Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (02.10.2019)
Kurz úzce navazuje na své prerekvizity a vede studenty k hlubšímu přemýšlení o komplexním komunikačním rámci, zejména o zasazení řečové události do různých širších kontextových souvislostí. Tématické jádro tvoří klíčové aspekty pragmatické analýzy, včetně různých přístupů ke konverzaci a analýzy diskursu.
1. Úvod. Základní koncepty
2. Rysy a specifika mluveného diskursu
3. Přístupy ke konverzaci 1
4. Přístupy ke konverzaci 2
5. Presupozice (sémantické a) pragmatické
6. Řečové akty
7. Pragmatické principy 1
8. Pragmatické principy 2
9. Deixe
10. Shrnutí; Komplexní analýza ukázky
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (31.01.2022)
The module develops the knowledge and skills gained in the prerequisites and induces deeper understanding of a comprehensive communicative frame, setting the speech event in diverse broader contextual parameters. The course addresses chiefly the core topics of pragmatic analysis, including various approaches to conversation and discourse analysis.
Topics:
1. Introduction. Basic concepts
2. Conspicuous features of spoken discourse
3. Approaches to conversation 1
4. Approaches to conversation 2
5. Pragmatic (and semantic) presuppositions
6. Speech acts
7. Pragmatic principles 1
8. Pragmatic principles 2
9. Deixis
10. Review; comprehensive analysis of a sample
Deskriptory -
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (02.02.2022)
samostudium literatury (10 hodin), práce se studijními materiály (7 hodin), seminární práce (10 hodin), příprava na zápočet (10 hodin), příprava na zkoušku a zkouška (20 hodin)
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (22.01.2023)
self-study of literature (10 hours),
working with study materials (7 hours),
seminar paper (10 hours),
preparation for the credit (10 hours),
preparation for the exam and the exam (20 hours)
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (31.01.2022)
BIRNER, Betty. Introduction to Pragmatics. Malden, Oxford: Wiley-Blackwell, 2013. ISBN 978-1405175838.
BROWN, Penelope, LEVINSON, Stephen C. Politeness. Some Universals of Language Usage. Cambridge: Cambridge University Press, 1987. ISBN 978-0521313551
LEECH, Geoffrey. Principles of Pragmatics. London: Longman, 1983. ISBN 0-582-55110-2.
HIRSCHOVÁ, Milada. Pragmatika v češtině. 2.vydání. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2233-0.
MACHOVÁ, Svatava, ŠVEHLOVÁ, Milena. Sémantika & pragmatická lingvistika. Praha: Univerzita Karlova, PEDF. 2001. ISBN 80-7290-061-7.
PALTRIDGE, Brian. Discourse Analysis: An Introduction. 2nd ed. London: Blomsbury Academic, 2012. ISBN 978-1441167620
TSUI, Amy. English Conversation. Oxford: Oxford University Press, 1994. ISBN 0194371433.
WIDDOWSON, Henry G. Discourse analysis. Oxford: Oxford University Press. 2007. ISBN 978 O 19 4389211
WOOFITT, Robin. Conversation Analysis and Discourse Analysis. London: Sage. 2005. ISBN 0-7619-7426-1.
YULE, George. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press, 2002. 978-0194372077
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (31.01.2022)
BIRNER, Betty. Introduction to Pragmatics. Malden, Oxford: Wiley-Blackwell, 2013. ISBN 978-1405175838.
BROWN, Penelope, LEVINSON, Stephen C. Politeness. Some Universals of Language Usage. Cambridge: Cambridge University Press, 1987. ISBN 978-0521313551
LEECH, Geoffrey. Principles of Pragmatics. London: Longman, 1983. ISBN 0-582-55110-2.
HIRSCHOVÁ, Milada. Pragmatika v češtině. 2.vydání. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2233-0.
MACHOVÁ, Svatava, ŠVEHLOVÁ, Milena. Sémantika & pragmatická lingvistika. Praha: Univerzita Karlova, PEDF. 2001. ISBN 80-7290-061-7.
PALTRIDGE, Brian. Discourse Analysis: An Introduction. 2nd ed. London: Blomsbury Academic, 2012. ISBN 978-1441167620
TSUI, Amy. English Conversation. Oxford: Oxford University Press, 1994. ISBN 0194371433.
WIDDOWSON, Henry G. Discourse analysis. Oxford: Oxford University Press. 2007. ISBN 978 O 19 4389211
WOOFITT, Robin. Conversation Analysis and Discourse Analysis. London: Sage. 2005. ISBN 0-7619-7426-1.
