|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (29.08.2023)
Předmět seznamuje studenty demonstračně-zážitkovou formou (přímou účastí či pozorováním) s různými technikami a metodami evidence-based psychologických směrů při jejich užití napříč spektrem kontextů aplikace, tj. do psychoterapie, poradenství, psychosociálního tréninku, osobnostního rozvoje, koučování, mediace, mentorinku, tréninku měkkých dovedností, tréninků komunikace apod. Předmět vysvětluje rozdíly v odborné kvalifikační přípravě pro výkon daných disciplín na profesionální úrovni, osvětluje studentům nároky odborného studia ve výcviku, strukturu studia, dále předmět představuje instituce zaštiťující odbornou přípravu a zájmové/profesní asociace a instituty, pořádající postgraduální vzdělávání a přípravu pro oblast psychoterapii, poradenství, koučování apod. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (29.08.2023)
Předmět umožní studentům reflektovat svá vlastní odborná přesvědčení a osobnostní nastavení pro budoucí výběr terapeutického či koučovacího výcviku s ohledem na vlastní profesní orientaci, potřeby a profesionální růst a filozofické přesvědčení o člověku a jeho sociálním prostředí a objektivní/konstruktivní povaze skutečnosti. Studenti se díky ilustrativním ukázkám seznámí s výběrem psychologických metod a technik, aplikovaných v různých kontextech odborné psychologické práce napříč sektory. Pro studenty budou demonstrovány metody a techniky z psychologických přístupů/konceptů: systemická terapie a koučink, rodinná terapie, na řešení orientovaná terapie a koučink (SFBT), transakční analýza, gestalt psychoterapie, psychodynamické směry, kognitivně-behaviorální terapie a koučink, existenciální/humanistické směry, psycho-sociální trénink, pozitivní psychologie. Studenti budou vedeni ke 1/ kritickému vyhodnocení aplikace metod a technik, 2/ reflexi výtěžnosti a užitečnosti použití technik ve vztahu k zakázce a cílům spolupráce s klientem/klienty v rámci daného kontextu a resortu, 3/ kritickému vyhodnocení rozvojového potenciálu daných metod a technik ve vztahu ke kontextu jejich použití při práci s klientem v odlišných kontextech práce, tj. psychoterapii, poradenství, koučinku, psycho-sociálním tréninku, výchovném poradenství, rodinné terapii, sociální rehabilitaci, rozvojové práci s pracovními týmy, v supervizní činnosti v práci s pomáhajícími profesionály apod. Studenti budou seznámeni s praxí terapeutické a rozvojové práce, důraz bude kladen na kontraktování spolupráce s klientem (individuálním, skupinovým, organizačním), budou pojmenovány rozdíly v externí a interní formě spolupráce s organizacemi, bude probrána práce s daty a citlivými údaji v pomáhající interakci. Studenti se seznámí s nároky, obsahem a podmínkami pro absolvování psychoterapeutických, koučovacích a dalších výcviků, s jejich poskytovateli v Čr a EU, s etikou intervenčního/rozvojového/terapeutického použití metod, s prací s citlivými daty a GDPR a s ochranou klientů před poškozením. Získané znalosti: Studenti porozumí odlišným využitím metod a technik napříč spektrem pomáhajících a rozvojových profesí v klinické, poradenské a organizační oblasti. Studenti budou chápat význam etické stránky při aplikaci technik do práce s jedincem či se skupinou, budou znát limity a rizika nevhodného využití metod a technik v rámci kontextu, resortu a požadovaných kvalifikací. Studenti budou rozumět důležitosti preventivních opatření proti poškození klienta či pracovní skupiny. Studenti budou, díky demonstraci odlišných způsobů práce s klientem v různých profesních oblastech, schopni pochopit a nahlédnout terapeutický, osobnostně-rozvojový a poradenský potenciál technik a metod spektra psychologických směrů. Studenti budou rozumět základním postupům pro vedení psychologického pomáhajícího rozhovoru, budou rozumět rozdílům mezi psychologickým interview při diagnostické práci (klinická diagnostika, personální assessment, personální psychologie) a psychologickém rozhovoru o osobním tématu klienta při terapeutické/poradenské interakci, či při práci na rozvojovém cíli. Studenti budou rozumět rozdílům mezi využitím technik a metod pro oblast psychoterapie, koučinku, poradenství, mentorinku, mediace, osobnostně-sociálního tréninku, tréninku měkkých dovedností, včetně týmových rozvojových metod a her pro facilitaci spolupráce a kvality vztahů na pracovišti apod. Studenti budou chápat, kde a jak vyhledat a pochopit rozdílné kvalifikace v oborech psychoterapie a koučování, rozdíly ve způsobech výuky a povinností v rámci jednotlivých směrů a jejich národních a evropských poskytovatelů, budou dále znát odborné asociace a sdružení, jako např. Česká psychoterapeutická společnost při Lékařské společnosti Jana Evangelisty Purkyně (ČPST), Česká asociace pro psychoterapii (ČAP), Česko-moravská psychologická společnost, Asociace klinických psychologů, Asociace manželských a rodinných poradců, Asociace poradenských pracovníků ve školství a dal. Studenti budou mít základní přehled o impaktovaných a odborných časopisech naší a zahraniční provenience pro oblast aplikované poradenské, terapeutické a rozvojové psychologie (psychoterapie, koučink apod.) Získané dovednosti: Studenti budou umět určit rozdíly mezi metodami a technikami jednotlivých psychoterapeutických směrů, budou ovládat zásady vedení pomáhajícího psychologického rozhovoru (poradenství, rozvoj osobnosti) - v rámci společného základu všech psychologických škol. Dále budou studenti umět určit a pojmenovat rozdíly v použití metod a technik v rámci odlišných psychoterapeutických směrů, a budou umět určit rozdíly ve smyslu, cíli a významu použití té které metody či techniky v odlišném kontextu klientské interakce, resp. zakázky a cíli odbornosti (psychoterapie, poradenství, trénink sociálních dovedností, koučink, mentorink apod.).
Studenti budou umět určit základní techniky a metody té které psychologické školy, budou schopni klást si klíčové otázky po účinnosti, vhodnosti a adekvátnosti té které metody a techniky v rámci aktuálního trendu interdisciplinárního využívání metod napříč sektory pomáhajících profesí a budou vedeni k tomu, aby kriticky a vědecky reflektovali aktuální trendy v oblastech rozvojových metod a nově vznikajících škol a postupů, včetně vlastního celoživotního vzdělávání v rámci své budoucí profese. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (29.08.2023)
Požadavky k atestaci: povinná 85% účast, písemná práce, ústní rozhovor dle předložené práce na téma osobní motivace a zájmu o daný psychoterapeutický/rozvojový směr/školu |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (29.08.2023)
Kratochvíl, S. (2002). Základy psychoterapie. Portál. Prochaska, J., Nocross, J. (1999). Psychoterapeutickými systémy - průřez teoriemi. Grada. Doporučené: Corey, G., Schneider Corey, M., Callanan, P. (2006). Techniky a přístupy ve skupinové terapii. Portál. Cox, E., Bachkirova, T., Clutterbuck,D. (2019). The Complete Handbook of Coaching. Sage. Rieger, Z. (2007). Loď skupiny. Portál. Yalom., I.D. (2021). Teorie a praxe skupinové terapie. Portál. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (29.08.2023)
Forma atestace: aktivní účast na skupinové práci při ukázkách rozvojových a sebezkušenostních technik pro práci s klienty, prokázání schopnosti kritického myšlení, schopnost zařadit vhodnost/nevhodnost použití techniky/metod v rámci konceptualizace případu, ne-/klinického kontextu a v rámci přítomných etických proměnných |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (29.08.2023)
1.Psychologické směry/školy (základní paradigmata, východiska, eklektické pojetí) - opakování
2.Psychologická metoda a psychologická technika - vymezení pojmů
a/ metody (rozhovor, diagnostika, hry a techniky)
b/ psychologická technika jako nástroj psychologické strategie vedoucí ke změně
c/ rozhovor jako nástroj změny
d/ změna jako cíl: v oblasti emoční, kognitivní a behaviorální, vedoucí k vhledu, abreakci negativních pocitů, rozvoji osobnosti, sebepoznání a sebeporozumění, sebepřijetí, rozvoji psycho-sociálních kompetencí apod.
3.Oblasti využití a aplikace metod a technik dle kontextu-resortu práce s klientem: zdravotnictví, školství, sociální oblast, veřejný sektor, menežment a oblast pracovní psychologie, privátní poradenství a výkon OSVČ/s.r.o. (rozdíly, kompetence, odpovědnosti, kontraktování služeb, hrazení, etika a právo)
4.Pomáhající/podpůrné, léčebné, rozvojové a komunikačně-tréninkové profese v současném světě: psychoterapie, psychologické poradenství, koučink, mentorink, mediace, trénink měkkých dovedností, trénink komunikace, osobnostní rozvoj apod.
5.Odborné asociace, výcvikové instituce v Čr a EU - didaktika výcviků, průběh, rozdíly, akreditace, uplatnění absolventů dle resortů a odbornosti, postavení jednooborové psychologie, informační zdroje pro další studium a profesní růst
6. Metody a techniky vybraných škol a směrů
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (29.08.2023)
Podmínky pro zápis do předmětu: zkouška z klinické psychologie a obecné psychopatologie |