Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (28.01.2019)
Cílem předmětu je seznámení s problematikou sportovní přípravy dětí, stanovení obecných východisek této
problematiky, jako základu pro trénink v pozdějších letech. Jedná se především o stanovení rozdílných přístupů,
forem a metod oproti tréninku dospělých, o zvládnutí problematiky věkových a vývojových zákonitostí a jejich
význam. V dalších oblastech se předmět zabývá dlouhodobou koncepcí přípravy, obecnými zásadami pro trénink
dětí, složkami sportovního tréninku a jejich podobě v tomto období. Předmět se zabývá i doplňujícími otázkami,
jako je vztah ke škole, k rodičům apod.
Poslední úprava: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (13.11.2019)
The aim of the course is to familiarize students with the issue of children's sports training, to determine the general
starting points of this issue as a basis for training in later years. It is mainly about determining different approaches,
forms and methods compared to adult training, to master the issue of age and developmental patterns and their
importance. In other areas, the course deals with the long-term concept of training, general principles for children's
training, the components of sports training and their form in this period. The subject also deals with supplementary
questions such as relation to school, parents, etc.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (01.10.2023)
Výstupy z učení
Studen zná specifika ontogenetického vývoje v cílových věkových kategoriích a rozumí jejich významu pro sportovní trénink dětí a mládeže.
Zná lokalizaci senzitivních období a umí vysvětlit jejich podstatu. Dokáže vymezit termín biologický věk a vysvětlit jeho význam pro trénink dětí a identifikaci sportovních talentů.
Student dokáže vysvětlit termín dlouhodobé koncepce sportovního tréninku a chápe všechny hlavní oblasti, které se promítají do výběru jednotlivých strategií této koncepce. Umí definovat rizika spojená s ranou specializací a je schopen vymezit jejich vliv na jednotlivé etapy sportovního tréninku.
Zná ontogenetická specifika tréninku jednotlivých pohybových schopností a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických cvičení.
Chápe specifické vývojové požadavky na oblast osvojování technika a taktiky z hlediska cílů, metod a forem. Zná základní cíle a přístupy k psychologické přípravě u dětí.
Student zná základní styly trenérského vedení a chápe, kdy a jak tyto styly v tréninku dětí užívat.
Student chápe etiku práce trenéra dětí a s ní spojená témata. Zná základní problémové oblasti práce s rodiči dětí a ví, jak organizovat schůzky s rodiči.
Student zná organizaci náboru dětí a chápe pozitivní i negativní oblasti jednotlivých přístupů k náboru dětí.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (28.01.2019)
Dovalil, J. a Choutková, B.: Abeceda tréninku chlapců a děvčat. Praha: Olympia, 1989.
Dovalil, J.: Věkové zvláštnosti dětí a mládeže a sportovní trénink. Praha: Univerzita Karlova, 1988.
Juřinová I. a Stejskal, F: Pohybové schopnosti a jejich rozvoj ve školní TV. Praha: SPN, 1987.
Perič, T.: Hry ve sportovní přípravě dětí. Praha: Grada, 2004.
Perič, T.: Sportovní příprava dětí. Praha: Grada, 2012.
Štilec, M. a kol. Sportovní příprava dětí a mládeže. Praha: SPN, 1989.
Valik, B.: Trenérům mladých atletů. Praha: Olympia, 1975.
Poslední úprava: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (13.11.2019)
BASIC STUDY LITERATURE:
BAR-OR. O. (eds.): The Child and Adolescent Athlete. Blackwell Science : Oxford, 1996
BOMPA, T. O.: Total training for Young Champions. Human Kinetic Publisher : Champaign, Ill., 2000.
DRABIK, J: Children & Sports training. Stadion : Island Pond, Ver., 1996
MARTENS, R. - CHRISTINA, R. W. - HARVEY JR., J. S. - SHARKEY, B. J.: Coaching Youth Athletes. Human Kinetic Publisher : Champaign, Ill., 1981.
JOCH W.: Das sportliche Talent: Talenterkennung - Talentförderung - Talentperspektiven. Meyer und Meyer, Aachen1997 (in Germ.)
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (28.01.2019)
Obsah výuky:
1. Obecná východiska sportovní přípravy dětí, Evropská charta sportu o sportu dětí, rozdíly mezi tréninkem dětí a dospělých.
2. Věkové a vývojové zákonitosti, kalendářní a biologický věk,
3. Senzitivní období a jejich význam pro trénink dětí.
4. Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku, rozdíly mezi koncepcí ranné specializace a tréninku odpovídajícího vývoji, všestrannost, etapa sportovní předpřípravy, základního tréninku a specializovaného tréninku.
5. Obecné zásady tréninku dětí. Sociálně interakční formy, počet asistentů, vztah k dětem, význam pomůcek pro trénink
6. Složky sportovního tréninku. Význam jednotlivých složek, Kondiční příprava - metody, formy a prostředky rozvoje pohybových schopností a dovedností. Vliv dlouhodobé přípravy na jednotlivé pohybové schopnosti.
11. Specifika technické, taktické a psychologické přípravy ve sportovní přípravě dětí
12. Legislativní, organizační a odborné zajištění sportovní výchovy talentované mládeže. Tréninkové programy ve sportovní přípravě talentované mládeže - filozofické a pedagogické teorie trén. programu, východiska, charakteristiky, formy existence, dokumenty, obsahová struktura.
13. Trenér ve sportovní přípravě dětí - komunikace, řídící styly. Doplňkové aspekty sportovní přípravy dětí - práce s rodiči, škola, klub.
14. Výběr sportovních talentů - základní východiska, výběr jako systém, výběr jako proces, fáze výběru
Poslední úprava: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (13.11.2019)
1. Introduction to the subject. General system of talent identification and selection. Children rights
2. Genetically predisposition of giftedness.
3. External and internal parameters of an athlete. Biological age, external conditions (family, school)
4. A model of sport talent. What a talent it means? Different types of a model of youth athlete as a talent.
5. Testing - parameters of a test - validity, reliability and stability and their reason for talent identification. Predictive cycles - how to create a useful prediction system
6. How to select an athlete - different models of talent selection. Practical examples of talent selection models - different models for different type of selection
7. Support of talent (family, clubs, school, government)
8. Children and Sports training - aims, tasks and basic terms: stages of children’s development, biological and chronological age, sensitive periods
9. Long term athletes development: early specialization, training corresponding with development, versatility, stages of training
10. Aspects of work with children - common principles of work with children: relations of adults to children, time utilization, training unit organization.
11. Specify of kids training: strength and power development, aims, stages, methods and tools of strength development. Speed and agility development, aims, stages, methods and tools of speed and agility development.
12. Specify of kids training: endurance development, aims, stages, methods and tools of endurance development. Coordination development, aims, stages, methods and tools of coordination development. Flexibility development, aims, stages, methods and tools of flexibility development
13. Technical preparation: stages and methods of skills development, Tactical preparation - stages and methods of tactical skills development. Psychological and mental preparation: motivation, arousal, flow.
14. Coach: leadership and communication, parents’ management, injury prevention.