Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (27.04.2020)
Cílem předmětu je osvojit si strategii pedagogického výzkumu, zvládnout základní pojmy a metodické postupy výzkumných šetření, znát aspekty kvantitativního i kvalitativního výzkumu, porozumět jejich rozdílnosti, umět zvolit vhodný metodický postup pro vlastní závěrečnou práci.Předmět připravuje studenty na samostatné provádění jak kvalitativního, tak kvantitativního výzkumu v pedagogice, a to především v souvislosti s řešením diplomového úkolu. Rozvíjí schopnosti studentů formulovat problém, stanovit cíle výzkumného šetření, zvolit adekvátní postupy a metody zpracování, zvážit charakter výstupů, přínos a event. možnosti využití výsledků.
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (14.09.2020)
The course prepares students for the independent performance of qualitative and quantitative research in pedagogy, in connection with the solution of the diploma task. It develops students' ability to formulate the problem, set the goals of the research investigation, choose adequate procedures and methods of processing consider the nature of outputs, benefits and eventually possibilities of using the results. Principles of qualitative and quantitative research, paradigms, theoretical methods of science, inductive and deductive procedures and ethical aspects of research are presented. Qualitative and quantitative approaches to solving research problems in special education are compared.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (13.09.2023)
Přímá výuka
24 celkem
Přednášky:
12 hodin
Cvičení:
12 hodin
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
3 hodin
Samostudium literatury (za semestr)
5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
5 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
5 hodin
Plnění předmětu
5 hodin
Příprava na zápočet
13 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
0 hodin
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (27.04.2020)
Povinná literatura:
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7184-141-2.
FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Jak zkoumat lidskou duši. Praha, Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-815-9
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2010, ISBN 978-80-7315-185-0.
HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha : Portál, 2004, ISBN 80-7178 820-1.
HOLOUŠOVÁ, D.; KROBOTOVÁ, M. Diplomové a závěrečné práce.Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0458-3.
CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc: Universita Palackého, 2003, ISBN 80-244-0765-5.
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-7184-569-0.
ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách.Praha : Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN 978-80-86429-40-3.
ŠVAŘÍCEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-73678-313-0
Doporučená literatura:
HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat.Praha : Portál, 2006. 583 s. ISBN 80-7367-123-9
ŠKALOUDOVÁ, A. Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha :PedF UK, 1998. ISBN 80-86039-56-0.
WALKER, I.; O. NOVÁK. Výzkumné metody a statistika. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3920-5.
Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (27.04.2020)
Obsah:
1. Východiska a principy kvalitativního a kvantitativního výzkumu.
2. Věda, paradigmata, teoretické metody vědy, induktivní a deduktivní postupy.
3. Téma-problém-výzkumná otázka.
4. Konstrukty a pojmy, role hypotéz, validita výzkumu.
5. Typy základních výzkumných plánů, porovnání kvalitativních a kvantitativních postupů.
6. Etické aspekty výzkumu.
7. Výběr výzkumného vzorku. Techniky a nástroje k získávání kvantitativních dat, validita, reliabilita.
8. Výběr tématu diplomové práce a jeho reflexe.
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (14.09.2020)
Basis and principles of qualitative and quantitative research.
Science, paradigms, theoretical methods of science, inductive and deductive approaches.
Topic-problem-research question.
Constructs and concepts, role of hypotheses, validity of research.
Types of basic research plans, comparison of qualitative and quantitative procedures.
Ethical aspects of research.
Research sample selection.Techniques and tools for quantitative data acquisition, reliability.
Qualitative research, case studies in special education
Interpretation of analysis results.Research report results.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (14.09.2020)
Student pracuje s využitím elektronické podpory v MOODLE. Podmínkou zakončení je splnění všech zadaných úkolů.