Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (18.02.2024)
Kurz nabídne stručný historický přehled toho, jak západní filozofové reflektovali fenomén gest a znakové řeči. Při přednáškách se budou studující zabývat konkrétními texty (od antiky až po 20. století), které se - ať už přímo či nepřímo - zabývají daným tématem. Přestože primární oblastí zájmu bude filosofie, zmíněna bude také lingvistika znakového jazyka, antropologie, teologie a psychologie.
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Bělehrádková (16.09.2023)
In the class, we will offer a brief historical overview of the way Western philosophers have reflected upon the phenomenon of gesture and sign language. We will examine particular texts (from Antiquity up to the 20th century) which deal – be it directly or undirectly – with the topic in question. Even though the primary field of our interest will be philosophy, we will also make references to sign language linguistics, anthropology, theology, and psychology.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (18.02.2024)
Studenti získají základní přehled o historickém vývoji teoretické reflexe gest a znakového jazyka v západní kultuře a podrobné informace o historii komunit neslyšících.
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Bělehrádková (16.09.2023)
The students will be provided with a basic overview of the historical development of theoretical reflection on gesture and sign language in Western culture, as well as with detailed information concerning the history of Deaf communities.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (18.02.2024)
Studenti jsou povinni účastnit se přednášek (povoleny jsou dvě absence) a účastnit se diskusí. Na konci semestru budou povinni napsat krátkou závěrečnou práci (cca 5 normostran, řádkování 1,5) zabývající se tématem dle vlastního výběru, více či méně volně navazujícím na témata probíraná v hodině. Pro konzultaci témat je k dispozici vyučující.
V případě nucené distanční výuky budou přednášky probíhat prostřednictvím Zoomu. Požadavky zůstávají stejné.
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Bělehrádková (16.09.2023)
The students are required to attend the lectures (two absences are allowed) and to participate in discussions. By the end of the semester, they will be required to write a short final paper (approx. 5 standard pages, spacing 1.5) dealing with the topic of their choice, more or less loosely connected with the topics treated in the class. The lecturer is available as for the consultation of the topics.
In the case the university will be closed due to pandemic or other reasons, the lectures will take place via Zoom. The requierements will remain the same.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (18.02.2024)
Vybraná literatura:
Aristotle, Historia animalium II, trans. A. L. Peck, Cambridge, Harvard University Press 1970
Plato, Cratylus, trans. C. D. C. Reeve, In: J. M. Cooper (ed.), The Complete Works of Plato, Hackett Publishing Company, Indianapolis/Cambridge 1997
Quintilianus, M. F., Institutes of Oratory, trans. J. S. Watson, George Bell and Sons, London 1891
Lucretius, On the Nature of Things, trans. A. M. Esolen, The John Hopkins University Press, Baltimore and London 1995
St. Augustine, Concerning the Teacher, trans. G. G. Leckie, Appleton-Century, New York 1938
Hobbes, T., Leviathan, Blackwell Oxford 1965
Condillac, E. B., Essay on the Origin of Human Knowledge, trans. H. Aarsleff, Cambridge University Press 2001
Diderot, D., Letter on the Deaf and Dumb, in: Diderot’s Early Philosophical Works, trans. M. Jourdain, The Open Court Publishing Company, Chicago/London 1916
Desloges, P., A Deaf Person’s Observations about An Elementary Course of Education for the Deaf, in: H. Lane (ed.), The Deaf Experience. Classics in Language and Education, Wahington, Gallaudet University Press 2006
Mallery, G., Sign Language among North-American Indians Compared to That Among Other People and Deaf-Mutes (1882), Mouton, Hague 1972
Itard, J.-M., Report on the Progress of Victor of Aveyron (1806), in: L. Malson, Wolf Children, London 1972
Merleau-Ponty, M., Phenomenology of Perception, trans. C. Smith, Routledge and Kegan Paul, London 1981
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Bělehrádková (16.09.2023)
Bibliography (selective):
Aristotle, Historia animalium II, trans. A. L. Peck, Cambridge, Harvard University Press 1970
Plato, Cratylus, trans. C. D. C. Reeve, In: J. M. Cooper (ed.), The Complete Works of Plato, Hackett Publishing Company, Indianapolis/Cambridge 1997
Quintilianus, M. F., Institutes of Oratory, trans. J. S. Watson, George Bell and Sons, London 1891
Lucretius, On the Nature of Things, trans. A. M. Esolen, The John Hopkins University Press, Baltimore and London 1995
St. Augustine, Concerning the Teacher, trans. G. G. Leckie, Appleton-Century, New York 1938
Hobbes, T., Leviathan, Blackwell Oxford 1965
Condillac, E. B., Essay on the Origin of Human Knowledge, trans. H. Aarsleff, Cambridge University Press 2001
Diderot, D., Letter on the Deaf and Dumb, in: Diderot’s Early Philosophical Works, trans. M. Jourdain, The Open Court Publishing Company, Chicago/London 1916
Desloges, P., A Deaf Person’s Observations about An Elementary Course of Education for the Deaf, in: H. Lane (ed.), The Deaf Experience. Classics in Language and Education, Wahington, Gallaudet University Press 2006
Mallery, G., Sign Language among North-American Indians Compared to That Among Other People and Deaf-Mutes (1882), Mouton, Hague 1972
Itard, J.-M., Report on the Progress of Victor of Aveyron (1806), in: L. Malson, Wolf Children, London 1972
Merleau-Ponty, M.,Phenomenology of Perception, trans. C. Smith, Routledge and Kegan Paul, London 1981
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (18.02.2024)
1) Úvod: diskuse o znaku a gestu; Kendonovo kontinuum; studium gest a lingvistika znakového jazyka
2) Gesta a znakový jazyk v antice: Quintilianus - Institutio oratoria: Platón - Cratylus; Lucretius - De rerum natura
3) Gesta a znakový jazyk ve středověku: Augustin - De magistro. Klášterní znaková řeč
4) Hluchota jako nedostatek: Aristoteles, Hobbes
5) Gesta a znakový jazyk v 18. století (I): Condillac a Rousseau
6) Gestikulace a znakový jazyk v 18. století (II): Desloges a Diderot
7) Gesta a znaková řeč v 18. století (III): Pereira a abbé de l'Epée
8) Gesta a znakový jazyk v 18. století (IV): fenomén divokých dětí
9) Gesta a znaková řeč v 19. století (I): Andrea de Jorio a Gilbert Austin
10) Gesta a znaková řeč v 19. století (II): fenomén gesta a znakové řeči v 19. století (II): Edward Tylor a Garrick Mallery
11) Gesta, řeč a svět (Maurice Merleau-Ponty, Jürgen Streeck)
12) Shrnutí a diskuse
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Bělehrádková (16.09.2023)
1) Introduction: sign vs gesture debate; Kendon’s continuum; gesture studies and sign language linguistics
2) Gesture and sign language in Antiquity: Plato – Cratylus; Lucretius – De rerum natura; Quintilianus – Institutio oratoria.
3) Gesture and sign language in the Middle Ages: St. Augustine – De magistro. Monastic sign language.
4) Deafness as deficiency: Aristotle, Hobbes.
5) Gesture and sign language in the 18th century (I): Condillac and Rousseau
6) Gesture and sign language in the 18th century (II): Desloges and Diderot
7) Gesture and sign language in the 18th century (III): Pereira and abbé de l’Epée
8) Gesture and sign language in the 18th century (IV): the phenomenon of wild children
9) Gesture and sign language in the 19th century (I): Andrea de Jorio and Gilbert Austin
10) Gesture and sign language in the 19th century (II): Edward Tylor and Garrick Mallery
11) Gesture, speech and world (Maurice Merleau-Ponty, Jürgen Streeck)
12) Summary and discussion
Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (18.02.2024)
Předmět je primárně učen pro studenty SP Jazyky a komunikace neslyšících (samostatného a sdruženého studia), kteří jej mají jako povinná předmět ve svém studijním plánu.. Ostatní zájemci jej mohou navštěvovat po konzultaci s vyučujícím.