PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvodní náslechová praxe - ABO100773
Anglický název: Practical Training – Introduction
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
Mgr. Andrea Králíková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Andrea Králíková, Ph.D.
Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Andrea Králíková, Ph.D. (04.02.2021)
Úvodní náslechová praxe je součástí bakalářského studia učitelství a představuje v systému pedagogických praxí úvodní typ praxe, jehož účelem je prvotní seznámení se se změnou role ve školském prostředí, zvykání si na pohled z jiné perspektivy, ale i s problematikou a cíli pedagogické praxe jako takové.
Úvodní náslechová praxe se zaměřuje především na reflexi prvních zkušeností adeptů učitelství
s realitou škol, s legislativním rámcem školy a s jejím prostředím, přičemž student je zejména v roli pozorovatele pedagogického dění. Na základě tohoto typu praxe by se měl osvojit způsoby kritické reflexe školního prostředí, a to z různých úhlů pohledu vzhledem k předmětu pozorování.
Tento typ praxe plní funkci formativní (motivace k profesi a ke studiu teoretických pedagogicko-psychologických disciplín), funkci informativní (rozvoj konkrétních představ studentů o pedagogických jevech, vnímání pracovní a sociální atmosféry škol, ilustrace a verifikace teoretické výuky) a funkci instrumentální (utváření pozorovacího citu a rozvíjení dovednosti pedagogicky „vidět a slyšet“, dovednosti orientovat se v pedagogických situacích a pozorované jevy dokumentovat.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Andrea Králíková, Ph.D. (04.02.2021)

Cílem předmětu je seznámit studenty s prostředím středních škol z perspektivy vyučujícího předmětu český jazyk a literatura, s kurikulem předmětu, s konkrétními pedagogickými dokumenty školy i s návaznými učebními materiály.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Andrea Králíková, Ph.D. (21.02.2023)

Bailey, K. M. (2006) Language teacher supervision. A case-based approach. Cambridge: Cambridge University Press.

Bitljanová, V. & Edwards, S. & Pekařová, I. (2000) Práce se studenty na praxi ve škole. Příručka pro mentory. Liberec.

Čapek, R. (2001) Pedagogická praxe pro studenty: od hospitace k souvislé praxi. Hradec Králové: Gaudeamus.

Malderez, A. & C. Bodóczky. (1999) Mentor courses. Cambridge: Cambridge University Press.

Mason, J. (2002) Researching your own practice. London: Routledge.

Saginor, N. (2008) Diagnostic classroom observation. Thousand Oaks: SAGE. Corwin Press.

Wajnryb, R. (1992) Classroom observation tasks: A resource book for language teachers and trainers. Cambridge: Cambridge University Press.

Walker, R. & C. Adelman (2005) A guide to classroom observation. London: Routledge.

Wragg, E.C. (1999) An Introduction to Classroom Observation. London: Routledge.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Andrea Králíková, Ph.D. (23.01.2023)

Podmínky pro splnění atestace jsou následující:

účast na stanovených seminárních setkáních

absolvování náslechových hodin (observace v hodinách českého jazyka a literatury na individuálně zvolené škole, a to v rozsahu minimálně 4 vyučovacích hodin, přičemž 2 hodiny jsou zaměřeny na výuku literatury, 2 hodiny na výuku jazyka) + konzultace s učitelem českého jazyka a literatury na zvolené škole

písemné zpracování reflexe náslechových vyučovacích hodin

vypracování reflexe vzdělávacích materiálů zvolené (resp. observované) střední školy na základě zadaných kritérií (ŠVP zvolené školy) a prezentace v rámci semináře

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Andrea Králíková, Ph.D. (26.09.2023)

Organizace úvodní náslechové praxe:

kurz kombinuje společné setkávání frekventantů v průběhu semestru a individuální studium, resp. individuální plnění zadaných povinností v rámci praxe (příprava, návštěvy školy, individuální observace, reflexe).

V průběhu semestru se uskuteční 5 společných seminárních setkání, a to v následujících termínech, vždy v čase konání kurzu, který je vypsán v rozvrhu (15.50 až 17.20):

1. 3. 10. 2023 (Začínáme již v 1. týdnu semestru.) / Úvodní setkání. V rámci prvního společného setkání na počátku semestru budou studenti seznámeni s koncepcí tohoto typu praxe, s úkoly, které budou v rámci praxe plnit, s podmínkami atestace, jakož i s dalšími specifiky tohoto typu praxe.)

2. 31.10. 2023 (1. část prezentace studentů)

3. 21. 11. 2023 (2. část prezentace studentů)

4. 5. 12. 2023 / Závěrečné setkání. Kurz bude uzavřen formou společného setkání a kritické diskuse s reflexí zadaných úkolů i celkového průběhu úvodní náslechové praxe.)

Obsahová náplň předmětu:


Studenti se v rámci praxe zaměřují na následující oblasti:
1. Organizační struktura školy
2. Legislativa v rámci školy a povinná dokumentace školy 
3. Školní vzdělávací program a jeho koncepce vzhledem ke konkrétním potřebám školy
4. Školní vzdělávací program a koncepce výuky předmětu český jazyk a literatura
5. Volba učebnic a dalších učebních materiálů vzhledem k ŠVP
6. Přijímací řízení
7. Mezipředmětové vztahy - integrace učiva různých předmětů a/nebo předmětů a průřezových témat
8. Projektové vyučování
9. Pozorování činnosti učitele z hlediska řízení učební činnosti (provázanost cílů – obsahu – forem – metod - hodnocení), zvládání chování žáků, pedagogické komunikace
10. Inovativní přístupy ve výuce. Scénické (performační, divadelní) aspekty objevující se v průběhu běžných vyučovacích hodin
11.Možnosti školy ve výchovném působení: Utváření mravního vědomí, postojů a jednání ve výuce
12. Intervence učitele v pedagogických situacích. Způsoby rozvíjení sociálních dovedností žáků v pozorované výuce nebo jiném edukačním prostředí
13. Spolupráce rodiny a školy
14. Další vzdělávaní pedagogických pracovníků
15. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - práce ve výuce se žákem s SPU, s ADHD sy, s mimořádně nadaným žákem, se žákem s odlišným mateřským jazykem, se žákem zdravotně znevýhodněným, se žákem sociálně znevýhodněným
16. Preventivní práce s rizikovým chováním u dětí a mládeže (ve třídě, ve škole), seznámení s Minimálním preventivním programem a s Minimálním preventivním programem proti šikaně

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK