Poslední úprava: Mgr. Karolína Šedivcová (13.01.2018)
Předmět metodologicky vychází z postupů tradičních škol dějin pojmů a idejí (např. Cambridgeské školy a školy
Geschichtliche Grundbegriffe), dějin (přírodních) věd a sociologie vědění. Pozornost je zaměřena (a) na
představení základních teoretických východisek a postupů dějin pojmů a idejí (od klasických německých
Geistesgeschichte po současnou historickou sémantiku, s důrazem na postupy autorů jako je E. Cassirer, Th. S.
Kuhn, M. Foucault, R. Koselleck, Q. Skinner další). Dále (b) jsou tyto postupy představeny při jejich uplatnění na
vybrané pojmy (ideje), jejichž dějinná proměna vypovídá o základní restrukturaci kosmologických, fyzikálních,
biologických a psychologických myšlenkových soustav od renesance po modernu. Konečně (c) jsou ukazovány
důsledky tohoto vývoje pro situování se moderního západního člověka ve světě a jejich případný konstitutivní vliv
na restrukturaci socio-kulturního pole.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Jan Horský, Ph.D. (29.08.2023)
Povinná:
Havelka, Miloš. Ideje, dějiny, společnost: studie k historické sociologii vědění. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2010, 414 s. ISBN 978-80-7325-220-5.
Horský, Jan. Pojem. In Storchová, Lucie. Koncepty a dějiny: proměny pojmů v současné historické vědě . V Praze: Scriptorium, 2014, s. 51-60. ISBN 978-80-87271-87-2..
Koyré, Alexandre. Od uzavřeného světa k nekonečnému vesmíru. Praha: Vyšehrad, 2004, 261 s. ISBN 80-7021-586-0.
Doporučená:
Beneš, Zdeněk. Pojmy jako předmět historiografického studia. (Příklad: Gollova historická škola a její zakladatel). In Český časopis historický. 93 (1995): 359-395.
Cassirer, Ernst. Die Philosophie der Aufklärung. Hamburg: New York Review Books, 2007, 408 s. ISBN 978-3-7873-1796-7.
Foucault, Michel. Archeologie vědění. Praha: Herrmann & synové, 2002, 318 s. ISBN 80-239-0124-9.
Horský, Jan. Formování moderní vědy. In Koldinská, Marie, Cerman, Ivo. Základní problémy studia raného novověku . Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2013, s. 649-669. ISBN 978-80-7422-251-1..
Horský, Zdeněk. Koperník a české země: soubor studií o renesanční kosmologii a nové vědě. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2011, 491 s. ISBN 978-80-87378-87-8.
Koselleck, Reinhart. Vergangene Zukunft: zur Semantik geschichtlicher Zeiten. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1992, 388 s. ISBN 3-518-28357-X.
Nešpor, Zdeněk R. Ne/náboženské naděje intelektuálů: vývoj české sociologie náboženství v mezinárodním a interdisciplinárním kontextu. Praha: Scriptorium, 2008, 429 s. ISBN 978-80-86197-97-5.
Rádl, Emanuel. Dějiny biologických teorií novověku. Díl I., Od renesance na práh 19. století. Praha: Academia, 2006, 482 s. ISBN 80-200-1363-6.
Tinková, Daniela. Tělo, věda, stát: zrození porodnice v osvícenské Evropě. Praha: Argo, 2010, 669 s. ISBN 978-80-257-0223-9.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Jan Horský, Ph.D. (29.08.2023)
1. Metody dějin pojmů a idejí; 2. "Pojem" v rámci vývoje "ideje" v kontextu (vývoje) "ducha" (klasické německé Geistesgeschichte, Cassirer); 3. Pojem v kontextu paradigmatu (Kuhn); 4. Pojem a diskursivní formace (Foucault); 5. Historická sémantika, od "pojmů" k "sémantickým polím"; 6. Pojmy (jazyk) jako faktor i indikátor socio-kulturních strukturací a vývojových proměn (Koselleck, škol Geschichtliche Grundbegriffe); 7. Performativita pojmů (slov, jazyka - Skinner); 8. Renesance a nová věda 17. století, přeznačení základních kosmologických a fyzikálních pojmů ("prostor", "gravitace", "síla", "pole" atd.), "otevření vesmírného prostoru"; 9. Objevení geologického "času", "zestárnutí světa", restrukturalizace dějinného času; 10. Pojem "evoluce", "změna", "pokrok"; 11. Pojmy "přirozenost" a "humanita"; 12. Medicinalizace "duše", psychologizace a sociologizace (tradičních, posvátných) hodnot; 13. Tradiční antropocentrismus versus moderní člověk ve vyvíjejícím se světě
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jan Horský, Ph.D. (29.08.2023)
V případě zkoušky ústní kolokvium na základě Vaší reflexe vývoje Vámi vybraných tří pojmů/idejí zpracovaných za pomoci tří titulů během semestru použité studijní literatury.
V případě zápočtu ústní kolokvium na základě Vaší reflexe vývoje Vámi vybraného jednoho pojmu/ideje zpracovaného za pomoci jednoho titulu během semestru použité studijní literatury.