Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.11.2019)
Stručná anotace předmětu:
Vizuální a kulturní gramotnost jako základní profesní výbava učitele VV. Umělecké dílo v kultuře a ve výchovné situaci.
Výtvarná výchova v kontextu kulturního vzdělávání: vazby vzdělávacích a kulturních institucí. Plánování výtvarných řad a projektů, učivo Vv, RVP ZV, hodnocení ve Vv, reflektivní praxe.
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.11.2019)
Annotation:
Visual and cultural literacies as basic professional competencies of an
art education teacher. Artwork in the culture and in the educational situation. Art education in the context of cultural education: relationship between educational and cultural
institutions. Projecting of units and projects at school, content of Art Education, curricular documents in the domain of Art Education, evaluation, reflective practices.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.11.2019)
* Cíl: Zvládnout různé způsoby přípravy, realizace a kritické reflexe vlastního vyučovacího modelu VV pro školu i vazbu školy na místní galerii/muzeum umění. Vazba na kontext vizuální a kulturní gramotnosti a RVP.
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.11.2019)
* Attainment Target: * To develop different strategies of projecting, realization and critical reflection of personal educational model for art education at school and to establish collaborative links between school and a local gallery/museum. Linkage to Visual and Cultural literacy context and Educational Framework.
Deskriptory -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.11.2019)
kulturní gramotnost, výbava učitele, umělecké dílo, výchova
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.11.2019)
cultural literacy, teacher competence, artwork, education
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.11.2019)
Bláha, J. Výtvarné umění a hudba. Tvar, prostor a časI/1. Praha: Togga 2012. ISBN 978-80-87258-69-9
BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Průvodce výtvar.uměním V. Praha : Práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3
CIKÁNOVÁ,K. Kreslete si s námi, Praha, Aventinum 1992,1997 ISBN 80-7151-015-7
Fišer, Havlík, Horáček, R. Slovo, akce, obraz. Brno: MU 2010.
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L.,SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012, 315 s. ISBN 978-80-7290-535-5.
Hajdušková, L., Fulková, M., Sehnalíková, V., Metodika II., metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro základní vzdělávání). Praha: Pedf UK, UPM, galerie Rudolfinum 2013.HAZUKOVÁ, H.; ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. (4. přepracované vydání) Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2005 HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. Praha: Pedagogická fakulta UK,1995.
Roeselová, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1997. ISBN 80-902267-2-8
Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-262-9
ŠAMŠULA,P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha : Práce 1996. ISBN 80-208-0380-7.
Třeštík, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011. ISBN: 978-80-87079-15-7
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.11.2019)
Bláha, J. Výtvarné umění a hudba. Tvar, prostor a časI/1. Praha: Togga 2012. ISBN 978-80-87258-69-9
BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Průvodce výtvar.uměním V. Praha : Práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3
CIKÁNOVÁ,K. Kreslete si s námi, Praha, Aventinum 1992,1997 ISBN 80-7151-015-7
Fišer, Havlík, Horáček, R. Slovo, akce, obraz. Brno: MU 2010.
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L.,SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012, 315 s. ISBN 978-80-7290-535-5.
Hajdušková, L., Fulková, M., Sehnalíková, V., Metodika II., metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro základní vzdělávání). Praha: Pedf UK, UPM, galerie Rudolfinum 2013.HAZUKOVÁ, H.; ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. (4. přepracované vydání) Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2005 HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. Praha: Pedagogická fakulta UK,1995.
Roeselová, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1997. ISBN 80-902267-2-8
Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-262-9
ŠAMŠULA,P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha : Práce 1996. ISBN 80-208-0380-7.
Třeštík, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011. ISBN: 978-80-87079-15-7
Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.11.2019)
přednáška/seminář
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.11.2019)
lecture/seminar
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (11.10.2018)
Požadavky ke zkoušce: Plná účast a aktivita na seminářích. * Kolokviální obhajoba předloženého kvalifikovaného náhledu na umělecké dílo; analýza díla jako východiska pro plánování ve VV; návrh a realizace a hodnocení výuky
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (11.10.2018)
* Evaluation: * All students are fully expected to participate in joint sessions. Continual assessment and self-assesment. *Colloquial presentation of project portfolio visual presentation (plannings of the art education units, written reflection of realized art education units, interpretation of studyied literature).
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.11.2019)
Sylabus: Vizuální a kulturní gramotnost jako základní profesní výbava učitele VV. Umělecké dílo v kultuře a ve výchovné situaci. Výtvarná výchova v kontextu kulturního vzdělávání: vazby vzdělávacích a kulturních institucí. Plánování výtvarných řad a projektů, učivo Vv, RVP ZV, hodnocení ve Vv, reflektivní praxe.
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.11.2019)
* Syllabus: * Visual and cultural literacies as basic professional competencies of an art education teacher. Artwork in the culture and in the educational situation. Art education in the context of cultural education: relationship between educational and cultural institutions. Projecting of units and projects at school, content of Art Education, curricular documents in the domain of Art Education, evaluation, reflective practices.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.11.2019)
zkouška, podmínky budou specifikovány v úvodu kurzu
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.11.2019)
exam, the conditions will be specified in the course