Poslední úprava: Mgr. Antoni Ludwicki (19.06.2023)
Seminář je určen studentům, kteří mají zájem o korpusovou analýzu žákovských textů. Cílem kurzu je poskytnout účastníkům základní informace o žákovských korpusech a způsobu jejich vzniku, naučit je, jak pracovat s žákovskými daty v prostředí KonText a TEITOK a v neposlední řádně pomoct studentům při zpracování vlastních žákovských dat. Podstatnou složkou kurzu je i samotná analýza vlastních žákovských textů, která by měla být prezentována ve formě konferenčního příspěvku.
Kurz je vypisován jednou ročně pouze v zimním semestru.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Adrian Jan Zasina, Ph.D. (15.09.2023)
Cílem předmětu je poskytnout studentům informace, jakým způsobem analyzovat žákovské texty.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Adrian Jan Zasina, Ph.D. (25.09.2023)
Požadavky kzápočtu jsou následující:
pravidelná docházka (20 %),
zpracování vlastních žákovských textů (20 %),
prezentace projektu v podobě příspěvku (20 %),
řešení domácích úkolů (20 %),
zápočtový úkol (20 %).
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Antoni Ludwicki (19.06.2023)
Základní:
Janssen, M. (2016). TEITOK: Text-faithful annotated corpora. In N. Calzolari et al. (Ed.), Proceedings of the Tenth International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC’16) (s. 4037–4043). ELRA.
Rosen, A., Hana, J., Hladká, B., Jelínek, T., Škodová, S., & Štindlová, B. (2020). Compiling and annotating a learner corpus for a morphologically rich language—CzeSL, a corpus of non-native Czech. Karolinum.
Doporučená:
Šebesta, K, & Škodová, S. (Eds.). (2012). Čeština – cílový jazyk a korpusy. Technická univerzita v Liberci.
Štindlová, B. (2013). Žákovský korpus češtiny a evaluace jeho chybové anotace. Filozofická fakulta, Univerzita Karlova.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Adrian Jan Zasina, Ph.D. (04.10.2023)
Úvod – žákovské korpusy, vznik a jejich využití
Akviziční korpusy českého jazyka
KorpusCZeSL – práce s daty v KonTextu
KorpusCZeSL-SGT – chybováanalýza a jejístatistika, řešení příkladového problému
TEITOK a KonText
Práce v prostředí TEITOK – přesně do půlkysemestrumusejístudentinasbíratnějakétexty k vlastníanalýze
Projekt – studentizpracovávajívlastnítexty
Přidávánímetainformací a morfosyntaktickýchznaček
Vyhledávání ve vlastníchdatech; provedenípříkladovéanalýzy