Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (30.01.2024)
Předmět seznamuje se základní terminologii v oblasti environmentální výchovy, objasňuje vzájemné vztahy, seznamuje s problematikou změn životního prostředí v čase, s globálními problémy, významem spotřebitelské výchovy. Dále se soustředí na pedagogické aspekty environmentální výchovy a její využití ve školní i mimoškolní praxi.
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (30.01.2024)
The subject introduces the basic terminology in the field of environmental education, clarifies mutual relations, introduces the issue of environmental changes over time, global problems, the importance of consumer education. It also focuses on pedagogical aspects of environmental education and its use in school and extracurricular practice.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (30.01.2024)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základní terminologií, upozornit na provázanost života jedince a společnosti s problematikou životního prostředí. Dalším cílem je objasnit postavení, obsah, metody a význam environmentální výchovy v pedagogické praxi.
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (30.01.2024)
The aim of the course is to familiarize students with basic terminology, to draw attention to the interconnectedness of the lives of individuals and society with environmental issues. Another goal is to clarify the position, content, methods and importance of environmental education in pedagogical practice.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (30.01.2024)
Předmět má 5 kreditů a odpovídá 125h studijní zátěže -13,5 h přímá výuka, 20 h - příprava na přímou výuku, 10h - plnění zadaných úkolů, 20h - studium doporučené literatury, 20h - vypracování zápočtové práce, 20h - výuková videa, 20h - legislativa a kurikulární dokumenty
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (14.09.2019)
BRANIŠ, M. (2004). Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha: Informatorium.
ČERNOUŠEK, M. (1992). Psychologie životního prostředí. Praha: Karolinum.
ČINČERA, J. (2007). Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido.
KOHÁK, E. (1996). Závod s časem: Texty z morální ekologie. Praha: Torst.
KOHÁK, E. (2003). Zelená svatozář: Kapitoly z ekologické etiky. Praha: Sociologické nakladatelství.
LORENZ, K. (2000). 8 smrtelných hříchů člověka. Praha: Akademia.
POLÁŠKOVÁ A KOL. (2011). Úvod do ekologie a ochrany životního prostředí. Praha: Karolinum.
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (30.01.2024)
1. Základní ekologické a environmentální pojmy a jejich souvislosti. 2. Vývoj vztahu člověka k přírodě a životnímu prostředí. 3. Globální problémy. 4. Vztahy mezi ekonomickým rozvojem a životním prostředí; základní principy udržitelného rozvoje; nástroje udržitelného rozvoje, spotřebitelská výchova. 5. Stav a problémy životního prostředí v ČR, regionu a místě. 6. Environmentální výchova – význam, vývoj, pojetí, cíle; didaktické aspekty environmentální výchovy. 7. Základní metody, formy a prostředky environmentální výchovy ve škole i v mimoškolní oblasti.
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (30.01.2024)
1. Basic ecological and environmental terms and their connections.
2. The development of man's relationship with nature and the environment.
3. Global problems.
4. Relationships between economic development and the environment; basic principles of sustainable development; tools of sustainable development, consumer education.
5. State and problems of the environment in the Czech Republic, region and place.