Poslední úprava: Mgr. Ondřej Vojtíšek, Ph.D. (25.08.2023)
Kurz je nabízen mezi povinně volitelnými semináři jako jeden z nástrojů, jimiž student může a) prohlubovat a ucelovat získané kompetence didaktiky literatury, b) zkoušet jejich aplikaci na materiál, který je součástí výukové praxe a c) celkově tak podpořit dovednosti potřebné k absolvování jiných, povinných i povinně volitelných kurzů (např. Didaktika literatury, Metody literární teorie pro učitele, Praxe průběžná I., Praxe průběžná II., Praxe souvislá a Úvodní náslechová praxe). Účastníci by měli pomocí analýz konkrétních učebnic či jiných příruček (z hlediska jednotlivých vymezených tematických okruhů literární historie, literární teorie i didaktiky literatury) získávat nejen aparát ke svému budoucímu učitelskému posouzení kterékoliv učebnice, ale také přehled o současné nabídce a historii psaní českých příruček k výuce literatury.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Vojtíšek, Ph.D. (31.08.2021)
Student získá metodickou podporu k teoretickému uvažování o výuce literatury (pro semináře Didaktika literatury), k praxím a potenciálně i ke své vlastní budoucí výuce literatury:
vztáhne k výukovým příručkám problematiku jednotlivých vymezených tematických okruhů literární historie (způsoby psaní a zobrazování literární historie, kánon a nekanoničnost, problematika národních literatur a jejich setkávání);
vztáhne k výukovým příručkám problematiku jednotlivých vymezených tematických okruhů literární teorie (odlišnost analýzy a interpretace a jejich metody, výuka poetiky, výuka termínů a konceptů literární teorie);
vztáhne k výukovým příručkám problematiku jednotlivých vymezených tematických okruhů didaktiky literatury (přístupy k výuce literatury, tzv. „obsahy děl“, společná a profilová část maturitní zkoušky, tvůrčí psaní);
Student nahlédne otázku výukových příruček jako svébytnou problematiku:
pozná a zhodnotí možné funkce učebnic a dalších příruček ve středoškolské výuce literatury a v samostatné studentské přípravě na vzdělávání;
pozná a zhodnotí různé koncepce a způsoby psaní příruček, jejich konsekvence, možnosti a limity a srovná je s dalšími potenciálními médii.
Student získá přehled o konkrétních publikacích – příručkách k výuce literatury:
důkladně pozná reprezentativní příručky posledních třiceti let;
nahlédne vývoj psaní příruček v 20. století;
komplexně prozkoumá jednu učebnicovou řadu z posledních deseti let.
Student se učí pracovat s portfoliem jako nástrojem (sebe)hodnocení.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Vojtíšek, Ph.D. (29.08.2020)
1.5.Dokážu zvolit postupy analýzy literárního díla, které odpovídají cíli výuky a také danému textu (motivy a témata, kompozice, textové subjekty atp.).
1.9.Dokážu při přípravě i ve výuce samotné vybírat kvalitní odborné i populárně naučné zdroje a operovat s nimi.
2.7.Dokážu studentům předávat povědomí o chronologii literatury a jejích dějinách.
2.9.Orientuji se v problematice kánonu a dokážu studentům zpřítomňovat kanonická (či kulturně podstatná) díla české i světové literatury a vysvětlovat jejich význam.
2.10.Dokážu studentům funkčně představovat díla nekanonická: pozapomenutá, hraniční, braková či pro specifické čtenáře.
2.16.Dokážu posoudit učebnici, čítanku či jinou příručku z hlediska jejího potenciálu k naplňování cílů literární výchovy.
5.1.Dokážu během výuky klást vhodné a dobře formulované otázky, pracovat s časem na promyšlení odpovědi i s odpověďmi samotnými.
5.13.Dokážu během výuky funkčně využívat učebnice, čítanky a jiné příručky.
5.14.Dokážu studenty vést k vlastnímu efektivnímu využívání učebnic, čítanek či jiných příruček.
5.16.Dokážu do výuky smysluplně zapojovat metody tvůrčího psaní.
6.1.Dokážu porozumět požadavkům RVP a dlouhodobě je naplňovat.
6.3.Dokážu sestavit vhodný tematický plán jedné třídy pro školní rok.
6.6.Dokážu vztáhnout své pojetí literární výchovy k přístupům v minulosti.
7.7.Dokážu posuzovat terminologii užívanou ve výuce z hlediska funkčnosti, přesnosti i srozumitelnosti.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Vojtíšek, Ph.D. (25.08.2023)
Podmínkou zápočtu je plnohodnotná aktivita v semináři, průběžné plnění dílčích úkolů, a to buď přímou formou v průběhu výuky, nebo různorodými, dle situace modifikovanými alternativními distančními způsoby.
PRŮBĚŽNĚ: Aktivní účast na seminářích (tzn. maximálně dvě absence či náhrada účasti distanční formou, plnění průběžných úkolů – zejména četby a formativních testů, podíl na diskusích a aktivitách v semináři).
