Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu:
ne
Stav předmětu:
vyučován
Jazyk výuky:
čeština
Způsob výuky:
prezenční
Způsob výuky:
prezenční
Poznámka:
předmět je určen pouze pro doktorandy povolen pro zápis po webu při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu student může plnit i v dalších letech předmět lze zapsat v ZS i LS
Seznámení s tělními soustavami organismů ve vztahu k formování životním prostředím (adaptace jako evoluční nutnost). Specializace versus generalizace. Vztahy mezi organismy jako evoluční proces. Inspirace živočichy (bionika). Didaktické využití konkrétních příkladů a souvislostí.
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (01.11.2018)
The course includes some themes: adaptations as evolutional necessity, specialism versus generalization, relationships among organisms as evolutional process, didactical application of concrete examples and connections.
Literatura
Poslední úprava: HANELL/PEDF.CUNI.CZ (27.11.2010)
Andreska J., Hanel L. 2009: Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů (Selected chapters from autecology and demecology of animals). Učební texty Univerzity Karlovy v Praze, 238 str.
Knoz J.: Obecná zoologie, I. Taxonomie, látkové složení, cytologie a histologie. II. Organologie rozmnožování, vývoj živočichů a základy biologie. Skripta Pf. UJEP v Brně, 3. vydání, 1984, 340 s.
Rosypal a kol. 2002: Nový přehled biologie. Scientia spol. s r. o., 2002
Požadavky ke zkoušce - angličtina
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (01.11.2018)
For a successful completion of the course individual writen (4-6 pages) or power-point presentation (10-15 slides) is required. The topic and extent of the presentation is predefined by the techer. Emphasis is placed on original and didactically attractive presentation of assigned topic.
Sylabus -
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (01.11.2018)
1/ Stavba těla živočichů jako adaptace k prostředí, společné vlastnosti všech živočichů I
2/ Stavba těla živočichů jako adaptace k prostředí, společné vlastnosti všech živočichů II
3/ Stavba těla živočichů jako adaptace k prostředí, společné vlastnosti všech živočichů III
4/ Specializace k extrémním životním podmínkám
5/ Adaptace k suchozemskému prostředí
6/ Adaptace k vodnímu prostředí
7/ Tři hlavní úkoly živočichů (přežít, získat potravu, rozmnožit se) - základní evoluční strategie
8/ Péče o potomstvo jako evoluční strategie
9/ Vztahy mezi organismy jako evoluční proces, živoucí fosilie (slepé cesty evoluce),
10/ Bionika - inspirace přírodou
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (01.11.2018)
1/ Animal body composition I-III.
2/ Adaptation to extreme environmental conditions
4/ Adaptation to terrestrial environmental conditions
5/ Adaptation to water environmental conditions
6/ Animal fundamental strategies (survive, food obtaining, reproduction)
7/ Parental care as evolution strategy
8/ Relationships among animals as evolution process
9) Bionics
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (01.11.2018)
K úspěšnému zakončení předmětu je třeba absolvovat písemný test, který obsahuje 40 uzavřených, případně i některých otevřených otázek. Z celkového možného počtu 40 bodů je nutno jich získat minimálně 80% (tzn. 32). Termíny testů budou sděleny vyučujícím.