|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (08.09.2021)
|
|
||||||||||
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (11.09.2022)
Celková studijní zátěž studenta: 86 hodin
Rozsah přímé výuky: 12 hodin přednáška, 12 hodin cvičení, celkem 24 hodin |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (08.09.2021)
- Peterka J., Teorie literatury pro učitele, Mercury Music & Entertainment, 2007 · Martinková V., Teorie literatury netradičně, Trizonia 1995 · Lederbuchová L., Didaktická interpretace literárního textu, ZČU Plzeň 1995,1997 · Foster, Thomas C. Jak číst romány jako profesor. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7294-929-8. · Brukner J./Filip J., Poetický slovník, MF 1997 · Beránková E./Lederbuchová L., Trocha literární teorie. Pro 6.-9. ročník ZŠ, Fortuna 1999 · Karpatský D., Malý labyrint literatury, Albatros 1997 · Toman J., Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury, Jihoč. univerzita Čes- Budějovice 1992 - Segi Lukavská, J. (ed.), Dítěti vstříc / Teorie literatury pro děti a mládež, Host 2018 - Wolfová, M., Čtenáři, vrať se: mozek a čtení v digitálním světě, Host 2020 - Hník, O. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Druhé vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4959-7. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (08.09.2021)
Přednášky: 1. Estetická zkušenost, funkce literatury 2. Literární život- autor (tvorba očima psychologie a sociologie), dílo (titul), čtenář, ocenění za dětskou literaturu 3. Literární druhy a žánry se zaměřením na specifika literatury pro děti 4. Literární kód a jazykové prostředky (druhy řeči), básnický obraz (obrazné konstrukce) 5. Verš a rytmus (rým a strofa, volný verš) 6. Kompozice, příběh (vyprávění) 7. Literární fikce (perspektiva) 8. Téma a motiv, intertextovost 9. Postava, Prostor 10. Interpretace a smysl; hodnocení a hodnota Semináře: 1. Literatura umělecká vs. populární - tvorba Jiřího Dvořáka (Baobab), oceňované knihy, hledání kvality 2. Charakteristika a interpretace ukázky prozaického textu - V. Matocha, P. Čech, F. Nilsson 3. Interpretace poezie - F. Hrubín, J. Skácel, D. Fischerová 4. Princip obraznosti (V. Nezval, J. Deml, R. Malý, P. Nikl) 5. Titul, intertextovost, funkce literatury - P. Borkovec, D. Mrázková 6. Hodnocení a hodnota, smysl a interpretace - Komplexní charakteristika literárního díla |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (08.09.2021)
Bude-li to možné, zkouška proběhne formou písemného testu. Obsahem zkoušky je Teorie literatury pro učitele (J. Peterka) a učivo/texty, probírané na seminářích (viz sylabus). Počet možností absolvování zkoušky: 3. |