Poslední úprava: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. (17.02.2024)
Předmět pro první ročníky programu učitelství chemie je úvodním didaktickým předmětem. Věnuje se tématům, která jsou pro výuku přírodovědného předmětu typická, nebo která jsou v posledních letech aktuální. Výuka je realizována jako dvouhodinový blok přednášky a cvičení. Dále studenti průběžně připravují krátkou ukázku mikrovýstupu, který představí v závěru semestru.
Kurz probíhá prezenčně, v případě nemožnosti navštěvovat fakultu či znemožnění prezenční výuky bude kurz probíhat v on-line, které vyučující dohodnou se studenty.
Poslední úprava: doc. RNDr. Petr Šmejkal, Ph.D. (11.10.2020)
3rd year, summer chemistry,
The subject education is realized as a three-hour block of lecture and exercise. Every theme is generally characterised during the lecture, and then concretized using tables, graphs, schemes and samples of generally used materials - educational standards and programmes, curricula and chemistry teaching plans, both local and foreign textbooks, various materials and tools for teaching general chemistry. During the exercise, the students have the possibility to work with given materials and tools and to solve set tasks accordingly.
The course takes place in person, in case of impossibility to attend the faculty or the impossibility of full-time teaching, the course will take place in the online environment ZOOM.
It is necessary to log in to the ZOOM platform with a faculty/university e-mail and a faculty/university login!
Literatura -
Poslední úprava: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. (17.02.2024)
Katolog požadavků ke společné části maturitní zkoušky z chemie. MŠMT ČR, Praha 2000. Sbírka úloh ke společné části maturitní zkoušky z chemie. Tauris, Praha 2001. Rámcové vzdělávací programy pro gymnázia a střední odborné školy. MŠMT ČR, Praha 2006-2010, 2022. Učebnice, pracovní sešity a sbírky úloh z chemie pro gymnázia a střední odborné školy.
Čtrnáctová, H.: Učební úlohy v chemii. Karolinum, Praha 1998. Čipera, J.: Rozpravy o didaktice chemie I. Karolinum, Praha 2000. Čipera, J.: Rozpravy o didaktice chemie II. Karolinum, Praha 2001.
Poslední úprava: prof. RNDr. Hana Čtrnáctová, CSc. (27.10.2019)
Čtrnáctová, H.: Problem Tasks in Chemistry. Karolinum, Praha 1998. Čipera, J.: Discussions about Didactics of Chemistry I. Karolinum, Praha 2000. Čipera, J.: Discussions about Didactics of Chemistry II. Karolinum, Praha 2001. Catalog of Requirements for the Common Part of the Chemistry Graduation Exam. MŠMT ČR, Praha 2000. Collection of Problems for the Common Part of the Chemistry Graduation Exam. Tauris, Praha 2001. Frame Educational Programmes for Grammar Schools and Secondary Vocational Schools. MŠMT ČR, Praha 2006-2010. Textbooks, workbooks and Collection of Chemistry Problems for Grammar Schools and Secondary Vocational Schools.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. (17.02.2024)
Předmět Obecné otázky chemického vzdělávání je uzavřen zápočtem. K získání zápočtu je požadována 80% účast ve výuce, aktivita v rámci seminářů a mikrovýstup na zvolené téma.
Poslední úprava: prof. RNDr. Hana Čtrnáctová, CSc. (27.10.2019)
General Questions of Chemical Education ends with credit. To gain the credit, the student has to be present at 80% of lessons,to be active at the seminars, and to have a micro-scene on a specific theme.
Sylabus -
Poslední úprava: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. (17.02.2024)
Historie a současnost výuky chemie v ČR a v zahraničí
Výuka chemie na základních a středních školách
Učivo chemie a učebnice chemie, Výběr a uspořádání učiva
Metody a formy výuky chemie
Prostředky pro výuku chemie
Použití didaktické techniky ve výuce chemie: stereoskopické pomůcky
Výuka biochemie názorně: vizualizace biomolekul
Chemický experiment
Přírodovědná gramotnost jako obecný přístup k výuce přírodních věd a její vazba na kurikulární dokumenty
Přínosy různých technik výuky a učení se k rozvoji přírodovědné gramotnosti (přírodovědného vzdělání)
Koncept udržitelného rozvoje v rámci formálního a neformálního vzdělávání
Poslední úprava: RNDr. Jana Rubešová, Ph.D. (21.04.2017)
3rd year, summer chemistry, lec. 30 hours, sem. 30 hours
ECTS credits
Acquirement of the didactics knowledges, how to manage and supervise the process of the general chemistry education during the high school attendance. Is based on the on the aims of the general chemistry education, written in the educational directions and other paedagogical skills, i.e. in the standarts, evaluation criteria of the education, textbooks, school educational experiments, tutorial computer programs. Part of the educational plan is the acquirement of the simplified metodology of the chemistry didactics - the selection and the structuralization of the subject, relationship of the theoretical and empirical cognitive processes, the choice of the problem complexity, the basic of the autoregulation of the subject acquirement and so on.
References:
Raymond Chang : Chemistry,Mc Graw - Hill, New York.fourth Edition, 1991
Čipera Jan : Didaktika obecné chemie, UK, Praha 1990