YULE, George. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press, 2002. 978-0194372077
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (31.01.2022)
POŽADAVKY
- pravidelná docházka (nejvýše dvě absence)
- aktivní účast na semináři
- pravidelná četba povinné literatury včetně textů v moodle a samostudium
- odevzdání seminární práce
- seznam odborné četby
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (31.01.2022)
COURSE REQUIREMENTS
- regular attendance (up to two seminars may be missed)
- active participation in seminar activities
- regular reading of secondary sources and self-study, inclusing the sources in moodle
- turning in of the seminar paper
- reading list
Sylabus - angličtina
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (05.02.2024)
REVIEW (NOTE: Seminar Papers submitted by the last seminar in hard copies and also electronically)
Note: underlined sources are mandatory.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (27.01.2024)
ZÁPOČET získá student za a) aktivní účast v semináři (v podobě pravidelného plnění různých úkolů, včetně čtení předem zadaných textů); jsou povoleny nejvýše dvě absence za semestr; b) odevzdání výtisku adekvátně zpracované seminární práce spolu s elektronickouu verzí (pokyny pro její zpracování budou zadány během prvního semináře) do stanoveného termínu, v daném rozsahu a na odpovídající věcné (tj.prakticko-analytické) i formulační úrovni. Nesplněním podmínek a) pravidelná aktivní účast v semináři a/nebo b) odevzdání výtisku adekvátní seminární práce do stanoveného termínu se posluchač sám připravuje o možnost složit zkoušku a získat kredity v daném semestru. Pokud se sice posluchač aktivně podílel na práci v semináři a seminární práci odevzdal včas, ovšem její věcná a/nebo formulační úroveň byla nedostatečná, má právo během zkouškového období vypracovat ještě druhou seminární práci na nové téma a požadavek tak dodatečně splnit. Zkoušku pak skládá až po přijaté seminární práci. Seminární práce je výlučně individuálním výstupem studenta. Z tohoto důvodu nebudou přijaty výstupy se znaky plagiátorství nebo formulační či obsahové spolupráce.
SEMINÁRNÍ PRÁCE Varianta A. představuje rešerši samostatně zvolené odborné pragmatické studie (např. odborného článku publikovaného v renomovaném časopise, kapitoly v monografii), přičemž délka rešerše 0,5-1 stránkuA4. Přílohou práce na druhém listu/dalších listech pak bude výuková aktivita přímo se vztahující k tématu odborné studie. Aktivitu student sám navrhne nebo vhodně vybere a okopíruje z učebnice angličtiny. Student aktivitu komplexně představí a vyloží její efekt. Varianta B. Student stručně shrne, porovná a zhodnotí dvě studie na stejné pragmatické téma. Seminární práci student odevzdá v tištěné formě na posledním semináři a současně zašle v elektronické formě. U seminární práce se hodnotí též formulační úroveň.
MINITESTY Dne 29/4 a 9/5 v náhradních přednáškách v 7:15 se posluchači mohou zapojit do motivačního minitestování. Minitesty jsou nepovinné úkoly teoretické i prakticko-analytické, zaměřené na dosud probrané jevy. Jejich celkový výsledek vytváří obraz práce posluchačů během celého kurzu. Za každý vynikající výsledek minitestu (100%) získá student dva body, které se připočtou k celkovému výkonu u zkoušky. Za solidní výsledek (60-90%) získá student 1b.
ZKOUŠKA.Písemná zkouška ověřuje vědomosti získané v kurzu Pragmatika i v jeho prerekvizitě t.j.Textová lingvistika a stylistika. Zkouška se skládá ze dvou částí stejné váhy (každá koncipovaná na 30b max), které se konají týž den. Nicméně úspěšné zvládnutí teoretické části (alespoň 15b) je podmínkou pro účast v části praktické (analytické). Tudíž neúspěch v teoretické části znamená, že posluchač neuspěl u celé zkoušky. K úspěšnmu zvládnutí celé zkoušky je třeba získat 40b/60b. Každý posluchač má nárok na tři termíny během zkouškového období. Pokud se adept na vypsané termíny rozhodne nezapsat, nezíská v daném období již žádné další termíny.
Teoretická část zkoušky ověřuje adeptovu teoretickou obeznámenost s termíny, koncepty a látkou probranou v kurzu. Praktická (analytická) část zkoušky představuje komplexní analýzu neznámé ukázky z hlediska probraných témat a odborné četby.
Zkoušku skládají ji všichni posluchači, kteří odevzdali včas (do termínu posledního semináře) seminární práci na přijatelné úrovni věcné i formulační. Studenti, kteří složí písemnou zkoušku úspěšně (výborně či velmi dobře), již neskládají ústní zkoušku. U slabých výkonů mezi 40-43 body úhrnem se požaduje též ústní zkouška. Ústní zkouška může být teoretická nebo praktická, a to dle slabšího výsledku buď v teoretickém testu nebo analytickém testu. V celkovém hodnocení v hraničních případech se přihlíží i k aktivitě během semestru a k úrovni seminární práce. Studenti mají úhrnem nárok na tři pokusy (tedy celkem na dva opravné termíny). Předmětem hodnocení je ve všech těchto složkách i formulační úroveň.
Zpětná vazba ke všem písemným výstupům v průběhu kurzu se podává z iniciativy posluchače (email) v konzultačních hodinách.
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (27.01.2024)
CREDITS will be given to students for a) their active participation in seminars (based on regular completion of various tasks, including the pre-reading assignments); two missed classes per semester are tolerated b) submitting a hard copy and an electronic version of an adequate seminar paper (the particular instruction being provided during the first seminar) by the stipulated deadline, meeting all the length, formal and factual (i.e., content) standards. Not satisfying the conditions a) active participation and b) submitting an adequate seminar paper by the stipulated deadline deprives the student of a chance to take the exam and get the credits for the subject in the same semester. Students whose participation in seminars was active, but the seminar paper did not meet the content or formal requirements will be allowed to re-submit once, still within the same exam period, based on a different topic. The student may take the exam only after their seminar paper was found acceptable. Note. Seminar papers represent solely the work of individual students. Hence no plagiarism and collaborative features (whether in content or in formulation) will be tolerated in their accomplishment.
SEMINAR PAPEROption A. features a review of an independently selected pragmatic study (e.g., a research article published in a renowned journal, chapter in a monograph), the length being between 0.5-1 standard page A4. The following sheet/s of the seminar paper feature/s a teaching activity directly related to the topic of the pragmatic study. It may be designed by the student themselves or adopted from a practical textbook of English. The student should discuss the activity comprehensively and explain its effect. Option B. The student summarised, compares and reviews two pragmatic papers on the same topic. Whatever the alternative chosen, the seminar paper is submitted by the deadline (last seminar) in hard copy as well as electronically. The assessment takes the proficiency aspect into account.
MINITESTS The 7:15 compensation lectures on 25/4 and 9/5 will see optional motivating minitesting. Minitests are voluntary theoretical or practical-analytical tasks on material covered up until the particular seminar. The overall results in minitests profiles the student´s work over the semester. For each excellent result in a minitest (100%), the student gains 2 pts by which their overal exam result will be boosted. For results between 60-90%, they gain 1pt.
EXAM is designed to verify factual theoretical knowledge gained in Pragmatics, as well as its prerequisite, i.e., Text Linguistics and Stylistics. It consists of two parts of equal value (max 30pts each), both held on the same day. However, the success in the theoretical part (a minimum of 15pts) represents a prerequisite for taking the practical (analytical) part. Therefore, failure in the theoretical part (less than 15pts) means the candidate failed all the exam and has to resit it. For a successful completion of the entire exam, the requirement is set at 40pts/60pts. Each candidate can take the exam three times during the same exam period. If a candidate chooses not to sign up for the exam dates registered in the SIS, they will not be offered any extra dates later in the exam period.
The theoretical part verifies the candidate´s theoretical familiarity with the terms, concepts and issues covered in the course. The analytical part represents a comprehensive analysis of an unfamiliar sample from the standpoint of the topics covered in the course and the candidate´s readings.
A student may take the written exam as long as they completed successfully all the seminar requirements (adequate attendance, active participation in seminars, seminar paper at satisfactory level submitted by a stipulated deadline (final seminar). It should be noted that in the exam the candidate demonstrates their knowledge and skills gained in the course of Pragmatics as well as its prerequisite, i.e., Text Linguistics and Stylistics.
Very good and excellent performers (grades A and B) do not take the oral exam. Candidates with weaker results in the written parts (40-43 pts overall) will also take the oral exam. (In borderline cases the seminar activity throughout the course and the standard of the seminar paper will be also taken account of.) The oral exam may be either theoretical or practical, depending on whether the candidate´s result was weaker in the teoretical or practical part of the written exam. Each student has three attempts (i.e., two resits in all). The candidate´s proficiency represents an integral part of the assessment.
Feedback for all written work throughout the course is provided to students on their initiative (by email) in office time.