|
|
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2011)
|
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2011)
Cílem discipliny Hra na klavír a improvizace doprovodů II je pokračovat ve výcviku hry doprovodů lidových písní v hlavních durových tóninách a naučit je několika přednesovým skladbám, které jsou vhodné pro pedagogické využití u dětí v předškolním věku. |
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2011)
KODEJŠKA,M.- POPOVIČ,M.. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a ZŠ. Praha:Portál 1996, 1. vydání, s.117, ISBN::80-7178-099-5. DOSTÁL,J. Nový Beyer. Zábavná klavírní škola s lidovými písněmi, hrami a hádankami. Praha:Editio Supraphon 1971, 1. vydání, s.95, ISBN: 02-131-71. KODEJŠKA,M. Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a ZŠ. Praha (kompendium) 2002. KODEJŠKA,M. Výběr přednesových skladeb pro studium Učitelství pro MŠ. Praha: (kompendium) 2002. KODEJŠKA,M. Individuální záznamové listy ke hře na klavír pro studenty.Učitelství pro MŠ.- B program, C program. Praha: (kompendium) 2005. MALÝM ZPĚVÁČKUM. Zpěvník pro MŠ. Praha: SPN 1986, s.255. |
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2011)
V plánovaném rozsahu 13 týdnů výuky u prezenčního studia s dotací jedné hodiny za týden budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce a samostatná domácí práce. Studentům budou jednotlivé skladby a způsoby doprovodů písní názorně ukázány učitelem. Studentky budou mít možnost si tyto ukázky znovu přiblížit i při své domácí práci na elektronickém nosiči nebo na YouTube. Jednotlivé skladby a kroky jsou metodicky promyšlené a jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu, který má každý student k dispozici a předkládá ho učiteli při výuce. Nároky na studenty jsou diferencované podle jejich předcházejících hudebních zkušeností do programu B (základní zkušenost např. ze SPGŚ a nebo několika ročníků ZUŠ) nebo C (pokročilá zkušenost). Studenti obdrží zápočet, když splní veškeré předem uložené úkoly v oblasti hry na klavír a improvizace doprovodů lidových písní. |
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2011)
zápočet |
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2011)
Program pro studenty mírně pokročilé s programem B: I. Přednesové skladby z klavírní školy pro začátečníky: Vaňhal, J.K.: Allegretto, KŠ I, č. 95, s.60 Ryba,J.: Teče, voda, teče, KŠ, č. 98, s.61, Sarauer,A.: Zahrajte mi, muzikanti, Sarauer,A.: Strašpytel KŠ II, č. 25, s. 88, Hurník,I.: Smutná písnička, Nečasová,J.: Ráno+Večer, Nečasová,J.: Princezna
II. Hra jednooktávové stupnice pravou rukou úhozem shora: Fdur, G dur, A dur, H dur III. Hra akordické kadence T-S-D-T levou rukou: F dur, G dur, A dur, H dru
IV. Hra akordické kadence T-S-D-T jako valčíku, polky, pochodu, rozloženě a kombinovaně: C, dur, D dur, E, dur, F dur, G dur, A dur, H dru
V. Hra a zpěv uvedených písní v transpozicích a ve styl. doprovodu v tóninách od C dur do H dur: Posvícení, Běží liška, Slepičko má, Myšičko, myš, Listopad, Z jedné strany chvojka, Adámku náš, Šel myslivec VI. Hra a zpěv písní pro ZŠ v C dur s akordickým doprovodem: Skákal pes, Prší, prší,Halí,belí,Dú, Valaši,dú,Šel zahradník,Maličká su, Nic nedbám, Kalamajka, Zahrajte mi,Pohádka,Komáři,Beskyde, Beskyde,Ach,synku,Okolo Frýdku,Já do lesa,Když jsem byl malučký,Já mám koně,Žežuličko,Dú, kravičky,Rybička maličká,Škubejte kravičky,Vyletěla z okénečka,Travička zelená,Pod naším okýnkem, Šel tudy,Pec nám spadla
VII. Hra a zpěv písní pro ZŠ v transpozicích a ve stylizovaném doprovodu od C dur až do H dur: Skákal pes,Šel zahradník,Nic nedbám,Kalamajka,Zahrajte mi muzikanti,Pohádka, Ach, synku,Rybička maličká,Pod naším okénkem,Travička zelená,Šel tudy,Pec nám spadla,Dú, Valaš,dú
Program pro studenty mírně pokročilé s programem B: I. Interpretace přednesových skladeb pro děti předškolního a mladšího školního věku na klavír: Koželuh,I.:Andante,str.8, Neff,CH.G.: Allegretto,s. 9,Sarauer,A.: Strašpytel ve tmě, s. 10, Hurník, I.: Smutná písnička,s.10, Diabelli,A.: Allegretto, Diabelli,A.: Valčík
II. Praktická harmonie u klavíru při doprovodech písní pro dětí A) Dovednost zahrát a zazpívat 20 písní pouze s akordickým doprovodem (T,S,D) v tóninách:D dur, E dur, F dur, G dur, A dur, H dur.
B) Doprovodit 20 určených písní v tóninách D dur, E dur, F dur, G dur, A dur, H dur pomocí základních akordů z harmonické kadence (T,S,D) ve formě pochodu, polky, kombinovaně, ve valčíku a rozloženém doprovodu.
|