|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (16.12.2020)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (08.06.2023)
1. Vymezení a charakteristika somatopedie jako vědního oboru. Terminologie. Historie péče o jedince s tělesným postižením, onemocněním a zdravotním oslabením. Významné osobnosti somatopedie a jejich přínos pro obor (Rudolf Jedlička, František Bakule, Augustin Bartoš, Jan Chlup aj.). 2. Charakteristika vybraných druhů tělesného postižení a vliv na psychomotorický vývoj dítěte. Amputace, deformace, míšní léze, centrální a periferní obrny u dětí, spina bifida, posttraumatická mozková postižení, nejznámější progresivní nervosvalová onemocnění, nádorová onemocnění, závažná postižení kůže atd. 3. Specifika pedagogické práce s osobami s tělesným postižením. Vliv tělesného postižení na vzdělávání. Osobní asistent. Asistent pedagoga. Školská integrace žáků a studentů s tělesným postižením. Speciální metody v práci se žáky s tělesným postižením (např. při psaní, při zájmových a tělovýchovných činnostech). Příklady institucí pro speciální vzdělávání tělesně postižených v ČR. 4. Speciálně pedagogické poradenství u dětí s tělesným postižením. Typy poradenských zařízení (PPP, SPC) a jejich zaměření. Podpora rodin s dítětem s tělesným postižením v kontextu ucelené rehabilitace. Raná péče. 5. Vzdělávání v rámci zdravotnických zařízení, domácí vzdělávání. Význam, úkoly a organizace školy při zdravotnických zařízeních (nemocnice, ozdravovny a dětské léčebny). Domácí škola (předpoklady, výhody, nevýhody). 6. Vymezení a charakteristika psychopedie jako vědního oboru. Význam a zaměření psychopedie. Celoživotní vzdělávání, tranzitní programy, výchova od závislosti k samostatnosti u jedinců s mentálním postižením. Model chráněného bydlení. Model podporovaného zaměstnávání. Mezinárodní a národní dokumenty týkající se práv osob s mentální retardací. 7. Předškolní výchova a vzdělávání dítěte s mentálním postižením. Smysl a význam rané péče. Školská a sociální zařízení. Speciální mateřské školy a jejich pedagogická funkce. Možnosti zapojení dětí s mentálním postižením do hlavních proudů vzdělávání. Alternativní přístupy k výchově a vzdělávání jedinců s mentální retardací. Koncept bazální stimulace. Snoezelen. 8. Školní výchova a vzdělávání žáků s mentálním postižením. Legislativní vymezení. Funkce základní školy praktické, speciální třídy, speciální školy, rehabilitační třídy, přípravného stupně speciální školy. Metody, formy, přístup, specifika ve vzdělávání. Alternativní a augmentativní komunikace. IVP a jeho tvorba. 9. Vymezení a charakteristika etopedie jako vědního oboru. Základní terminologie oboru. Klasifikace poruch chování. Instituce v etopedii a jejich funkce (diagnostika, poradenství, intervence). Penitenciární a postpenitenciární péče. Problematika vězeňství. Resocializační programy. Role nevládních organizací při výchově a vzdělávání jedinců s dispozicí k poruše chování. 10. Výchova dětí s poruchami autistického spektra. Autismus - pojetí, etiologie, znaky autistického chování, diagnostická kritéria, cíle výchovy a vzdělávání žáků s autismem. Další PAS (Aspergerův syndrom, atypický autismus, Rettův syndrom atd.). Specifika práce s jedinci s PAS. Strukturované učení - TEACCH program. 11. Výskyt a prevence toxikománií. Klasifikace návykových látek. Závislostní chování. Biologické, psychické a sociální souvislosti zneužívání návykových látek. Alkoholismus, kouření, gamblerství, netolismus. Ucelený systém péče o závislé jedince. Podpůrné organizace. 12. Náhradní rodinná péče. Rodina jako základní společenská jednotka. Dysfunkční rodina a její typy. Institut náhradní rodinné péče - charakter ústavní a rodinné péče. Zákonná opora a právní odpovědnost za výchovu dětí v náhradní rodinné péči. Sociálně-právní ochrana dětí a mládeže. Dětské domovy. Vesničky SOS. Pěstounská péče. Osvojení. Opatrovnictví. 13. Sociálně patologické jevy. Týrání a zneužívání dětí. Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte (syndrom „CAN“). Agrese a agresivita. Šikana a kyberšikana. Fenomén bezdomovectví - příčiny a možnosti jeho řešení (programy, azylové domy). 14. Vymezení a charakteristika oftalmopedie jako vědního oboru. Vzdělávání jedinců se zrakovým postižením od rané péče, předškolního vzdělávání, školní vzdělávání (dilema speciální školství versus integrace) až po kvalifikaci. Kognitivní, výchovné a tělovýchovné složky vzdělávání. Psychomotorický vývoj dětí s kongenitálním zrakovým postižením. Komunikace osob se zrakovým postižením. Přijetí vs. nepřijetí zrakového postižení a osobní identita. Způsoby podpory motivace, vůle a aktivity člověka s těžkým zrakovým postižením. 15. Tyfloandragogika v podpoře osob se zrakovým postižením. Vzdělávání dospělých se zrakovým postižením. Specifika oslepnutí v průběhu života v kontextu ucelené rehabilitace. Kvalifikace a rekvalifikace. Využití výpočetní techniky. Technické a optické pomůcky pro čtení a psaní. Braillské písmo. Ovládání výpočetní techniky bez zraku. Hmatové a hlasové vstupy a výstupy. Převod grafiky na text, OCR. Nácvik prostorové orientace. 16. Pomůcky a technická zařízení usnadňující orientaci v prostoru. Architektonické bariéry. Úpravy veřejného prostoru jako součást zlepšování kvality života osob se zrakovým postižením (hromadná doprava, veřejné budovy, městské ulice). Vodicí psi. Asistence nevidomému. 17. Vymezení a charakteristika surdopedie. Psychomotorický vývoj dětí s poruchou sluchu. Charakteristika oboru, vymezení sluchových vad. Psychomotorický vývoj a prognóza u dítěte nedoslýchavého a neslyšícího. Individuální sluchová protetika, přístroje a pomůcky pro individuální logopedickou péči a sluchovou výchovu. Kochleární implantát, sluchadlo. Komunita neslyšících, organizace sluchově postižených, zájmové organizace atd. 18. Ontogeneze řeči u dětí nedoslýchavých a neslyšících. Vývoj řeči dítěte se sluchovým postižením ve „slyšící“ a „neslyšící“ rodině. Mluvená řeč osob se sluchovým postižením. Logopedická péče, sluchová výchova, rozvoj lexikální a gramatické stránky řeči, globální čtení. Mimicko-gestikulační základ sdělování těžce sluchově postižených dětí v raném věku. Dětský znakový jazyk. 19. Znakový jazyk a umělé vizuálně motorické komunikační systémy. Znakové jazyky těžce sluchově postižených - pojem, vývoj, druhy. Vlastní znakový jazyk neslyšících. Národní znakové jazyky. Složky komunikace ve znakovém jazyce. Metodika rané výuky znakového jazyka. 1. znakovaná čeština, 2. vizuální podpora artikulace, 3. čeština pro neslyšící jako druhý (cizí) jazyk. Úpravy textu pro osoby se sluchovým postižením. Využití nových médií a internetu v komunikaci neslyšících. Vibrotaktilní a elektrotaktilní pomůcky. Signalizace pro neslyšící a nedoslýchavé. Indukční smyčka. Otevřené a skryté titulky v televizním vysílání. Dálková komunikace neslyšících. 20. Psychologické aspekty zdravotního postižení. Psychické změny u dlouhodobě nemocného nebo postiženého jedince. Stigmatizace a destigmatizace. Psychoterapeutické přístupy u dospělých, odlišnosti u dětí. Psychosomatika. Psychopatologie u osob se zdravotním postižením. Role pohybové aktivity pro psychický stav a well-being. Motivace a adherence ke cvičení u OSP |