Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (04.02.2022)
Kurz studenty seznamuje s hlavními předpoklady úspěšného plánování, realizace a hodnocení ve výtvarné výchově v předškolním vzdělávání. Jeho cílem je orientovat studenty v rozhodování o volbě a použití výtvarného oborového kontextu, potencialitách a limitech výtvarných médií, jejich vazbě na téma, námět, a o významu dalších didaktických konceptů, s ohledem na specifika výchovy a vzdělávání dětí předškolního věku.
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (04.02.2022)
The course focuses on planning in Arts Education, practice and evaluation in the pre-school context. Its aim is to elaborate the methods of decision-making in given context and instruction on using the key didactical cathegories. Information on the potentialities and limits of individual creative media, its implications for other didactical cathegories.
Deskriptory
Poslední úprava: MgA. Michaela Kuříková (30.01.2023)
9 hodin přímé výuky
12 hodin příprava na cvičení
20 hodin samostudium
20 hodin průběžné úkoly
20 hodin seminární práce
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (04.02.2022)
FULKOVÁ, Marie a Helena KAFKOVÁ. Nové trendy ve výtvarné výchově. In: KOHNOVÁ, Jana. Nové trendy ve výtvarné výchově: Sborník příspěvků z konference Profesní rozvoj učitelů. [online]. Praha: UK, 2012, s. 41-48 [cit. 2020-01-27]. ISBN 978-80-7290-548-5. Dostupné z: https://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-1-version1-SBORNIK_CD_Profesni_rozvoj_ucitelu.pdf
KAFKOVÁ, Helena a Ondřej SUCHAN. Řemeslo: marginalizovaný potenciál všeobecného vzdělávání. Výtvarná výchova. Praha: Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta, 2017, 57(3-4), 30-45. ISSN 1210-3691.
SLAVÍK, Jan, Vladimír CHRZ a Stanislav ŠTECH. Tvorba jako způsob poznávání. V Praze: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.
ŠAMŠULA, Pavel a Jarmila HIRSCHOVÁ. Průvodce výtvarným uměním IV. 3. vyd. Úvaly: Albra, 2006. Pomocné knihy pro učitele a žáky (Albra). ISBN isbn80-7361-005-1.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra, Aleš POSPÍŠIL a Karel ŘEPA. Kvalita ve výtvarné výchově. Olomouc: ČS INSEA, 2019. ISBN ISBN 978-80-904268-7-0.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MgA. Michaela Kuříková (30.01.2023)
Požadavky splnění klasifikovaného zápočtu:
naplánování, realizace a pedagogická reflexe didaktického projektu - podrobné vypracování všech vyžadovaných kategorií v jejich vzájemné provázanosti ve formě seminární práce
průběžné plnění úkolů
účast na přednáškách
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (04.02.2022)
Aktuální pojetí výtvarné výchovy – parametry dobré praxe
Vizuální kultura jako oblast oborového kontextu výtvarné výchovy – základní vymezení
Předškolní věk a vizuální kultura – otázky relevance a adekvátnosti
Předškolní věk a vizuální kultura – galerijní a muzejní edukace
Předškolní věk a vizuální kultura – umělecká tvorba určená dětem