Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (23.05.2012)
Biotické a abiotické faktory ž.p., koloběhy látek, energetická kaskáda, trofická síť, ekosystém, dělení ekosystémů, makroekosystémy(biomy, zoogeografické oblasti), ekologické dominanty, klíčové druhy, ekologická rovnováha (stres ekosystému, rezistence, rezilience, destabilizace, sukcese), ekologická nika (volná, obsazená, stenoektní a euryektní druhy), konkurence, strategie rostlin, strategie živočichů, adaptace na podmínky životního prostředí.
Antropogenní vlivy, migrace a přenos druhů, klesání biodiverzity, znečištění, změny klimatu, odcizení od přírody. Trvale udržitelný život a rozvoj, vládní a nadvládní strategie a dokumenty. Historie ochrany přírody v ČR a v zahraničí.
RVP ZV a G, Doporučené očekávané výstupy environmentální výchovy pro základní a gymnaziální vzdělávání. Jak lze průřezové téma EV zařadit do jednotlivých předmětů resp. oborů, historie EV v ČR, metody a inspirace, environmentální senzitivita, výzkumné dovednsoti pro environmentální studia, environemntální problémy a konflikty a akční strategie k jejich řešení, pobyt v přírodě, zážitková pedagogika.
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (23.05.2012)
Biotic and abiotic factors, water circulation, N, C, K, etc. circulations, energy cascade, ecosystem, classification of ecosystems, dominate creatures, key species, ecological equilibrium, ecological niche, world biomes, environmental adaptation, disturbance, pollution, climate changes, sustainable live and development, government and un- government environmental strategies and organizations. Environmental education in Czech curriculum, consent, methods and concepts of environmental education, environmental sensitivity, outdoor, experience pedagogy.
Cíl předmětu
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (23.05.2012)
Cílem předmětu je poskytnout základní informace o ekologii, environmentalistice a environmentální výchově budoucím učitelům (nebiologům), a to tak, aby byli motivováni a schopni průřezové téma environmentální výchova ve svých předmětech a oborech vyučovat.
Více http://cevv-uk-pedf.blog.cz.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (25.05.2017)
JANČAŘÍKOVÁ, K. Ekologie čtená podruhé (2014)
BRANIŠ, M. Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha : Informatorium, 2004.
JANČAŘÍKOVÁ, K. Základy ekologie a problematiky životního prostředí. Dostupné na http://www.enviwiki.cz/wiki/Z%C3%A1klady_ekologie_a_problematiky_%C5%BEivotn%C3%ADho_prost%C5%99ed%C3%AD_pro_pedagogy.
MÁCHAL, A. [ed.]. Malý ekologický a environmentální slovníček. Brno : Rezekvítek, 2006. 56s. ISBN 80-86626-08-3.
STORCH, D., MIKULKA, S. Ekologie - biologická olympiáda 1997-1998, 32. ročník, přípravný text pro kategorie A, B.
Metody výuky
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (23.05.2012)
Pro velký počet studentů bude výuka probíhat formou přednášky. Uvod přednášky doplní host (zajímá rostlina, houba, živočich) a povídání o něm. Občas nějaká masová aktivita.
Další komunikace bude probíht především formou e-mailové korespondence a on.line komunikace přes http://cevv-uk-pedf-blog.cz
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (20.08.2017)
Zkouška je písemná s uzavřenými (většina) i otevřenými otázkami. Ke zkoušce je třeba nastudovat základní literaturu k předmětu. Poznámky z přednášek nestačí. Otázek je celkem 30. Tyto otázky jsou z okruhů ekologie, environmentalistika + ochrana přírody a environmentální výchova. Každý test je složen z jiných otázek.
Za každou správně zodpovězenou otázjku získává student 1 bod. Minimální počet bodů potřebných ke složení zkoušky je 17.
Bodování:
0 - 17 ..... nedostatečně,
18 – 21 ....dobře,
22 – 25.... velmi dobře,
26 – 30 ... výborně.
Studenti aktivní na přednáškách (určuje vyučující) mohou dostat o jeden stupeň lepší známku.
Při zkoušce student zachovává klid, neruší ostatní studenty, ani jim nenapovídá. Není povoleno používat informační technologie ani poznámky či literaturu. Vyučující si vyhrazujue právo studenta, který nedodržuje klid nebo dokonce opisuje, okamžitě vyloučit ze zkoušky.
Studenti se SPU, kteří potřebují přezkoušet individuálně, se nahlásí vyučující nejméně 4 týdny před začátkem zkouškového období.
Sylabus -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (23.05.2012)
Předmět je rozdělen na tři logicky navazující celky: 1) základy ekologie, 2) úvod do problematiky životního prostředí a 3) úvod do aplikace těchto znalostí do praxe (průřezové téma environmentální výchova a jeho postavení v RVP ZV).
Obsah jednotlivých bloků
1) Základy ekologie: biotické a abiotické faktory ž.p., koloběhy látek, energetická kaskáda, ekosystém, dělení ekosystémů, dominanty, klíčové druhy, rovnováha, ekologická nika, konkurence, strategie, biomy světa, adaptace na podmínky životního prostředí, disturbance, ekologická sukcese.
2) Úvod do problematiky životního prostředí: největší problémy ž.p. (velikost lidské populace, migrace a přenos druhů, klesání biodiverzity, znečištění, změny klimatu, odcizení od přírody), trvale udržitelný život - co může udělat jednotlivec nebo organizace, historie environmentalistiky ve světě, vládní a nadvládní strategie a dokumenty.
3) Úvod do environmentální výchovy: RVP ZV a jak lze průřezové téma EV zařadit do jednotlivých předmětů resp. oborů, historie EV v ČR, metody a inspirace, environmentální senzitivita, pobyt v přírodě, zážitková pedagogika.
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (23.05.2012)
Contains three logical on successive units:
1) fundamentals of ecology,
2) introduction to environmental issues, and
3) introduction to the application of this knowledge into practice (cross-cutting topics of environmental education and its position in the Czech school law - RVP ZV).
The contents of individual blocks
1) foundations of Ecology: biotic and abiotic factors, ž.p., The water cykle and the others cyklus, energy cascade, ecosystem, Division of ecosystems, landmarks, key types, balance, ecological niche, competition strategy, Antelope of the world, adaptation to environmental conditions, disturbance, ecological succession.
2) introduction to environmental problems: environment (the size of the human population, migration and the transfer of species, descent of biodiversity, pollution, climate change, alienation from nature), sustainable life-what you can do to an individual or organization, the history of the green movement in the world, Government, and the uper-goverment strategy, and documents.
3) introduction to environmental education: RVP ZV, and how to cross-cutting topic environmental education (EE) to each subject or subjects, history of EE in the Czech Republic, methods, and inspiration, environmental sensitivity, stay in the countryside, experience pedagogy.