|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (16.09.2021)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (16.09.2021)
Doporučená literatura: Milena BARTLOVÁ (ed.), Pop history, Praha 2003 Zdeněk BENEŠ, Historický text a historická kultura, Praha 1995 Kamil ČINÁTL, Naše české minulosti aneb Jak vzpomínáme, Praha 2014 Miloš HAVELKA (ed.), Spor o smysl českých dějin I.–II., Praha 1995, 2006 Hana HAVLŮJOVÁ – Jaroslav NAJBERT, Paměť a projektové vyučování v dějepise, Praha 2014 Zdeněk HOJDA – Jiří POKORNÝ, Pomníky a zapomníky, Praha 1996 Lucie STORCHOVÁ (ed.), Koncepty a dějiny, Praha 2014 Zdeněk VAŠÍČEK, Obrazy minulosti, Praha 1996 |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (07.10.2021)
Zkouška proběhne ústně na základě předloženého seznamu literatury, který se váže k probraným tematům. Alternativou je vypracování zvláštní písemné práce na předem zkonzultované téma. |
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. (08.02.2024)
ZS: vyučující dr. Marek Fapšo 1. Úvod do dějin ve veřejném prostoru – historie a metodologie 2. Spor o smysl českých dějin – kazuistika 3. Problém historické paměti 4. Dějiny a nová medialita 5. Kontroverzní témata a veřejnost 6. Workshop I 7. Workshop II 8. Workshop III 9. Muzeum mezi dějinami a veřejným prostorem 10. Dějepis ve škole I 11. Dějepis ve škole II ---------------------------------------- LS: vyučující doc. Kamil Činátl 1) K čemu potřebujeme dějiny? Sonda do konkrétních praktik zacházení s minulostí (sběratelství, reenactement, living history, popkultura ad.). 2) Média a jejich role při zpřítomňování dějin ve veřejném prostoru. 3) Terénní seminář: pomníky v okolí FFUK. 4) Tragické události v kulturní paměti. Jak se vzpomíná na Breivikův teroristický útok na ostrově Utøya. 5) Instituce a jejich role při zpřítomňování dějin ve veřejném prostoru: od kamenných muzeí po eventy. 6) Analýza úspěšné intervence do dějin ve veřejném prostoru: Zmizelé Sudety nevládní organizace Antikomplex. 7) Četba z odborné literatury z oblasti „public history“. 8) Případ Věry Sosnarové: jak porozumět fenoménu falešné paměti? 9) Zahraniční příklady intervencí do veřejného prostoru. 10) Volné téma.
|