozofie a teorie médií. Praha: Academia, 2016. <br>
MANGUEL, A. : Čtení obrazů. Host, Brno 2008. <br>
MITCHELL, W. J. T.: Teorie obrazu: Eseje o verbální a vizuální reprezentaci. Praha: Karolinum, 2017. <br>
PANOFSKY, E.: Význam ve výtvarném umění. Praha: Malvern, Academia, 2013. (kapitola Ikonografie a ikolonogie, s. 41-73) <br>
PETRÁŇ, T. : Ecce Homo: Esej o vizuální antropologii. Univerzita Pardubice, 2011. <br>
PETŘÍČEK, M.: Myšlení obrazem. Praha: Herrmann a synové, 2009. <br>
SONTAGOVÁ, S.: O fotografii. Litomyšl: Barrister & Principal, Paseka 2002. <br>
SZTOMPKA, P. : Vizuální sociologie. SLON, 2008. <br>
THEIN, K.: Filostratos Starší a zrození dějin umění z~ducha ekfrasis. In: Pictura verba cupit. Sborník příspěvků pro Lubomíra Konečného, eds. Beket Bukovinská – Lubomír Slavíček, Praha: Artefactum, s. 23–29. <br>
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK