Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (06.06.2021)
Obsahem kurzu jsou základní témata z didaktiky biologie, geologie a environmentalistiky se zaměřením na výuku biologie, geologie a environmentální výchovy na základních a středních školách. Po absolvování kurzu by se měl studující orientovat ve školských dokumentech platných v ČR, ve formách a metodách vhodných pro výuku jednotlivých témat z uvedených oborů včetně didaktických zásad. Absolvent by měl znát učebnice přírodopisu, biologie a geologie dostupné v ČR a vyjmenovat hlavní kritéria výběru učebnic, měl by být schopen zvolit vhodný materiál a učební pomůcky pro výuku konkrétního tématu, vypracovat písemnou přípravu na hodinu, znát způsoby kontroly výsledků výuky, vytvořit didaktický test a navrhnout jeho klasifikaci. Měl by vysvětlit způsob organizace maturitní zkoušky z biologie. Měl by znát možnosti zapojení žáků ZŠ a SŠ do různých forem zájmové odborné činnosti. Měl by být schopen komplexně zorganizovat výuku na dané téma pro cílovou skupinu žáků nebo studentů.
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (06.06.2021)
The course contains main topics of didactics of biology, geology and environmentalistics for using at upper secondary school. After attending the course student should know official czech school documents, forms and methods suitable for teaching particular topics of mentioned branches, czech textbooks of biology, geology and environmentalistics and important criterions for their choice and didactic aids. He should work out written preparation for teaching, know ways of checking results of teaching, prepare didactic test and propose its evaluation. He should explain organization of secondary school-leaving exam from biology. He should know possibilities of extracurricular scientific activities of students. He should be able to organize teaching according specific assignment for given group of students.
Literatura
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (02.09.2019)
Altmann, A. Metody a zásady ve výuce biologii. Praha: SPN, 1975.
Maňák, J. - Švec, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.
Mojžíšek, L. Vyučovací metody. Praha: SPN, 1998.
Švec, V. - Filová, H. - Šimoník, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno: Pedagogická fakulta MU, 1998.
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2006.
Chráska, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. 91 s. ISBN 80-85931-68-0.
Kalhous, Z. - Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
Zormanová, L. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
Rámcové vzdělávací programy pro ZV a G
Prezentace vyučující - dostupné v MOODLE
Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996
Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999
Doulík, P., Škoda, J. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.
Učebnice pro výuku přírodopisu na 2. stupni ZŠ a biologie a geologie na SŠ
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (06.06.2021)
znalosti v rozsahu sylabu kurzu, zkouška je ústní
Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (06.06.2021)
Didaktika biologie jako vědní disciplína, její předmět, rozdělení, úkoly, struktura, metody výzkumu.
Hierarchie vzdělávacích dokumentů v ČR. Národní program vzdělávání, RVP ZV, RVP G. Cíle základního a gymnaziálního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, vzdělávací obory a průřezová témata se vztahem k výuce biologie (případně geologie).
Školní vzdělávací program, možnosti zařazení biologického učiva do ŠVP, metodická podpora tvorby ŠVP, roční tematické plány výuky přírodopisu a biologie (případně geologie).
Didaktické zásady výuky biologie.
Organizační formy výuky biologie.
Metody výuky biologie.
Učebnice a ostatní literární zdroje pro výuku biologie.
Materiál a ostatní učební pomůcky pro výuku biologie.
Příprava učitele na vyučovací hodinu.
Kontrola studia, tvorba didaktických testů, hodnocení.
Maturita z biologie – nové pojetí závěrečné zkoušky.
Zájmová odborná činnost z oboru biologie, geologie a ekologie – SOČ, Biologická olympiáda, Ekologická olympiáda.
Podvádění studentů, strategie učitele k jeho minimalizaci v jednotlivých formách a metodách výuky biologie.
Cvičení:
učební styly – osobní profil, výukové aktivity
hodnocení učebnic přírodopisu
hodnocení pracovních listů přírodopisu
příprava na VH přírodopisu na ZŠ a biologii na SŠ
předmět přírodopis v RVP ZV a předmět biologie, geologie v RVP G
+ doplňující didaktické úlohy dle zadání
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (06.06.2021)
Zápočet
Podmínkou udělení zápočtu je účast na cvičení (povolena 1 absence) a odevzdání portfolia v elektronické podobě.
Hlavní témata obsahu portfolia:
učební styly – osobní profil, výukové aktivity
hodnocení učebnic přírodopisu
hodnocení pracovních listů přírodopisu
písemná příprava na hodinu pro ZŠ na dané téma
písemná přípravu na hodinu pro SŠ s využitím zadané metody výuky nebo výukové pomůcky
předmět přírodopis v RVP ZV a předmět biologie, geologie v RVP G
+ doplňující didaktické úlohy dle zadání
Veškeré podklady k portfoliu budou studentům zasílány emailem, popřípadě předány přímo na cvičení.
Zkouška
Podmínkou účasti na zkoušce je udělení zápočtu. Zkouška probíhá ústní formou.
Studijní opory
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (27.05.2020)