Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (28.05.2018)
Uvedení do problematiky výchovy dítěte raného a předškolního věku, speciálně pedagogická podpora vývoje dítěte. Ontogenetický vývoj dítěte v období novorozeneckém, kojeneckém, batolecím a předškolním, psychomotorický vývoj, jeho zákonitosti, vliv postižení, rodičovská role, pedagog a speciální pedagog, problematika diagnostiky postižení, provádění odpovídající speciálně pedagogické podpory vývoje dítěte, institucionální výchova, mateřská škola, speciální mateřská škola, stacionář, speciálně pedagogické centrum, školní zralost, připravenost dítěte pro školu.
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (30.10.2019)
Experimentation and play, definition of game, division of games, game and its function, game in the development of humanity, game as a means of education, development of experimentation and games of intact child in infant, toddler and preschool age , toy as a means of reeducation and compensation, learning and play, circumstances of play of children with disabilities, individual and group play, sibling in play, functional and activity type of game, constructional or realistic type of game, illusive type of game, task games.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (14.06.2018)
Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky edukace dítěte se speciálními potřebami v raném a předškolním věku.
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (30.10.2019)
The aim of the course is to acquaint students with the specifics of education of children with special needs in early and pre-school age.
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (28.05.2018)
BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2012. ISBN 978-80-210-6044-9.
BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. Děti se speciálními vzdělávacími pozřebami v mateřské škole. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-237-6.
KVĚTOŇOVÁ,L.(ed) Edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v raném a předškolním věku. Paido, Brno, 2004 ISBN 80-7315-063-8.
MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha SPN, 1992. ISBN 80-04- 25236-2
MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha, H&H 2001 ISBN 80-86022-92-7 MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno, Paido 2000 ISBN 80-85931-86-9.
OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z., VÍTKOVÁ, M. Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80- 7315-240-6.
ŘÍČAN,P., KREJČÍŘOVÁ, D. A KOL. Dětská klinická psychologie. Praha, Grada 1997 ISBN 80-7169-512-2.
Doplňující literatura:
HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Pedagogická fakulta UK, Praha, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5.
PULDA, M Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno, Masarykova univerzita 1994. ISBN 80-210-0476-2.
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. Klinická logopedie. Praha, Potál 2003. ISBN 978-80-7178- 546-0.
VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha, UK Karolinum 1995. ISBN 80- 7184-053-X.
VÍTKOVÁ, M. (ed). Možnosti reedukace zraku u dětí s kombinovaným postižením. Paido, Brno, 1999. ISBN 80-86633-22-5.
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (30.10.2019)
BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2012. ISBN978-80-210-6044-9. BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-237-6.
Dostál, A. M., Opravilová, E. Úvod do předškolní pedagogiky. Praha: SPN, 1985.
HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. ISBN 80-7216-162-8.
Chvátalová, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál, 2001. ISBN 80–7178–588–1.
Jílková, I. Stručný nástin vývoje dítěte s těžkým zrakovým postižením. In Raná péče pro rodiny s dětmi se zrakovým a kombinovaným postižením: Vybrané příspěvky z kurzu “Poradce rané péče“. Praha: Středisko rané péče, 1998. ISBN 80–238–3267–0.
Komenský, J. A. Informatorium školy mateřské. Praha: Kalich, 1992. ISBN 80–7017–492–7.
Keblová, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1996. ISBN 80–85801–65–5.
Kudelová, I., Květoňová, L. Malé dítě s těžkým poškozením zraku. Brno: Paido, 1996. ISBN 80–85931–24–9.
PULDA, M Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno, Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-0476-2.
SVOBODOVÁ, J. Předškolní příprava dítěte s postižením hybnosti v SPC. Brno: Masarykova univerzita, 1997.
ŠULOVÁ, L. A KOL. Problémové dítě a hra. Praha: Raabe, 2004. ISBN 80-86307-15-8.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (14.06.2018)
1. Edukační specifika raného a předškolního věku dítěte se sluchovým postižením
2. Edukační specifika raného a předškolního věku dítěte se zrakovým postižením
3. Edukační specifika raného a předškolního věku dítěte s NKS
4. Edukační specifika raného a předškolního věku dítěte s tělesným postižením
5. Edukační specifika raného a předškolního věku dítěte s mentálním postižením
6. Edukační specifika raného a předškolního věku dítěte s kombinovaným postižením
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (14.06.2018)
Zápočtová práce na zadané téma vztahující k vybrané cílové skupině. Návrh didaktické pomůcky pro raný a předškolní věk k vybrané cílové skupině. Aktivní účast na seminářích, vyžaduje se 90%.
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (30.10.2019)
Credit work on a given topic related to the selected target group.Proposal of didactic aids for early and pre-school age to selected target group.Active participation in seminars, 90% required.