Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (05.02.2022)
Cílem předmětu je představit studentům perspektivy inkluzivní multidimenzionální didaktiky v dimenzích: vztahy ve třídě, flexibilní žákovské skupiny a týmy, inkluzivní hodnoty v třídních a školních pravidlech, příprava podpůrného učebního prostředí a edukačního materiálu, individualizace a diferenciace ve třídě, univerzální design a architektura tříd a škol, supervize a (auto)evaluace inkluzivních postupů.
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (05.02.2022)
The aim of the course is to introduce students to the perspectives of inclusive multidimensional didactics in dimensions: classroom relationships, flexible student groups and teams, inclusive values in class and school rules, preparation of supportive learning environment and educational material, individualization and differentiation in the classroom, universal class design and architecture and schools, supervision and (auto) evaluation of inclusive practices.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (03.02.2022)
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 136 hodinám.
Přímá výuka:
· přednášky 12 hodin
· cvičení 24 hodin
Příprava:
· samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 30 hodin
· seminární práce 20 hodin
· zpracování úkolů a příprava na semináře 30 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem
V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (04.02.2020)
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8757-6, s. 29-112. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6678-6, s. 219-249 HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3070-7. ZILCHER, L., SVOBODA, Z. Inkluzivní vzdělávání. Efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada Publishing, 2019. ISBN 978-80-271-0789-6. KRATOCHVÍLOVÁ, J. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole. Teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6527-7. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0367-4. TANNENBERGEROVÁ, M. Průvodce školní inkluzí aneb Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-008-1.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (29.01.2023)
Obsah: 1. multidimenzionální didaktika – vymezení pojmu, dimenze 2. kooperace žáků a flexibilní žákovské skupiny v inkluzivní třídě 3. profil Teacher Education for Inclusion 4. práce s pravidly v kontextu rozvoje inkluzivní kultury školy - kodex férové třídy 5. inkluzivní (univerzální) design škol a školních tříd 6. metody badatelské výuky a jejich využití v práci heterogenních tříd
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (28.01.2024)
Vypracování přípravy interaktivní hodiny pro žáky SŠ na zadané téma v oboru speciální pedagogika.
Studijní opory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (03.02.2022)
Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na: