|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jarmila Andrlová (20.07.2023)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Lea Takács, Ph.D. (01.02.2022)
Cílem předmětu je seznámit studenty s aktuálními výzkumnými poznatky vztahujícími se k jednotlivým vývojovým obdobím a rovněž s výzkumnými metodami, které jsou v oblasti psychologie celoživotního vývoje využívány. Získané znalosti: Student bude znát klíčové pojmy a teorie v rámci psychologie celoživotního vývoje. Bude též znát a umět popsat psychosociální charakteristiky jednotlivých vývojových období. Osvojí si znalost metod psychologie celoživotního vývoje a schopnost je aplikovat v psychologickém výzkumu i diagnostice. Získané dovednosti: Student se naučí aplikovat poznatky psychologie celoživotního vývoje v různých oblastech psychologické praxe, ovládat metody psychologie celoživotního vývoje, analyzovat a kriticky hodnotit teorie celoživotního vývoje a formulovat hypotézy pro další výzkum v oblasti psychologie celoživotního vývoje. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Kamila Urban, Ph.D. (03.10.2023)
a) povinné: Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Praha: Portál. Fingerman, K. L., Berg, C. A., Smith, J., & Antonucci, T. C. (2011). Handbook of lifespan development. Springer. Moodle obsahuje teoretický článek nebo kapitolu pro každé téma. Tyto články/kapitoly tvoří povinnou četbu pro závěrečný test. b) doporučené: Bornstein, M. H., & Lamb, M. E. (Eds.). (2015). Developmental science: An advanced textbook. Taylor & Francis Group. Harris, M. (2008). Exploring developmental psychology: Understanding theory and methods. Sage. Feldman, Robert S. (2014). Development Across the Life-Span. (7th Ed.). Prentice-Hall. Sigelman, C. K., & Rider, E. A. (2021). Life-span human development. Cengage Learning. Jones, N. A., Platt, M., Mize, K. D., & Hardin, J. (2019). Conducting Research in Developmental Psychology. Taylor & Francis Group. Zittoun, T., Valsiner, J., Gonçalves, M. M., Vedeler, D., Salgado, J., & Ferring, D. (2013). Human development in the life course: Melodies of living. Cambridge University Press. Richardson, K. (2005). Developmental psychology: How nature and nurture interact. Psychology Press. Richardson, K. (2019). Models of Cognitive Development (1st ed.). Psychology Press. https://doi.org/10.4324/9780429297571 Shiller, V. M. (2017). The attachment bond: Affectional ties across the lifespan. Lexington Books. Bjorklund, D. F. (2020). Child Development in Evolutionary Perspective. Cambridge University Press. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Lea Takács, Ph.D. (01.02.2022)
Přednáška/seminář |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Kamila Urban, Ph.D. (03.10.2023)
Aktivní účast na přednáškách a seminářích, prezentace kritického zhodnocení empirického článku a absolvování závěrečného testu. Test: otevřené otázky z povinné četby + prezentace od vyučujících. Prezentace budou skupinové: 4-5 studentů ve skupině, studenti budou prezentovat empirický článek zadaný vyučujícím. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Kamila Urban, Ph.D. (03.10.2023)
Perinatální rizika pro vývoj jedince Otázky vývojové psychologie Neuropsychologie Attachment a bonding Dopad socio-ekonomicko-kulturních faktorů na vývoj Jazykový vývoj Prediktory úspěšného vzdělávacího rozvoje Kognitivní vývoj (konstruktivistické pojetí) Metakognitivní vývoj Duševní zdraví dětí a adolescentů Kognitivní superaging Vývoj ve střední a pozdní dospělosti Prediktory úspěšného stárnutí |