Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (10.09.2021)
Umělecké dílo v systému kulturního vzdělávání. Galerijní edukace jako součást vzdělávacího programu. Kritická analýza vizuálních artefaktů a sociokulturních kontextů.
Současné koncepce v umění a filozofii. Metody a formy galerijního a muzejního vzdělávání. Tvůrčí přístupy při navrhování vzdělávacího projektu pro školu a galerii / muzeum.
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (10.09.2021)
Works of art within the system of cultural education. Critical analysis of visual artefacts and socio-cultural contexts.
Contemporary reconceptions in art and philosophy. Facilities and methods of gallery and museum education. Creative
approaches in the design of educational project for school and gallery/ museum.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (10.09.2021)
Získání odborných znalostí a dovedností k samostatné tvorbě, reqalizaci a odborné reflexi edukačního programu v galerii nebo muzeu umění.
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (10.09.2021)
Acquiring professional knowledge and skills for creation of educational program in gallery / museum.
Deskriptory -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (10.09.2021)
umění, galerie, muzeum, galerijní edukace, autor, divák, dílo, komunikace, interpretace
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (10.09.2021)
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (10.09.2021)
Fulková,M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14.
Fulková,M. (2008). Diskruzy umění a vzdělávání. Praha: H&H
Fulková, M., Hajdušková, L., & Sehnalíková, V. (2012). Galerijní a muzejní edukace 1: Vlastní cestou k umění: Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Fulková, M., Hajdušková, L., Kitzbergerová, L., Sehnalíková, V. (2013). Galerijní a muzejní edukace 1: Vlastní cestou k umění: Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2012 a 2013. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Kitzbergerová,L. (2017). Na výstavě Františka Skály ve Valdštejnské jízdárně. Výtvarná výchova, 57 (1-2), 106-112
Říhová, K., & Bláha, L. (2017). Umělecké dílo a dětský divák. Výtvarná výchova, 57 (3–4), 72–80
Smetanová,B. (2018). Cesta na Kinteru.Výtvarná výchova, 1-2(58), 46-52
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (10.09.2021)
Fulková,M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14.
Fulková,M. (2008). Diskruzy umění a vzdělávání. Praha: H&H
Fulková, M., Hajdušková, L., & Sehnalíková, V. (2012). Galerijní a muzejní edukace 1: Vlastní cestou k umění: Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Fulková, M., Hajdušková, L., Kitzbergerová, L., Sehnalíková, V. (2013). Galerijní a muzejní edukace 1: Vlastní cestou k umění: Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2012 a 2013. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Kitzbergerová,L. (2017). Na výstavě Františka Skály ve Valdštejnské jízdárně. Výtvarná výchova, 57 (1-2), 106-112
Říhová, K., & Bláha, L. (2017). Umělecké dílo a dětský divák. Výtvarná výchova, 57 (3–4), 72–80
Smetanová,B. (2018). Cesta na Kinteru.Výtvarná výchova, 1-2(58), 46-52
Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (10.09.2021)
Seminář
V případě omezení prezenční výuky bude seminář veden distanční formou přes aplikaci Microsoft Teams.
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (10.09.2021)
Seminar
In case of restrictions on classroom teaching, the seminar will be conducted in a distance form via the Microsoft Teams application.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (10.09.2021)
Požadavky k zápočtu:
Vypracování a prezentace seminární práce - didaktického portfolia, které bude ilustrovat přípravu a realizaci výtvarného úkolu v kontextu konkrétní aktuální výstavy. Bližší struktura portfolia bude uvedena na úvodním setkání.
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (10.09.2021)
Credit requirements:
Elaboration and presentation of a seminar work - a didactic portfolio that will illustrate the preparation and implementation of an art task in the context of a specific current exhibition.A more detailed structure of the portfolio will be presented at the introductory meeting.
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (10.09.2021)
Současné pojetí muzea/galerie jako komunikačních médií.
Galerijní edukace v kontextu pedagogické praxe.
Pojetí uměleckého díla v současnosti, socio-kulturní kontext díla.
Vztah autor - dílo - divák (tvorba, recepce a interpretace díla - tři dimenze díla - forma, výraz a komunikace).
Studium profesionálních programů, identifikace různorodých přístupů k tematizaci a konceptům obsahů, diskuse.
Návštěva galerie-komentovaná prohlídka.
Návštěva galerie-edukační program.
Realizace vlastních edukativních projektů a jejich reflexe.
Prezentace didaktického portfolia.
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (10.09.2021)
Today conception of gallery or museum as communication media. Gallery education in context of pedagogical practice. Social and cultural context of artefact. Relation ship author - artwork - spectator. Study of professional gallery education programs. Realization of educational program and its reflection.