Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (10.09.2021)
Cílem předmětu je seznámení s potenciálem soudobé výtvarné výchovy v oblasti sociální práce a terapie, který je stále ještě nedostatečně využíván. Pozornost je věnována metodologii výtvarné edukace a terapie ve vztahu k různým sociálním skupinám společnosti. Soudobé pojetí umělecké edukace jako expresivního oboru nabízí postupy, strategie a metody, aplikovatelné v oblasti interkulturního vzdělávání a začleňování různých etnických skupin a minorit do majoritní společnosti, v oblasti mezigeneračního porozumění, edukace seniorů, výtvarné výchovy v různých sociálních zařízeních (nemocnicích, nápravném zařízení, ve veřejném prostoru, v divadle), edukace a terapie mentálně postižených či v oblasti pedagogiky volného času a zdravého životního stylu apod. Pojetí předmětu vychází z koncepce konstruktivistické pedagogiky. Studenti prohloubí své kompetence v oblasti reflexe výtvarného vyjadřování a jeho využití v různých lidských životních situacích v širších kulturních, společenských a uměleckých kontextech.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (26.09.2019)
The aim of this course is to introduce students to potential of contemporary art education in a field of social working and therapy, which is still often used insufficiently. Attention is paid to methodology of art education and therapy in relation to various social groups of society. Contemporary mean of art education as an expressive discipline offers techniques, strategies and methods, which are applied in the field of intercultural education and integration diverse ethnic groups and minorities into major society in the field of intergeneration comprehension, senior education, art education in sanitary facilities (hospitals, reform schools, public space, theater), education and therapy of mentally handicapped or in the field of pedagogy of spare time and healthy lifestyle, etc. The conception concept of the course is based on constructive pedagogy. The students will enlarge extend their competences in the field of art expression reflection and its use in various human life situations in a wider cultural, social and art contexts.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (26.09.2019)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
HOPF, A.:Sociální pedagogika pro učitele: Pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: PedF UK v Praze, 2001.
KAŠČÁK, O.: Je pedagogika připravená na změny perspektiv?. Pedagogika. Přeložil Jaroslav KOŤA. 2002, 52(4), 388-414.
KRAUS, B.: Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
SEMARÁD, J.; JURÁČKOVÁ, I.; ŠÍMA, V.: Průvodce sociální pedagogikou v kontextu pedagogických věd. Hradec Králové, Gaudeamus, 2007.
SLAVÍK, J. Artefiletika. In ROESELOVÁ, V. a kol.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2000, s.50 - 52, 192 - 206.
SLAVÍK, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Praha: Karolinum 1997.
SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H; SLAVÍK, J.: Výtvarné čarování. Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003.
SLAVÍK, J.: Umění zážitku, zážitek umění I. a II. Praha: UK v Praze- Pedagogická fakulta 2001, 2004.
SLAVÍK, J.; CHRZ, V.; ŠTECH S. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2014.
ŠICKOVÁ-FABRICI, J.: Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002. UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.
UHL SKŘIVANOVÁ, V. Mezigenerační porozumění ve výtvarné pedagogice pro seniory. In Horáček, R., Zálešák, J. (ed.). Veřejnost a kouzlo vizuality, sborník ke konferenci INSEA, Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 285-290. .
ZICHA, Z. Úvod do speciální výtvarné výchovy: Skriptum pro posluchače Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1981.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
GOODMAN, N.: Způsoby světatvorby. Bratislava: Archa, 1996. LANDISCHOVÁ, E.: Teorie a praxe arteterapie. Taneční a výtvarné formy. Praha: PedF UK, 2007. SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej! Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007. SOCHOR, P.: Člověk s postižením a výtvarná tvorba od zobrazování k autorství. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
HOPF, A.:Sociální pedagogika pro učitele: Pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: PedF UK v Praze, 2001.
KAŠČÁK, O.: Je pedagogika připravená na změny perspektiv?. Pedagogika. Přeložil Jaroslav KOŤA. 2002, 52(4), 388-414.
KRAUS, B.: Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
SEMARÁD, J.; JURÁČKOVÁ, I.; ŠÍMA, V.: Průvodce sociální pedagogikou v kontextu pedagogických věd. Hradec Králové, Gaudeamus, 2007.
SLAVÍK, J. Artefiletika. In ROESELOVÁ, V. a kol.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2000, s.50 - 52, 192 - 206.
SLAVÍK, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Praha: Karolinum 1997.
SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H; SLAVÍK, J.: Výtvarné čarování. Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003.
SLAVÍK, J.: Umění zážitku, zážitek umění I. a II. Praha: UK v Praze- Pedagogická fakulta 2001, 2004.
SLAVÍK, J.; CHRZ, V.; ŠTECH S. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2014.
ŠICKOVÁ-FABRICI, J.: Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002. UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.
UHL SKŘIVANOVÁ, V. Mezigenerační porozumění ve výtvarné pedagogice pro seniory. In Horáček, R., Zálešák, J. (ed.). Veřejnost a kouzlo vizuality, sborník ke konferenci INSEA, Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 285-290. .
ZICHA, Z. Úvod do speciální výtvarné výchovy: Skriptum pro posluchače Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1981.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
GOODMAN, N.: Způsoby světatvorby. Bratislava: Archa, 1996. LANDISCHOVÁ, E.: Teorie a praxe arteterapie. Taneční a výtvarné formy. Praha: PedF UK, 2007. SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej! Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007. SOCHOR, P.: Člověk s postižením a výtvarná tvorba od zobrazování k autorství. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (25.10.2019)
Zápočet
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)
continuous participation (Z)
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (10.09.2021)
-reflektovaná tvorba
- refllektivní dialog
- konstruktivistické pojetí výtvarné výchovy
- individualní x sociální konstruktivismus
- sociokognitivní konflikt
- koncept x prekoncept
- artefiletika
- analýza vizuálního vyjádření
- využití odlišných kulturních habitů ve výtvarné výchově
- porozumění jinakosti skrze společnou tvorbu a reflektivní dialog
V případě zrušení prezenční výuky z rozhodnutí děkana fakulty, bude výuka v předmětu pokračovat distanční formou přes MS Teams. Studentky a studenti budou informováni na e-mail, který zadali do SIS.
Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (10.09.2021)
V případě, že bude KVV nucena omezit nebo rušit prezenční výuku, bude výuka v předmětu zajištěna distančně pomocí aplikace MS Teams.