V ZÁVĚRU: Komplexní analýza jedné z novějších učebnicových řad literatury (tzn. odevzdání samostatně vypracovaného textu, který zvolenou příručku popisuje a hodnotí z různých perspektiv literární teorie, historie i didaktiky literatury). Tento výstup lze zahrnout do učitelského portfolia jako doklad schopnosti kompetentně a důkladně posoudit výukový materiál.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Vojtíšek, Ph.D. (30.10.2023)
Povinná literatura:
BÍLEK, Petr A. Kánon. In Host (Host do školy, č. 4). Brno: Spolek přátel vydávání časopisu Host, 2007, 23(7), s. 22–23.
BÍLEK, Petr A. Rýžujeme na maturitě z českého jazyka 1: Literatura. In Český jazyk a literatura. Praha: Fortuna, 2001, 52(1–2), s. 6–10.
BROŽ, František. Učebnice literatury na středních školách versus kurikulární reforma. In Host (Host do školy, č. 1). Brno: Spolek přátel vydávání časopisu Host, 2008, 24(1), s. 31–33.
HNÍK, Ondřej. Školní literární kánon. In Český jazyk a literatura. Praha: SPN, 2016, 66(5), s. 234–241.
HOFFMANN, Bohuslav. Chudák Prévert, chudák poezie. In Český jazyk a literatura. Praha: SPN, 2014, 64(5), s. 238–239.
HRBÁČEK, Josef. Recepce textu, jeho analýza a interpretace. In Naše řeč. Praha: Ústav pro jazyk český AV ČR, 2005, 88 (1), s. 1–8. Dostupné z <http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=7813>.
HRDINA, Martin. K otázce terminologie dějin literatury ve školní literární výchově. In Český jazyk a literatura. Plzeň: Fraus, 2019, 70(3), s. 112–115.
CHALOUPKA, Otakar. K historickému vývoji pojetí českých literárních učebnic. In Český jazyk a literatura. Praha: Fortuna, 2000, 51(1–2), s. 4–10.
CHALOUPKA, Otakar. Prostor mezi literární faktografií a literární zážitkovostí. In Český jazyk a literatura. Praha: SPN, 2013, 64(3), 135–141.
KOMBEREC, Filip. Dílo Karla Čapka v učebních textech pro střední školy (1918–2018). In Co už tu zbývá z Karla Čapka?: nad autorovým dílem v kontextu středoškolského vzdělávání. Praha: Cherm, 2018.
KOSTEČKA, Jiří. O výchově ke čtenářství na střední škole. In Řízení školy. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014, 11(3).
MIKK, Jaan. Učebnice: budoucnost národa. In Josef Maňák, Petr Knecht (eds.) Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007.
MUKAŘOVSKÝ, Jan. Poetika jako základ literární výchovy na střední škole. In Střední škola. Praha: Ústřední spolek českých profesorů, 1943, 23(5), s. 205–215.
NEZKUSIL, Vladimír. Interpretace textu 2 /metoda/ + Extempore 3 – pokus o systemizaci heuristických otázek. In Nástin didaktiky literární výchovy. Praha: PedF UK, 2004, s. 72–100.
NIKL, Jiří. Metody projektování učebních úloh. Hradec Králové: Gaudeamus, 1997.
TOMÁŠEK, Martin. Devatero učebnicových cest k impresionismu a polský přídavek jako inspirace. In Český jazyk a literatura. Plzeň: Fraus, 2020, 70(4), s. 184–192.
SEGI LUKAVSKÁ, Jana – KUZMIČOVÁ, Anežka. Complex characters of many kinds? Gendered representation of inner states in reading anthologies for Czech primary schools. In L1-Educational Studies in Language and Literature, 22, s. 1–24. 2022.
Doporučená literatura bude upřesněna zvlášť ke každému tématu na Moodlu tohoto kurzu.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Vojtíšek, Ph.D. (31.08.2021)
Tematické okruhy:
Blok témat: výukové příručky
Metody a použití učebních pomůcek
Vizuální znázornění nevizuálních informací
Kritéria hodnocení učebnic
Další média a zpracování příruček
Historie učebnic a čítanek k výuce literatury
Blok témat: literární historie
Psaní / vyprávění a uspořádání literární historie
Role národních literatur
Literární kánon a výběr učiva
Obraz autora
Blok témat: literární teorie
Mezi analýzou a interpretací
Interpretační práce s textem: úryvky a otázky
Nástroje a pojmy literární teorie a analýzy
Blok témat: didaktika literatury
Přístupy k výuce literatury
Hodnocení kvality úloh a jejich konstrukce
Příručky jako asistenti četby a přípravy na maturitní zkoušku
Tvůrčí psaní – prostředek a cíl literární výchovy
Samostatná závěrečná práce:
Komplexní analýza učebnic
Celkové získané způsobilosti:
Student prohloubil své schopnosti vztahovat teoretické problémy literární vědy na výukovou praxi.
Student dokáže samostatně posuzovat funkčnost učebnic literatury, čítanek a dalších příruček z hlediska literární historie, teorie a didaktiky i svých vlastních potenciálních učitelských preferencí.
Student se orientuje v produkci literárních příruček mezi lety 1990 a 2010, zná příručky novější, má přehled o vývoji příruček v průběhu 20. století.
Sylabus je inovován v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“ reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, realizovaného v rámci OP VVV.
Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Vojtíšek, Ph.D. (25.08.2023)