|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Michal Šerák, Ph.D. (08.02.2024)
5AND / Navazující magisterské studium 2023/2024 doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.; PhDr. Michal Šerák, Ph.D. LS 1/1; povinný předmět Z + Zk / 5 kreditů Cílem předmětu je seznámení s aktuálním směřováním a trendy vzdělávací politiky v globálním, evropském i národním kontextu, a to v zásadních společenských, historických, ekonomických a dalších souvislostech. Sledována je analýza přístupů vybraných politických a ekonomických organizací (UNESCO, Světová banka, OECD, Evropská unie, Rada Evropy) ke vzdělávací politice ve vztahu k dalším veřejným politikám v perspektivě implementace konceptu celoživotního učení. Reflektována je rovněž problematika ideových kořenů a mechanismů tvorby i šíření určitých podob vzdělávací politiky v podmínkách globalizace a měnící se funkce státu. Pozornost je zaměřena na aktuální situaci vzdělávání dospělých v České republice a na analýzu vybraných aspektů ovlivňujících podobu této sféry edukační reality (přístup státu, účast dospělé populace na dalším vzdělávání, relevantní právní normy, dostupné nástroje finanční podpory, aktuální systémové projekty a jiné). |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. (08.02.2024)
Povinná literatura: ČSÚ. Vzdělávání dospělých v České republice. Výstupy z šetření Adult Education Survey 2016. Praha: ČSÚ, 2018. ISBN 978-80-250-2836-0. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/vzdelavani-dospelych-v-ceske-republice-2016. DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Michal ŠERÁK. Andragogika a vzdělávání dospělých. Vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016. ISBN 978-80-7308-694-7. KOPECKÝ, Martin a kol. Celoživotní učení a transnacionalizované veřejné politiky. Lidský rozvoj v (post)krizové a konfliktní éře. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2018. ISBN 978-80-7308-875-0. MILANA, Marcella et al. (eds.). The Palgrave International Handbook on Adult and Lifelong Education and Learning. London: Palgrave Macmillan, 2018. ISBN 978-1-137-55782-7. MŠMT. Dokumenty o dalším vzdělávání a celoživotním učení. [online] Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/dokumenty-o-dalsim-vzdelavani-a-celozivotnim-uceni.
DALE, Roger a Susan L. ROBERTSON (eds.). Globalisation and Europeanisation in Education. Oxford: Symposium, 2009. ISBN 978-1-873927-90-8. DESJARDINS, Richard a Kjell RUBENSON (eds.). Research of vs Research for Education Policy. In an Era of Transnational Policy-making. Sarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller, 2009. ISBN 978-3-639-00169-3. FIELD, John. Lifelong Learning and the New Educational Order. Stoke on Trent: Trentham Book, 2006. ISBN 978-1-85856-346-6. KOFROŇOVÁ, Olga (ed.). Systémový rozvoj dalšího vzdělávání. Koncepční studie [online]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2014 [vid. 2016-05-18]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/download/Koncept_studie_leden_2014.pdf. KOPECKÝ, Martin. Vzdělávání dospělých mezi politikou, ekonomikou a vědou. Politika vzdělávání a učení se dospělých v éře globálního kapitalismu. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2013. ISBN 978-80-7308-493-6. RIZVI, Fazal a Bob LINGARD. Globalizing Education Policy. London, New York: Routledge, 2010. ISBN 978-0-415-41627-6. MILANA, Marcella a Tom NESBIT (eds.). Global Perspectives on Adult Education and Learning Policy. London: Palgrave Macmillan, 2015. ISBN 978-1137388247. UNESCO. Globální zprávy o vzdělávání a učení dospělých 1–5 (GRALE 1–5). Dostupné z: http://uil.unesco.org/adult-education/global-report VESELÝ, Arnošt a Martin NEKOLA (eds.). Analýza a tvorba veřejných politik. Přístupy, metody a praxe. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2007. ISBN 978-80-86429-75-5. VYCHOVÁ, Helena. Vzdělávání dospělých ve vybraných zemích EU. [online] Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2008. ISBN 978-80-7416-017-2. Dostupné z: http://praha.vupsv.cz/Fulltext/vz_281.pdf. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Michal Šerák, Ph.D. (08.02.2024)
Zápočet: Získání atestace je podmíněno zpracováním zvoleného tématu do podoby písemné práce v rozsahu 7–9 textových stran. Obsah zápočtové práce musí být s vybraným vyučujícím zkonzultován do konce března. Odsouhlasení práce vyučujícími je předpokladem konání zkoušky. Zkouška probíhá formou písemného testu, znění zkušebních (otevřených) otázek vychází z výše uvedených tematických okruhů (viz Charakteristiku obsahu předmětu). Kromě zvládnutí obsahu předmětu je očekávána samostatná práce s odbornými prameny. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Michal Šerák, Ph.D. (08.02.2024)
Charakteristika obsahu předmětu: 1. Vzdělávací politika a role státu. Vybrané společenské, politické a ekonomické souvislosti vzdělávací politiky: znalostní společnost, učící se společnost, certifikovaná společnost. |