PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Praxe průběžná - AAA500600
Anglický název: Praxe průběžná
Zajišťuje: Ústav anglického jazyka a didaktiky (21-UAJD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Barbora Bulantová
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (05.02.2024)
Cílem kurzu je vytvořit podmínky pro propojení teoretické a praktické přípravy budoucích učitelů formou pedagogických pozorování a asistentské praxe na vybraných středních školách, následných rozborů a diskusí o klíčových tématech učitelské praxe, jako jsou např. příprava na vyučování, hodnocení, výběr a adaptace materiálů, třídní management, individualizace výuky, spolupráce s rodiči, začínající učitel aj. Jádrem kurzu jsou hospitace a asistování při výuce u středoškolských učitelů a následný rozbor. Studenti po absolvování náslechů asistují při výuce provázejícím učitelům, pomáhají jim s výukou, přípravou materiálů, výukových plánů, opravováním úkolů a písemných prací a realizují mikrovýstupy, kdy částečně přebírají výuku. Kurz je koncipován jako příprava na povinnou pedagogickou praxi, rozvíjí praktické dovednosti v souladu s kompetenčním rámcem učitele a schopnosti reflektivního přístupu k učitelské profesi. Během praxe se studenti mj. seznamují i s agendou školy a nástroji, které využívá (elektronický systém, ŠVP, dokumenty aj.).
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (05.02.2024)

Dílčí cíle

Rozvinout analytické schopnosti a komunikační dovednosti potřebné ke kritickému zhodnocení výukového procesu na základě pedagogického pozorování.

Rozvinout chápání interakce učitele v jazykové třídě a rolí učitele a studentů.

Prohloubit chápání složek vstupujících do přípravy učitele na výuku.

Rozvinout chápání vyučování jako dynamického procesu zohledňujícího kurikulum, osnovy, cíle výuky a potřeby studentů v kontextu proměnných ovlivňujících vyučování.

Rozvinout praktické dovednosti v oblasti plánování a vedení výuky, vytváření prostředí pro učení, didaktického zpracování obsahu vyučovaného předmětu a v oblasti profesní spolupráce.

Rozvinout schopnost poskytovat a přijímat zpětnou vazbu jako reakci na vyučování.

Rozvinout schopnost sebereflexe formou sebehodnotících protokolů a reflektivního deníku.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (05.02.2024)

Všechny požadavky pro zápočet je nutné splnit do konce zkouškového období akademického roku, ve kterém si student předmět zapsal.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (05.02.2024)

Bailey, K. M. (2006) Language teacher supervision. A case-based approach. Cambridge: Cambridge University Press.

Bitljanová, V. & Edwards, S. & Pekařová, I. (2000) Práce se studenty na praxi ve škole. Příručka pro mentory. Liberec.

Čapek, R. (2001) Pedagogická praxe pro studenty: od hospitace k souvislé praxi. Hradec Králové: Gaudeamus.

Malderez, A. & C. Bodóczky. (1999) Mentor courses. Cambridge: Cambridge University Press.

Mason, J. (2002) Researching your own practice. London: Routledge.

Saginor, N. (2008) Diagnostic classroom observation. Thousand Oaks: SAGE. Corwin Press.

Wajnryb, R. (1992) Classroom observation tasks: A resource book for language teachers and trainers. Cambridge: Cambridge University Press.

Walker, R. & C. Adelman (2005) A guide to classroom observation. London: Routledge.

Wragg, E.C. (1999) An Introduction to Classroom Observation. London: Routledge.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (05.02.2024)

Kritéria pro udělení zápočtu

  • absolvování úvodního semináře;
  • absolvování alespoň 1 náslechové hodiny v každé skupině, kde bude praxe realizována;
  • asistentská praxe v rozsahu 16 odučených hodin (plnění dílčích úloh zadaných provázejícím učitelem a garantem předmětu, např. mikrovýstupy, příprava a opravování testů, domácích úkolů; příprava pomůcek/výukových materiálů (tvorba, kopírování); dohled na chodbách; atp.)
  • absolvování rozborů a diskusí s provázejícím učitelem;
  • zpracování a odevzdání deníku z praxe;
  • absolvování závěrečného rozborového semináře s garantem předmětu či oborovým didaktikem.    
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK