Psychologie pro učitele II. - MDPSPP003
|
|
|
||
Poslední úprava: Bc. Veronika Fialová (18.08.2022)
Očekávané výsledky učení: Absolventi: - reflektují proces výuky v oblasti sociální psychologie jako součást sociálních vztahů a interakcí, čímž zvýší svou citlivost vůči sociálním vlivům skupiny na jedince a jedince na skupinu; - analyzují významné milníky v oblasti experimentů v sociální psychologii (konformita, poslušnost vůči autoritě), s přesahem na edukační proces a vliv autority a moci na edukační proces; - reflektují také oblast sociální percepce a chyb, kterých se dopouštíme při sociálním poznávání druhých; - definují a orientují se v oblasti sociálních předsudků a stereotypů, a to s pomocí vhodných nástrojů, jak je reflektovat; - diskutují aktuální změny v procesu socializace, proměny nároků rodiny i školy, změny v celospolečenském kontextu; - operují s teoretickými východisky pro zpracování jednoduchých diagnostických šetření zaměřených na charakteristiku jedince i sociální skupiny; - identifikují sociální vztahy ve věkově homogenní a nehomogenní skupině, zvláštnosti osobních a skupinových vztahů, téma klimatu školní třídy implementují jako jedno z klíčových témat v oblasti prevence nežádoucích sociálních jevů ve skupině; - analyzují specifika učitelské profese a autority z perspektivy nároků na učitelskou profesi; - popíší a aplikují teorie a druhy učení, které vstupují do pedagogického procesu; - diferencují mezi jednotlivými druhy učení, analyzují jejich přednosti i nedostatky a propojují poznatky z teorií učení s didaktickými zásadami; - jsou kompetentní označit: kritická místa v oblasti školní úspěšnosti/neúspěšnosti žáka, hlavní příčiny učebních neúspěchů, rozvoj potencialit žáka – facilitující a inhibující faktory. Obsah: 1. Předmět sociální a pedagogické psychologie – vymezení, vývoj, vztah k dalším disciplínám. 2. Reflexe významných experimentů v sociální psychologii a jejich možná aplikace na práci učitele s autoritou. 3. Socializace – primární, sekundární, determinanty socializace. Ohrožení socializačního procesu. Aktuální změny v rodinné socializaci, výchovné styly. 4. Sociální percepce a kognice. Chyby v sociální percepci a kognici. Předsudky a sterereotypy. 5. Sociální skupiny – malé, střední, velké. Členění z dalších hledisek. Vývoj skupiny. 6. Sociální struktura a dynamika. 7. Školní třída jako sociální skupina. 8. Práce s klimatem školní třídy, nástroje pro diagnostiku klimatu. 9. Osobnost učitele z psychologické perspektivy. Změna nároků na učitelskou profesi. Autorita a její přijetí skupinou. Učitelovo pojetí výuky. Autodiagnostika učitele – prevence syndromu vyhoření. 10. Modely způsobů výchovy, vývoj dětí při různých formách výchovy. Učitel-žák-rodiče ve vzájemné interakci. 11. Teorie a druhy učení. |